Що ти за лідер?
Наталія Подоба, засновниця сервісу «Podoba.постачальник харчування» та учасниця реаліті-школи бізнесу «Будуй своє» про бізнес в умовах карантину.
Інформаційна довідка: «Podoba.постачальник харчування» засновано 2017 року у місті Києві. Напрями діяльності — приготування індивідуальних раціонів харчування для зниження, набору та/ або підтримання ваги, обіди для офісних працівників та харчування за індивідуальним замовленням, у святкові дні –– приготування найпопулярніших салатів, основних страв, десертів тощо. Унікальність бізнесу полягає у сервісі — компанія працює з будь-якими запитами клієнтів, коли йдеться про харчові непереносимості, веганські або вегетаріанські страви тощо.
— Наталіє, розкажи, будь ласка, про основні проблеми бізнесу через карантин?
— Головні проблеми через карантин були у наступному:
1. Замовлення;
Катастрофічно (на 75%) зменшилася кількість замовлень. Бізнес став не просто нерентабельним, а зі збитками. Постійні замовники пояснили чесно — ніхто не знає, що буде з роботою, немає ніяких прогнозів. Тому від якихось послуг люди стали відмовлятися, економити. Загальмувалися проекти по офісному харчуванню, в які я інвестувала на початку цього року. Припинилися всі перемовини.
2. Кадри;
3. Підрядники;
Ціни на продукти зросли, і продовжують зростати щодня. У той же час поставки упаковки стали нестабільними. Підрядники стали вимагати 100% передоплату на великі партії, що ще більше послабило нас. У той же час коригувати наші ціни ми не можемо — у людей і так стало менше грошей.
4. Оренда;
Тут проблем не було. Поки орендодавець погодився зарахувати депозит, який я внесла під час підписання договору.
5. Кредити;
У нас тільки один вид кредиту — кредитний ліміт на рахунку. Я ще не оформила канікули, але знаю, що є така можливість, і скористаюся цим.
— Як ти вирішуєш ці проблеми?
Найголовніша і перша причина — люди, мій персонал. У них немає депозитів і накопичень, люди живуть від зарплати до зарплати. Зараз ми працюємо для того, щоб заплатити кухарям і комуналку. Усе. Друга причина у тому, що я вважаю, мій бізнес — доменна піч, яку не можна гасити, потім буде складно запустити. Третя — у мене залишилося кілька постійних клієнтів, яким без нас буде набагато складніше. В усіх випадках мова йде про людей: що команду, що клієнтів.
— Які рішення знайшли?
— Нам допоміг наш технолог. Він все зробив. У нас уже були готові технологічні карти на всі страви, тобто я вибрала те, що буде користуватися попитом, і розмістила на сайті. Знадобилося трохи доопрацювати сайт — оновили систему замовлень, на що витратити близько 6 тис грн. Це все. Нове обладнання не знадобилося. Купувати антисептик не знадобилося, бо я купила вдосталь до початку подій. Серед змін — почали возити на роботу кухарів ще до того, як в Києві зупинився громадський транспорт, щоб персонал не наражався на додаткову небезпеку. Продукти ми купуємо ті ж самі.
— Скільки часу знадобилося на перебудову бізнесу?
— Близько тижня. Треба відзначити, що потрібний функціонал я заклала в сайт ще до того, як все почалося. У минулому році ми займалися сайтом. Значить, це була інвестиція, і для карантину в тому числі.
— Які позитивні моменти щодо клієнтів, команди, нових підходів принесла вимушена перебудова бізнесу під умови карантину?
— Я поки не знаю. Бачу, що просту їжу стали замовляти наші клієнти, які призупинили замовлення раціонів на цілий день. Тобто ми їх не втратили, а запропонували альтернативу. Дуже мала кількість, звичайно, але ми розширюємо клієнтську базу. Я постійно сиджу у Facebook, не припиняю рекламу у Google.
— Від чого зараз залежать подальші плани, якщо говорити про позитивний та негативний сценарії?
— Найбільш негативний сценарій — закрити кухню поки карантин не знімуть. Але щось стане більш зрозуміло ближче до травня. Ми зараз живемо одним днем, і для психіки це — не найкращий варіант. Для мого бізнесу оптимальний сценарій — країна повертається до нормального життя, людям дають можливість працювати, і ми потихеньку виходимо зі всього цього. До речі, ми не будемо прибирати розділ з простою їжею. Він залишиться. Позитивний сценарій — ми збільшуємо клієнтську базу, ціни на продукти перестають рости кожен день, ми повертаємо на роботу людей. Було б дуже непогано. Ми сподіваємося на краще!
Що ти за лідер?