Порада від спеціаліста
Із нестачею коштів і, як наслідок, неможливістю оплатити поточні витрати підприємства стикалися майже всі власники. І ніби справа йде вгору, і клієнти й замовлення є, але час від часу чомусь постає проблема грошей.
Як уникнути ситуації касового розриву і чому вона взагалі виникає, розповідає засновник сайту «Б24», бізнес-аналітик і консультант із системи ERP Odoo (програмні засоби управління бізнесом. – Прим. ред.) Антон Піскун.
Трохи лікнепу: прибуток, грошовий потік, збитки, витрати
Будь-якому бізнесменові необхідно контролювати два показники: прибуток і грошовий потік.
«Важливо не ототожнювати ці поняття. Прибуток неможливо порахувати живими грошима, хоча багато хто з підприємців саме це й намагається робити. Головна відмінність грошей від прибутку – їхня «видимість». Та водночас без достатнього прибутку підприємство не може генерувати позитивний грошовий потік», – каже експерт.
Довести це просто. Аналітик для наочності наводить приклад. Уявімо, що ви придбали у постачальника товар на 100 тис. грн, тож ви маєте перерахувати йому цю суму. Де взяти кошти? Треба продати товар, отримати за нього гроші й сплатити постачальнику. Тільки товар необхідно продати дорожче – так у перспективі ми отримаємо більше грошей, ніж сплатимо постачальнику. Ця різниця називається позитивним грошовим потоком, і разом з тим ми отримуємо прибуток, принаймні валовий, у такому самому розмірі. Він і дає можливість бізнесу розвиватися й збільшувати добробут власника.
Якщо ж доходи менші, ніж витрати (пам’ятаймо, що прибуток повинен покривати всі витрати, навіть не пов'язані з вашою основною діяльністю), така ситуація називається збитком. Надалі, не відразу, підприємець почне відчувати брак коштів. Так виникає касовий розрив.
Отже, касовий розрив – це тимчасова нестача коштів на рахунку й нездатність компанії покривати свої витрати.
Причини касового розриву
Насправді причин може бути багато, наведемо основні:
- відсутність фінансового планування та небажання автоматизувати облік;
- затримання платежів покупцями й неналежна робота з дебіторською заборгованістю;
- значні витрати в разі форс-мажору;
- відсутність грошової «подушки», яка може покрити касовий розрив;
- збитковість бізнесу;
- закупівля у постачальника непотрібної кількості запасів, через що кошти консервуються в товарі.
Через деякі несвоєчасно сплачені платежі бізнес може нести великі ризики, зокрема, підпадати під штрафні санкції, що призводить до порушення виробничого процесу й навіть завдає шкоди діловій репутації.
Ведемо облік
«Рахувати гроші, напевно, найпростіше, що є в обліку, – вважає Антон Піскун. – Робити це можна де завгодно: у зошиті, в електронній таблиці, у спеціалізованому онлайн-сервісі або в ERP-системі. Надійшли гроші на рахунок або в касу – ставимо плюс, пішли – мінус. А потім на основі цих записів складаємо звіти, наприклад про рух грошових коштів, Cash Flow. Підбивайте підсумки хоч щодня: звіти показуватимуть залишок коштів на певну дату й оборот коштів за період складання звіту».
Облік групують за певними ознаками (статтями):
- оренда;
- заробітна плата;
- оплата постачальникам тощо.
Такий поділ допомагає зрозуміти, на що ви витрачаєте гроші, й виявити статті витрат, які можна оптимізувати. Це найперший крок.
SOS-способи покриття касового розриву
Найпоширеніші методи для тимчасового відновлення балансу:
- поповнити рахунок власними коштами (надати фінансову допомогу самому собі);
- взяти кредит (наприклад, овердрафт);
- більше продати;
- домогтися повернення боргу в дебіторів;
- затримати зарплату працівникам;
- домовитися з постачальниками.
Дієва зброя – платіжний календар
«Проте це лише короткочасні заходи, – вважає експерт, – і постійно їх застосовувати не вийде. Потрібен інструмент, який допоможе спрогнозувати ситуацію, щоб її уникнути. Такий інструмент – платіжний календар. Виглядає він як таблиця, де ви зможете бачити прогноз руху коштів: скільки у вас буде грошей на кожен день. Якщо в якомусь із днів ви помічаєте негативний залишок на кінець дня, це і є касовий розрив. Та у вас заздалегідь є час, щоб його подолати й не допустити».
З платіжним календарем зручно:
- прогнозувати касові розриви. Краще заздалегідь передбачити такі ситуації, адже не завжди є змога оперативно отримати кредит або скористатися овердрафтом, а відтак, ви наражаєте на небезпеку свою репутацію сумлінного платника;
- планувати виконання зобов'язань, у першу чергу перед банками й бюджетом;
- своєчасно визначати потреби в коштах і вживати заходів щодо їх залучення.
У невеликих компаніях платіжний календар може закривати потреби підприємства щодо своєчасності платежів. І все ж цей інструмент переважно є необхідним доповненням до звіту про рух грошових коштів (Бюджет руху грошових коштів).
Як скласти платіжний календар
- Виділити групи платежів за пріоритетами. Це потрібно, щоб не замислюватися щоразу про ступінь важливості того чи іншого платежу за обмеженого ресурсу коштів.
- Визначитися із сумою платежів на місяць по групах.
- Скласти календар платежів і календар надходжень, бажано по днях.
- Визначити дні касових розривів: подивіться, в які дні у вас не вистачає грошей для здійснення платежів.
- Складіть варіанти фінансового моделювання: поміркуйте, як можна уникнути мінусів.
- Вести платіжний календар щодня: план – факт, враховуючи відхилення.
«Звичайно, це спрощена схема, – зазначає експерт. – Чим більша компанія, тим складніший і непередбачуваний у неї цей процес. Тут можуть знадобиться додаткові інструменти планування, як-от бюджет руху коштів, реєстри оплати, платіжні заявки. У платіжному календарі також можна записувати фактичні дані руху коштів і таким чином порівнювати план і факт надходження й витрат коштів. Якщо розбіжності надто великі, значить, планування у вас неефективне й треба з цим щось робити».
4 поради запобігти касовим розривам
Отже, як уникнути браку коштів на рахунку:
- не працювати у збиток;
- не інвестувати більше, ніж ви можете собі дозволити;
- працювати із запасами товарів і не консервувати в них занадто багато коштів;
- активно працювати з дебіторською заборгованістю.
«Ведення платіжного календаря, звичайно, не панацея від усіх бід, – підсумовує Антон Піскун, – адже ніхто не скасовував форс-мажорів, але він беззаперечно зробить ваш сон спокійним, а нервову систему стійкішою до випробувань підприємництвом».
Порада від спеціаліста