Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Як відкрити магазин квітів: основні кроки й бізнес-план

Наталія Найдюк

Ідея для бізнесу

Без чого неможливі стосунки, жодне свято чи подія? Як привернути увагу публічної особи, зробити приємне будь-якій людині, незалежно від віку, статусу й стану? Дарувати квіти – з нагоди й без. Ось чому квітковий бізнес завжди буде прибутковим. 

У цій сфері майже немає товарів-замінників, бо квіти – це краса, альтернативи якій немає. Про те, як відкрити магазин квітів, скільки це коштує й коли можна повернути свої інвестиції, а ще про ризики й особливості цієї справи, нам розповіла власниця квіткової майстерні Fleur Deco Юлія Лобачова.

і карантин

Початок карантину у березні 2020-го завдав збитків багатьом квітковим магазинам, а ще більше – тим, хто вирощував рослини на продаж. Виробники тонами викидали квіти на смітник. Втім, цей бізнес залишається привабливим через свою прибутковість та швидке відновлення. Наприклад, у період кризи 2014–2015 років ринок квітів занепав на 58 %, а вже в наступні два роки відновився до 40 %.

Пандемія Covid-19 не знищила квітковий бізнес, проте деякі операції все ж довелося переформатувати. 

«Все склалося не так погано, як могло статися. Ми швидко почали продавати букети онлайн. До карантину вже мали сторінки в інстаграмі та фейсбуку, тож змістили акценти, запустили рекламу в соцмережах та гуглі й почали працювати в нових умовах», – ділиться Юлія Лобачова. 

Замовлення приймають безпосередньо флористи. Реклама коштує приблизно 5 тисяч грн на місяць.

За словами експертки, затримка у постачанні квітів була лише перші кілька тижнів локдауну – тоді закрили кордони й гуртовики не змогли завезти рослини з Нідерландів, світового експортера живої краси. Проте магазин почав працювати з місцевими квітами, тож робота налагодилася. 

«Першу хвилю локдауну ми пережили без великих втрат. А ось потім стало складніше: люди сиділи вдома, грошей поменшало, тому зараз спостерігається певний спад. Проте така ситуація в будь-якому бізнесі», – впевнена підприємиця.

Реєструємо бізнес

Вид діяльності. Якщо хочете відкрити магазин квітів, то оформити бізнес можна у формі ФОП на спрощеній системі оподаткування. За класифікацією КВЕД-2010 треба обрати клас 47.76.

Дозволи. Ліцензій, торгових патентів чи інших спеціальних дозволів для стаціонарного магазину отримувати не потрібно.

Вибрати місце

Магазин квітів треба розміщувати там, де є великий потік людей. Крім того, він має добре проглядатися, адже квітковий рай, що губиться серед вітрин або ховається за аркою у дворах, не найвигідніша локація. Винятком може бути варіант, якщо ви працюєте тільки з онлайн-замовленнями. 

Загалом місцем для майбутньої крамниці може бути:

  • перший поверх житлового будинку;
  • «острівець» чи бутик у торговому центрі;
  • ятка на базарі, в переході, біля зупинок чи в метро;
  • окреме приміщення.

Вартість оренди відрізнятиметься залежно від локації й міста, де відкриваєте бізнес. Наприклад, у Чернігові приміщення на першому поверсі може коштувати 10 тисяч грн на місяць, а в столиці ціни починаються від 20 тисяч.

Меблі та обладнання

«Найголовніше обладнання, яке потрібне для квітів, – це холодильна установка, адже від неї залежить, як довго рослини будуть свіжими», – пояснює власниця Fleur Deco.

Холодильник. Можна замовити готову холодильну камеру, але вона не завжди підходить під розмір приміщення. Тому зазвичай відгороджують частину кімнати металопластиковими вікнами й встановлюють там холодильний агрегат. Такий прилад від українського виробника обійдеться у 50 тисяч грн.

Юлія зазначає, що простір холодильнику повинен бути достатньо великим. «Щодня працівники змінюють воду, обрізають квіти. Заходять у холодильне приміщення за квітами для букетів, тому там має бути просторо. Інакше через тісняву квіти ламатимуться й відсоток списань буде вищим», – розтлумачує нюанси бізнесменка.

Світло. Слід подбати й про підсвітку вітрини, бо квіти – це товар, і його презентація так само важлива, як і якість.

Стіл. Ще один предмет інтер’єру, який треба обирати дуже прискіпливо, – стіл для роботи флористів. Він постійно контактує з водою, тому найкращий варіант – з кам’яною стільницею. 

Асортимент

Для невеликого магазину можна купувати рослини в гуртовиків: їхні сайти є в інтернеті. Якщо ж плануєте обійняти велику нішу, тоді є сенс подумати про прямі контракти з виробниками в Нідерландах та облаштувати власні теплиці.

Класика & тренди. На вітрині обов’язково має бути класика: троянди, гвоздики, хризантеми, лілії, тюльпани. А також трендові квіти: півонії, гортензії, лаванда, півоновидні троянди, мімоза тощо. 

Екзотика. «Клієнтам подобається дарувати несезонні квіти, наприклад, взимку – бузок, конвалії чи півонії. Це виглядає екзотично, ніжно, але й коштує дорожче. Півонія популярна весь рік, це просто якийсь мегатренд. Дівчатам подобається, тож чоловіки й купують», – зауважує Юлія.

Несезонні квіти привозять зазвичай із Нідерландів, там вони квітнуть цілий рік. 

Попит

За словами експертки, найбільший попит на квіти 8 Березня. Є корпоративні замовлення, крім того, люди купують не один, а кілька букетів – для мами, дружини, доньки, сестри.

«На свята ціни зазвичай зростають. Наприклад, цьогоріч одна квітка півонії коштувала 350 грн, а до цього її пропонували на 100 грн дешевше», – розповідає власниця магазину.

Ціни підіймають на всіх ланках: виробники, гуртовики й роздрібні торговці. Цей бізнес дуже чутливий до попиту, адже квіти купуватимуть фактично за будь-яку ціну.

Серед інших пікових свят можна назвати День матері, День вчителя, 1 Вересня, День святого Валентина.

Персонал

Кількість. Залежно від розміру магазину вам потрібно найняти 2–3 флористів. 

Навчання. Власниця Fleur Deco каже, що для неї освіта працівників не важлива, головне – відчуття смаку, бажання працювати та любов до квітів. Навчати персонал доведеться самотужки, якщо ви розбираєтеся в цьому. Інший варіант – курси флористів, вартість навчання на яких коштує від 10 тисяч грн за людину. 

Зарплата. За даними сайту work.ua, заробітна плата флористів майже 10 тисяч грн, але все залежить від масштабу, регіону та професіоналізму фахівця.

Доставлення. Якщо працюєте онлайн, враховуйте, хто доставлятиме букети. Кур’єрська служба підійде, коли замовлень небагато. Іноді вигідніше мати власного кур’єра з автомобілем, який розвозитиме квіти з дотриманням температурних норм тощо. 

Розширення послуг

Мікси. Найпопулярніші допоміжні послуги, які надає магазин квітів, – це міксування квіткових букетів із солодощами, фруктами, алкоголем, косметикою чи іншими подарунками. 

Декор. Ще один вид – декорування інтер’єрів до свят, весіль тощо. Тут ви повинні мати достатній асортимент, обсяг продукції та спеціально навчений персонал.

Фотосесія. А нещодавно в Україні з’явилася цікава послуга, продиктована модою на інстажиття, – оренда букетів для фотосесій. У Києві 101 троянду на 15 хвилин здають в оренду майже за 1 000 грн.

Бізнес-план: основні витрати

Сума початкових інвестицій різнитиметься залежно від масштабу вашого бізнесу та регіону, де ви його відкриваєте:

  • оренда – 10 тис. грн на місяць. Можливо, доведеться сплатити за перший та останній місяць, тому розраховуйте на 20 тис. грн;
  • ремонт – 100 тис. грн;
  • холодильне устаткування – 50 тис. грн; 
  • меблі – 50 тис. грн;
  • перша закупівля квітів – 30 тис. грн;
  • уніформа персоналу – 5 тис. грн;
  • господарські товари – 10 тис. грн;
  • інші витрати (вивіска, реклама, візитні картки тощо) – 35 тис. грн. 

Усього на початковому етапі знадобиться приблизно 300 тисяч грн.

Щомісяця на утримання невеликого магазину в обласному центрі потрібно ще 50 тис. грн, до цієї суми увійде: 

  • оренда;
  • заробітна плата;
  • податки;
  • послуги бухгалтера;
  • вартість обслуговування терміналу;
  • комунальні платежі;
  • прибирання;
  • реклама в інтернеті;
  • оновлення асортименту;
  • враховуйте й те, що приблизно 10 % квітів доведеться списати, бо цей товар швидко псується.

«Ми замовляємо квіти 3–4 рази на тиждень невеликими партіями, але все одно 10 % йде на списання. Це нормальна ситуація. Втім, треба працювати над тим, щоб зменшувати цей показник – правильно доглядати за квітами та правильно продавати їх», – підсумовує Юлія Лобачова.

Якщо мати за день хоча б 10 клієнтів із середнім чеком 500 грн, то витрати окупляться за 6–12 місяців. Різниця між ціною закупки й продажем квітки становить 100–150 %. Може бути й більше, якщо купувати товар безпосередньо у виробників.

Ідея для бізнесу

АТ "Ощадбанк"