Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Як переналаштувати бізнес на час карантину

Катерина Спориш

Що ти за лідер?

Наталія Подоба, засновниця сервісу «Podoba.постачальник харчування» та учасниця реаліті-школи бізнесу «Будуй своє» про бізнес в умовах карантину.

Інформаційна довідка: «Podoba.постачальник харчування» засновано 2017 року у місті Києві. Напрями діяльності — приготування індивідуальних раціонів харчування для зниження, набору та/ або підтримання ваги, обіди для офісних працівників та харчування за індивідуальним замовленням, у святкові дні –– приготування найпопулярніших салатів, основних страв, десертів тощо. Унікальність бізнесу полягає у сервісі — компанія працює з будь-якими запитами клієнтів, коли йдеться про харчові непереносимості, веганські або вегетаріанські страви тощо.

— Наталіє, розкажи, будь ласка, про основні проблеми бізнесу через карантин?

— Головні проблеми через карантин були у наступному:

1. Замовлення;

Катастрофічно (на 75%) зменшилася кількість замовлень. Бізнес став не просто нерентабельним, а зі збитками. Постійні замовники пояснили чесно — ніхто не знає, що буде з роботою, немає ніяких прогнозів. Тому від якихось послуг люди стали відмовлятися, економити. Загальмувалися проекти по офісному харчуванню, в які я інвестувала на початку цього року. Припинилися всі перемовини.

2. Кадри;

3. Підрядники;

Ціни на продукти зросли, і продовжують зростати щодня. У той же час поставки упаковки стали нестабільними. Підрядники стали вимагати 100% передоплату на великі партії, що ще більше послабило нас. У той же час коригувати наші ціни ми не можемо — у людей і так стало менше грошей.

4. Оренда;

Тут проблем не було. Поки орендодавець погодився зарахувати депозит, який я внесла під час підписання договору.

5. Кредити;

У нас тільки один вид кредиту — кредитний ліміт на рахунку. Я ще не оформила канікули, але знаю, що є така можливість, і скористаюся цим.

— Як ти вирішуєш ці проблеми?

Найголовніша і перша причина — люди, мій персонал. У них немає депозитів і накопичень, люди живуть від зарплати до зарплати. Зараз ми працюємо для того, щоб заплатити кухарям і комуналку. Усе. Друга причина у тому, що я вважаю, мій бізнес — доменна піч, яку не можна гасити, потім буде складно запустити. Третя — у мене залишилося кілька постійних клієнтів, яким без нас буде набагато складніше. В усіх випадках мова йде про людей: що команду, що клієнтів.

— Які рішення знайшли?

— Нам допоміг наш технолог. Він все зробив. У нас уже були готові технологічні карти на всі страви, тобто я вибрала те, що буде користуватися попитом, і розмістила на сайті. Знадобилося трохи доопрацювати сайт — оновили систему замовлень, на що витратити близько 6 тис грн. Це все. Нове обладнання не знадобилося. Купувати антисептик не знадобилося, бо я купила вдосталь до початку подій. Серед змін — почали возити на роботу кухарів ще до того, як в Києві зупинився громадський транспорт, щоб персонал не наражався на додаткову небезпеку. Продукти ми купуємо ті ж самі.

— Скільки часу знадобилося на перебудову бізнесу?

— Близько тижня. Треба відзначити, що потрібний функціонал я заклала в сайт ще до того, як все почалося. У минулому році ми займалися сайтом. Значить, це була інвестиція, і для карантину в тому числі.

— Які позитивні моменти щодо клієнтів, команди, нових підходів принесла вимушена перебудова бізнесу під умови карантину?

— Я поки не знаю. Бачу, що просту їжу стали замовляти наші клієнти, які призупинили замовлення раціонів на цілий день. Тобто ми їх не втратили, а запропонували альтернативу. Дуже мала кількість, звичайно, але ми розширюємо клієнтську базу. Я постійно сиджу у Facebook, не припиняю рекламу у Google.

— Від чого зараз залежать подальші плани, якщо говорити про позитивний та негативний сценарії?

— Найбільш негативний сценарій — закрити кухню поки карантин не знімуть. Але щось стане більш зрозуміло ближче до травня. Ми зараз живемо одним днем, і для психіки це — не найкращий варіант. Для мого бізнесу оптимальний сценарій — країна повертається до нормального життя, людям дають можливість працювати, і ми потихеньку виходимо зі всього цього. До речі, ми не будемо прибирати розділ з простою їжею. Він залишиться. Позитивний сценарій — ми збільшуємо клієнтську базу, ціни на продукти перестають рости кожен день, ми повертаємо на роботу людей. Було б дуже непогано. Ми сподіваємося на краще!

Що ти за лідер?

АТ "Ощадбанк"