Досвід топів
Історія п’ятдесятирічного українського бізнесмена Ігоря Гуменного і його компанії UBC Group — це історія, де були прорахунки, ляпсуси і, навіть, руйнівна геополітична ситуація. Компанія, яка зараз є провідним постачальником охолоджувачів для пива, в світі з’явилась внаслідок… банальної помилки — браку досвіду і необізнаності власника щодо особливостей коливань попиту на товарних ринках. Але, потрапляючи у чергову халепу, пан Ігор завжди знаходив рішення, як прорахунок перетворити на успіх. Відомий жарт про напівпорожню і напівповну склянку не про нього. Якщо у склянці є вільне місце — її просто потрібно наповнити до країв.
Сьогоденні досягнення
Основою сьогоднішнього бізнесу UBC Group є компанія UBC Сool. Це лідер серед світових виробників охолоджувачів для пива. Серед партнерів компанії такі гучні бренди, як Heineken, Anheuser Bush, InBev, Pepsi, Coca-Cola або Molson Coors. До того ж UBC Сool займає другу позицію за обсягами постачання холодильних шаф у Східній Європі. Крім неї, до складу групи входять компанія з виробництва промопродукції для індустрії напоїв (зонти, тенти, меблі та ін.), шість пивних ресторацій Stargorod з власними міні-пивоварнями, інжинірингова та сервісна компанії, власна компанія з дистрибуції продуктів групи та товарів інших постачальників.
Зараз у компанії пана Гуменного працюють вже більш як 5 тис. працівників, а сума сплачених податків у минулому році сягнула близько 200 млн. грн.
Дивний початок
Але початок цього успіху поклала звичайна помилка. Майже 30 років тому випускник Національної юридичної академії Ігор Гуменний разом з компаньйонами заснував власну невелику юридичну компанію в Харкові. Супроводжуючі клієнтів, підприємці спостерігали, як у ті «лихі дев’яності» майже з нічого робилися величезні статки. І в них виникла думка про розширення бізнесу, як то кажуть, у «реальний сектор економіки».
Щоправда, підприємництво того часу було побудоване на бартері, що не влаштовувало нового приватного підприємця з обмеженими обіговими коштами. Тому, як йому здавалося, він обрав ледь не єдину тоді сферу діяльності, де розрахунки йшли «живими грошами». Мова про ринок продовольчих товарів, а саме про постачання солоду, хмелю, фільтр-картону та ін. на заводи з виробництва пива.
Все йшло чудово, контракти були укладені, товар відвантажено. Та у розрахунки партнерів вкралася прикра помилка — вони не знали, що ринку пива властиві сезонні коливання продажів. «Вже восени першого року діяльності пивзаводи запропонували або почекати проплату до наступної весни, або розрахуватися пивом, тобто по бартеру, якого ми так бажали уникнути. Чекати півроку не було ані змоги, ані жодного бажання, тож довелося швидко вивчати науку дистрибуції пива», — розповідає пан Гуменний.
Починала UBC Group з продажів пива у Харкові, а за декілька років вже мала річний обіг біля $120 млн. — клієнтура була розташована в Одесі, Криму, Дніпрі, Маріуполі, Львові тощо. Паралельно група почала працювати і з обладнанням для пивної індустрії, імпортуючи колонки для розливу та обладнання для охолодження. До 1998 р. UBC встигла зайняти долю у 70-80% всіх поставок обладнання для розливу пива в Україні і 40-50% — у РФ.
Важкий розвиток
Край стрімкому зростанню поклала криза кінця дев’яностих — продажі імпортованих товарів та обладнання скоротилися в десятки разів. Власник UBC Group зрозумів, що для утримання позицій треба починати власне виробництво. Місцем його було обрано ВЕЗ у м. Красноперекопськ у Криму. У цій вільній економічній зоні пропонувалися непогані податкові пільги. Але виробництво, яке було побудоване «з нуля», опинилося без робітників — в місцевості просто не було кому працювати. З великими труднощами вдавалося знайти навіть простих робітників, а інженерів довелося запрошувати з Києва, Миколаєва, Херсона і Харкова.
Попри все, кластер було сформовано, і стало зрозуміло, що традиційних ринків (Україна, Казахстан, РФ) для нього вже замало. Так почалася історія експансії групи на світовий ринок. Зараз UBC Group стала постачальником охолоджувачів для draftbeer (бочкове пиво) №1 в світі — частка групи складає до 18% світового виробництва.
Евакуація та плани
Коли у 2014 р. Крим був анексований Росією, багато українських підприємств залишилось на півострові. Їх було «націоналізовано» окупаційною владою. Та пан Гуменний не вагався ані хвилини — придбав на материковій Україні виробниче приміщення та евакуював кримський завод.
«Як постачальник для закордонних компаній, ми не могли залишитися у Криму, під дією міжнародних санкцій. Спочатку дивилися площадку у Львові, потім зупинили вибір на Харкові», — говорить Ігор Гуменний.
Всіх робітників, які погодилися на переїзд, UBC Group забрала з собою. Вже восени того року замовники отримали продукцію групи, вироблену на новій площадці — строки поставок було витримано.
Вже на новій площадці група започаткувала напрям виробництва «холоду для рітейлу», планує розпочати виробництво льодогенераторів і продовжує розширюватись.
«В червні ми запускаємо першу чергу нового підприємства у Вінниці. Після виходу на проектну потужність там буде працювати більше 1 тис. чол. Минулого місяця ми оформили землекористування поблизу Харкова та починаємо будувати завод — ще одне підприємство з випуску промопродукції. Там буде працювати близько 800 чол.», — поділився планами підприємець (в цілому йому належить 80% бізнесу UBC Group, а у UBC Сооl – 75%).
На глобальному рівні Ігор Гуменний налаштований стати постачальником охолоджувачів для напоїв №1 на ринках США і Канади (зараз група посідає там четверте місце).
А все почалося з того, що практикуючий юрист не володів інформацією про сезонні коливання на ринку пива…
Досвід топів