Що ти за лідер?
У новому випуску «Що ти за лідер?» Ми взяли інтерв'ю у CEO і засновниці агентства SLOVA Tech PR, со засновника і головної виконавчої директорки міжнародного жіночого бізнес-ком'юніті WTECH Вірослави Новосильної про роль дівчини в сфері IT, натхненні для створення ком'юніті для жінок-лідерів і особливості PR в сфері високих технологій.
ПРО ЖІНОК В БІЗНЕСІ
Вірослава стверджує, що немає поняття жіночого або чоловічого бізнесу. Є історичні особливості, менталітет, стереотипи.
«Наприклад, ми проводили таке опитування, виявилося, що дівчата більш схильні до синдрому самозванця, частіше сумніваються в своїх силах. Тому їм важче почати бізнес. 70% визнали, що вони бояться не впоратися з новими завданнями. 80% заявили, що вважають прохання про допомогу проявом слабкості. Більше 40% відзначили, що на їх кар'єру вплинуло сприйняття жінки як хранительок домашнього вогнища, а чоловіка - як добувача. 80% не вистачало підтримки сім'ї при розвитку кар'єри. Складнощі є скрізь. Головне - вміти на них реагувати і попереджати», - коментує Вірослава Новосильна.
ПРО ПОЯВУ SLOVA TECH PR
За словами дівчини, на створення свого бізнесу її спонукали приклади одногрупників, яким ще за часів навчання в Інституті журналістики КНУ простого відвідування пар було недостатньо і вони почали створювати свої бізнеси.
Верослава не стала винятком, запустивши агентство в сфері fashion PR, за ним - бренд одягу і швейне виробництво. Не дивлячись на те, що тема моди захоплювала дівчину, освіта журналіста дала зрозуміти, що в напрямку копірайтингу і журналістики дівчина розбирається краще, що спонукало її почати розвивати власне копірайтингове агентство SLOVA.
«У той момент IT-сфера в Україні як раз почала активно набирати оберти, і ми почали писати все більше статей про технології. Одного разу до мене звернувся клієнт і попросив зробити не тільки підготовку релізу для його стартапу, а й поширення його в ЗМІ. Тоді вийшли десятки публікацій, і це був наш перший подібний досвід, який виявився досить успішним. Цей клієнт першим замовив у нас PR-послуги. Потім він почав радити SLOVA іншим і через півроку роботи у нас вже було близько десяти клієнтів. Так копірайтингове агентство SLOVA стало SLOVA Tech PR », - розповідає Вірослава.
Про PR В СФЕРІ ТЕХНОЛОГІЙ
PR-фахівцям важливо розбиратися в напрямку, в якому працює компанія, яка PR і запросила. На думку Вірослави, якщо ви працюєте з tech-компаніями, то і самі повинні розбиратися в технологіях: розуміти, в чому сенс machine learning, для чого потрібен блокчейн, чому важлива кібербезпека. Вся команда SLOVA Tech PR читає міжнародні технологічні ЗМІ, стежить за новинами, щоб бути в курсі найменших змін.
Сьогодні на інфоринку існує висока конкуренція інфоприводів, через що журналістів і читачів здивувати складно. Потрібно розуміти, як зуміти зачепити всіх і відразу подачею інформації. Вірослава з командою SLOVA Tech PR роблять акцент на тому, щоб познайомити громадськість і розповісти про молоді проекти, про які ще не знають або знають мало.
Верослава вважає, що в інформпросторі молоді проекти конкурують за увагу аудиторії не тільки з гігантами ринку, але і з відповідними політичними подіями,чи просто кумедними картинками.
«Здорово, коли продукт привертає увагу, коли хочеться його потестувати і розповісти про нього. Наприклад, одного разу про продукт нашого клієнта - додаток, де можна замінювати особи на фото, - затвітив Ілон Маск, а потім про це написав Mashable (великий медіа портал) », - говорить CEO SLOVA Tech PR Вірослава Новосильна.
ПРО БЮРОКРАТІЇ В КОМАНДІ
Верослава вважає, що окремий кабінет для CEO - це не must have, який може показати співробітникам, хто «на чільному місці».
«Я не сиджу в окремому кабінеті, завжди відкрита до діалогу, ставлюся до співробітників як до партнерів по спільній справі. Ми разом працюємо над проектами, прислухаємося до думки один одного, але при цьому дотримуємося чіткого плану, оптимізуючи всі процеси. Ми складаємо звіти і працюємо, використовуючи адаптований Scrum-підхід. Scrum-підхід (з англійської перекладається як «сутичка») показує важливість командної роботи для перемоги.
В основі Scrum-підходу лежить команда або група, яка є злагодженим організмом професіоналів. Scrum-команди автономні, що дозволяє учасникам проекту самим вирішувати як виконувати завдання. Це працює за умови, що знань і навичок членів команди вистачає для вирішення завдання. Але все це - легко і з розумінням, що організованість береже наш час», - розповідає Вірослава.
У роботі з кліентами SLOVA Tech PR завжди позиціонують себе PR-партнерами. Звідси і логіка відносин: замість правила вертикальних відносин «ви нам, а ми вам», команда SLOVA Tech PR співпрацює з правилом горизонтальних відносин, коли люди в рамках цих відносин спілкуються як рівні, незалежно від існуючих ієрархій, соціальних статусів або досягнень. Адже головний результат таких відносин - це творчість, єднання за допомогою спільних планів / цілей / завдань.
Якщо говорити про підхід, команда відразу рветься в бій: починаючи з пошуку інформації, на основі якої готується стратегія. Зазвичай це займає 2-3 тижні, потім будується тримісячний план, і в бій. В роботі команди існує правило «Робимо швидко і не ллємо воду». Прийшли до цього просто: у клієнтів немає часу на розкачку, де кожен день комунікаційного простою може коштувати інвестицій або заробітку. Для Верослави важливо показувати результат і робити це швидко.
ПРО ЗАПУСК WTECH
Рік тому Вірослава Новосильна разом з Вікторією Тігіпко обговорювали тему women in tech (жінок в технологіях), звернувши увагу, що клієнти SLOVA Tech PR - в основному чоловіки, а Вікторія помітила, що в TA Ventures проекти частіше подають стартапи із засновниками-чоловіками. Так розмова по душам переросла в масштабний проект - WTECH.
WTECH - перший в Україні клуб для жінок-керівників технологічного бізнесу: фаундер стартапів, керівників і топ-менеджерів IT-компаній, інвесторів і партнерів венчурних фондів. Метою ком'юніті є розвиток бізнесу через обмін експертизи, менторства лідерів індустрії.
Вступаючи в об'єднання WTECH кожен учасник отримує можливість:
- Відвідувати щомісячні зустрічі з підприємницями з українського і світового IT- та венчурного бізнесу.
- Нетворкінгу - пошук інвесторів, партнерів, проектів.
- Отримання менторської підтримки від кращих едвайзер.
- Безкоштовного відвідування міжнародних IT-конференцій для кращих проектів.
«WTECH - це живий організм. Ми намагаємося чути його запити і розвивати його у відповідних напрямках. Був запит на інші міста, крім Києва, - і ми відкрили у Дніпрі, Одесі, Харкові, Львові, будемо продовжувати і далі », - пишається проектом Вірослава Новосильна.
У tech і діджитал немає меж, з появою запитів на запуск в інших країнах, команда почала дивитися в бік Німеччини, Великобританії, Франції і США. Розвиватися далі дівчат надихає саме об'єднання. У листопаді 2018 команда WTECH планували, що через рік до них приєднається тисяча жінок, зараз їх - 1500.Як говорить Вірослава: «Ми збиралися розвиватися в одному місті, а зараз їх п'ять».
Користь об'єднання WTECH Вірославою описується декількома пунктами:
- Менторством команда дає доступ до лідерів індустрії.
- Освіта - команда постійно працює над поліпшенням контенту. Зараз працюють над новим корисним форматом, який запустять в 2020 році.
- Нетворкінг - дівчата не просто спілкуються, але знаходять друзів, укладають угоди, будують разом бізнес.
- Прибрати кордони - внутрішні (70% жінок страждають від синдрому самозванця), і географічні.
- Дати рольові моделі - важливо, щоб було на кого рівнятися і до чого прагнути, і в цьому його сила.
ПРОГРЕС WTECH ЗА 1 РІК
Це не компанія, а ком'юніті. Об'єднання WTECH виросло завдяки ідеї і однодумцям - дівчатам, які були готові, крім своєї основної роботи, просувати WTECH в інших містах України та країнах. Інший важливий момент - репутація і нетворк. Вірослава пишається тим, який рівень довіри існує вже сьогодні у WTECH, це допомагає розвиватися не тільки команді, але і всім учасникам ком'юніті. А нетворк - це особисті контакти, напрацьовані роками.
«Перша зустріч WTECH зібрала 200 чоловік. Це були друзі, клієнти, партнери, лідери ринку. Перша зустріч мала великий резонанс, далі спрацювало «сарафанне радіо». Ми не приводили нікого за руку, не шукали учасниць», - розповідає про перший досвід Вірослава.
WTECH працює в 5 містах України: Києві, Дніпрі, Одесі, Львові, Харкові. Вихід на міжнародний рівень - вже на фінальній стадії домовленостей про старт в Німеччині, Британії та Штатах.
А SLOVA Tech PR працює зі ЗМІ в 15 країнах. Завдяки клієнтам команда майже кожен місяць виходить в нові країни, що дозволяє зменшувати межі можливостей - Румунія чи США, Ізраїль або Сінгапур.
З гордістю ділиться Вірослава про поточний стан компанії: «Можемо вийти в нову для нас країну за 2-4 тижні, є відбудований роками механізм. Здорово, що перебуваючи в Києві, ми можемо розповісти про наших клієнтів буквально в будь-якому куточку світу ».
ПРО СОЦІАЛЬНІ ІНІЦІАТИВИ
За словами CEO і засновниці компанії, SlovaTechPR допомагає українським компаніям заявити про себе світові разом з клієнтами, крок за кроком беручи участь в створенні іміджу України як лідера IT-ринку.
А WTECH - абсолютно соціальний проект, який допомагає визначити напрям для розвитку в бізнесі і кар'єрі.«До WTECH ми організували 7 заходів, усі - в сфері маркетингу, піару, продажів в IT. Разом з партнерами ми провели першу в Україні конференцію для IT-бізнесу, топових технологічних медіа, акселераторів і фондів Elevate Conference », - розповідає Вірослава Новосильна.
ПРО PR-СТРАТЕГІЇ «З НУЛЯ»
На думку Вірослави, немає нічого важливішого за роботу, що витрачена на пошуки і аналітику. Будь-яка стратегія будується на механіці і креативі. Від якості пошуку залежить бачення і позиціонування. А звідси вже - «під яким соусом подати».
«Якщо відповідати на власне запитання:«Як робити піар так, щоб спати спокійно? », є те, на що можна впливати і те, на що неможливо. Наприклад, впливати можна на роботу команди і частково - на клієнтів. Тому у нас жорстка дисципліна, дедлайни. Вся робота стандартизована і є інструкції, як зробити ту чи іншу послугу, або як вийти на новий ринок, наприклад.
Також є те, на що впливати неможливо. У таких випадках ми з командою прописуємо, що може піти не так. Відразу плануємо «подушки безпеки»: заздалегідь пишемо контент на 3 місяці вперед, спілкуємося з новими журналістами, готуємо антикризові пакети, готуємо проектних менеджерів за рамками агентства, щоб можна було підключити їх в екстреній ситуації », - радить на особистому досвіді дівчина.
ПРО ВАЖЛИВІ ЯКОСТІ PR-МЕНЕДЖЕРА
Верослава Новосильна виділила важливість стресостійкості. Піарник повинен швидко вирішувати комунікаційні завдання, репутаційні кризи, заспокоювати клієнта і медіа 24/7. І при цьому зберігати холоднокровність.
PR-менеджер повинен вміти критично мислити, аналізувати всю інформацію, перевіряти ще раз, докапуватися до першоджерела. Бути трохи параноїком - продумувати непередбачені сценарії розвитку подій, щоб завжди в голові був готовий план-антикризу. Бути дипломатичним - знати, як поводитися з кожним клієнтом і журналістом, як донести будь-яку інформацію, щоб її почули і зрозуміли.
На думку Вірослави без почуття гумору сучасному піарнику нікуди: «Не дарма кажуть, що це ознака інтелекту. Завжди потрібно вміти обіграти ситуацію, заспокоїти один одного, розрядити обстановку, розслабитися і посміятися ».
ПРО МАЙБУТНЄ
Майбутнє компанії Slova Tech PR і проекту WTECH Вірослава описує яскравим і насиченим, але на її думку це не можливо без плідної роботи і підтримки один одного в колективі.
Що ти за лідер?