Ідея для бізнесу
Галузь інформаційних технологій наразі посідає чільну позицію на ринку праці й розвивається семимильними кроками. Робота в цій сфері асоціюється зі стабільністю й високим доходом. Як відкрити власну IT-компанію і розвивати національний продукт, поділилися досвідом співзасновник і головний виконавчий директор neurotrack.tech Віталій Міняйло, співзасновник GigaCloud і директор із розвитку бізнесу GIGAGROUP Антон Хвастунов, а також IT-експерт Олександр Фельдман.
З чого почати
Розв’язання конкретної проблеми. «Свою справу в IT потрібно починати з визначення конкретного «болю», який ви допоможете вирішити конкретній людині, невеликій групі або спільноті (так спочатку створювався Facebook). Також важливо продумати ще на старті: ви робитимете свій продукт або надаватимете послуги й допомагатимете іншим компаніям ставати цифровими», – радить Віталій Міняйло.
Аутсорс чи продуктова компанія? Директор neurotrack.tech зазначає, що IT-компанії діляться на два типи:
- продуктові, коли ви розробляєте власні IT-продукти та продаєте вже готові рішення, наприклад: CRM-системи, додатки для App Store / Google Play або програми на ПК;
- аутсорс-розробники – ви берете заявки від замовників і розробляєте продукти за чітким технічним завданням: онлайн-магазини, лендинги тощо.
Для продуктової компанії спочатку достатньо й однієї людини, вас самих, щоб зробити додаток або програму для ПК. А після вже можна сформувати першу команду з кількох розробників, залучати інвестиції й розширюватися в кількості співробітників, проєктів тощо.
Для аутсорс-компанії також реально почати із себе самого, але краще одразу перестрахуватися й узяти одного-двох розробників, щоб вчасно виконувати замовлення й комунікувати з клієнтом.
Стартовий капітал + команда. «Відкрити IT-компанію або створити проєкт під силу тому, в кого є бажання, ідея, заснована на правильно виявленій потребі аудиторії та аналізі ринку, в кого є стартовий капітал і розуміння, якою має бути команда мрії. Останнє – найважливіше», – вважає Антон Хвастунов.
Визначення мети. Ідею треба зацифрувати, перетворити її на план дій. Перед запуском ІТ-компанії необхідно чітко усвідомлювати, для чого ви створюєте цей бізнес. Добре, якщо на старті ви зможете окреслити місію й визначити базові цілі вашого проєкту.
Зазвичай у технологічні, сервісні й продуктові компанії вірять ті, хто живе технологіями, розуміє потреби клієнтів, відчуває запит ринку. Тому успішні ІТ-бізнеси до снаги побудувати тим, хто вірить у свої сили, аналізує й наполегливо йде до мети.
Аудиторія + спеціалізація. До запуску компанії важливо визначити:
- географію клієнтів – ви будете працювати на місцевому ринку або на глобальному;
- напрям діяльності – спеціалізацію: fintech (фінансові технології), edtech (освітні), gaming (ігри), gambling (азартні ігри), dating (сайти знайомств), e-commerce (електронна комерція) тощо.
Де шукати перші замовлення / ідеї:
- на платформі Upwork;
- постійно моніторити статті з оглядами ринків та інтерв'ю з їхніми представниками, щоб розуміти виклики й тенденції різних галузей;
- з коментарів у соцмережах під якимись резонансними темами, які залежать від послуг і швидкості їхнього виконання або простоти й доступності.
Юридичний бік справи
Форма товариства. «Зазвичай компанія може обрати будь-який тип власності, наприклад ТОВ або ФОП, усе залежить від грошового обігу», – каже Віталій Міняйло.
Антон Хвастунов уточнює, що найпоширенішою структурою є ТОВ. Для його відкриття необхідно:
- визначити кількість учасників / засновників;
- створити статут – один з основних документів компанії;
- розробити корпоративний договір (shareholders’ agreement) і внести до нього інформацію про плани й напрями розвитку компанії, навести чіткий розподіл прав і обов'язків між власниками, порядок прийняття рішень, розподіл доходів і взагалі всього, що стосується діяльності компанії й може вплинути на її долю.
«Важливо пам'ятати про українські реалії, в яких значна частина українських ІТ-бізнесів працює у форматі СПД», – додає співзасновник GigaCloud.
Чітка фіксація вкладень і передбачення різних сценаріїв. «На момент заснування у компанії є лише засновники. Це перші люди, які є в стартапі, й вони відповідають за все. Перед тим як активно будувати бізнес і наймати людей, важливо обговорити все, що стосується засновників», – рекомендує Антон Хвастунов.
Потрібно зафіксувати:
- частки засновників. Можна поділити навпіл, але це працює не завжди. При розрахунку часток варто враховувати суму вкладених коштів у статутний капітал;
- час, який засновник інвестує в бізнес, і кількість обов'язків;
- сценарії виходу з бізнесу. Як ділити прибуток і витрати, який порядок дії в конфліктних ситуаціях.
Це найважливіші, та далеко не всі моменти, про які треба домовитися на березі. Чим більше сценаріїв ви пропишете, тим менше у вас буде конфліктів. А чим менше суперечок, тим більше часу на розвиток бізнесу.
Просте оформлення власної справи. «Вважається, що відкриття IT-компанії в Україні є чимсь екстраординарним, що вимагає якихось особливих знань і спеціалізації в цій галузі, – каже Олександр Фельдман. – На практиці ж процедура відкриття компанії досить тривіальна й доступна кожному. Навіть без звернення до фахівців. А з уведенням спеціалізованих додатків, як-от «Дія», безпосередньо юридична процедура спростилася максимально. Таким чином, від ідеї до початку роботи може минути тиждень-два за мінімальних ресурсних витрат, бо на даному етапі практично все залежить від самих засновників».
Скільки треба вкласти грошей
Помірні початкові інвестиції. Віталій Міняйло вважає, що стартовий бюджет може бути не надто великим. Вистачить й особистих заощаджень у 1,5–3 тис. доларів, які підуть:
- на оренду коворкінгу (робоче місце в середньому коштує 250 доларів на місяць) або квартири під офіс (більш-менш оптимальний варіант можна знайти за 300 доларів на місяць);
- на аванси одному-двом розробникам та іншим фахівцям, яких можна залучати на аутсорс: дизайнери й маркетологи. Якщо ж ви самі програмуєте або з вашим найближчим приятелем, то бюджет істотно зменшиться.
Перший дохід прогнозуйте по тих замовленнях, які беруть, наприклад, на платформі Upwork. Тут все індивідуально й залежить від складності проєкту й платоспроможності замовника.
Важливість статутного капіталу. «Відкрити компанію в Україні не дуже дорого, – підтверджує слова експерта Антон Хвастунов. – Юридична адреса, оплата держмита, нотаріальне посвідчення підпису на статуті засновників обійдуться приблизно у 5 тис. грн. Решта – бюджет операційної діяльності. Досить зручно застосовувати такий фінансовий інструмент економіки підприємства, як статутний капітал. Його можна використовувати для базових стартових потреб: меблі, оренда офісу, техніка, зарплата. Статутний капітал дає змогу ефективно налаштувати запуск роботи підприємства й вести операційну діяльність без сплати податків до отримання перших доходів. Українське законодавство дає бізнесменам таку унікальну можливість, і це дуже зручно».
Комунікація та співробітники
«Під час набору команди важливо враховувати особисту мотивацію робітників, а також готовність працювати автономно і, що зараз особливо актуально, віддалено», – ділиться досвідом Віталій Міняйло.
Інструменти комунікації:
- різні таск-менеджери для контролю й поставлення завдань. Наприклад: Jira застосовуйте для розробників, простіші додатки Asana чи Trello – для нетехнічних фахівців;
- для спілкування й обміну думками послуговуйтесь Telegram. У ньому є зручна функція створення тек, що допоможе розділити робочі й особисті справи, а також не втратити з поля зору жодного важливого повідомлення.
Структура. Спочатку, за словами експерта, краще вибудовувати горизонтальну структуру, бо людей буде небагато. Це допоможе швидко ухвалювати рішення, окреслювати цілі й заохочувати ідеї колег. Багатьом заповзятливим людям на ранньому етапі створення компанії допоможе книга Rework, де буквально кожну фразу можна розбирати на цитати й поради.
Формат роботи. «Часто буває, і наша компанія не виняток, – додає Антон Хвастунов, – що питання офісу стає наріжним каменем. Він повинен розташовуватися у потрібній вам локації, бути просторим, гнучко підлаштовуватися під зовнішні форс-мажори на кшталт локдауну. І все це за прийнятною ціною. Тому неважливо, вибираєте ви коворкінг, окреме приміщення або починаєте бізнес у себе в гаражі, пам'ятайте головне – вам повинно бути в ньому зручно».
Ваша конкурентна перевага
«Слід одразу звернути особливу увагу на свою конкурентну перевагу й створити унікальну торгову пропозицію (УТП), провівши перед цим аналіз конкурентів і ринку, – радить Віталій Міняйло. – У нашому випадку конкурентною перевагою стало залучення компетентних фахівців у сфері fintech, за допомогою яких ми розробляємо платіжні сервіси та системи для локального й міжнародних ринків. Також у нас в компанії функціонує відділ нейромаркетингових досліджень, який за допомогою нейронних мереж і штучного інтелекту допомагає оптимізувати або спочатку створити вимоги для ефективного дизайну інтерфейсів додатків і сайтів. У підсумку ми поєднуємо відразу й розробку, й оптимізацію, за якою часто звертаються згодом компанії-замовники».
Потурбуйтеся про захист
Права на продукт. Ще варто подумати про захист вашого продукту. Наприклад, ваша компанія пише софт. Треба обов'язково зафіксувати, кому належать права на створений продукт. Для цього з усіма співробітниками підписується трудовий договір, де зазначено, «що всі майнові права на об'єкти інтелектуальної власності належать компанії в обмін на заробітну плату». Були випадки, коли команди розробників вимагали в бізнесу роялті за розроблений софт.
Витік інформації. Крім захисту продукту, варто захистити й інформацію. З одного боку, фізичні носії інформації: ноутбуки, телефони, жорсткі диски – все повинно бути зашифровано. З іншого – треба NDA (договір про конфіденційність). Це не просто ще один документ, який додає бюрократії. За правильного підходу це реальний інструмент, який попереджає факти розголошення інформації.
Головне – сміливо йдіть до своєї мети й навчайтесь у колег!
Ідея для бізнесу