Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Відкриваємо свій онлайн-магазин

Еліна Московчук

Бізнес-план

Ми знаємо, що відкриття першого інтернет-магазину може бути страшним сном, особливо, якщо ти — гуманітарій. На щастя, таких як новачків багато. Після того, як маркетплейс Prom.ua допоміг сотням тисяч користувачів запустити свій інтернет-магазин, ми вирішили розпитати Івана Портного, CEO цього маркетплейсу. Що треба зробити на самому початку, щоб інтернет-магазин приносив прибуток? На які ключові точки треба звернути увагу?

1. Що продавати в Інтернеті?

Вже маєте офлайновий магазин? Перевірте, чи буде його асортимент доречним для продажів в Інтернеті. Чи конкурентна ваша пропозиція порівняно з подібними, але в мережі? Ви лише починаєте власний бізнес? Є можливість протестувати попит, та почати продавати в онлайні ще до того, як у вас з'явиться товар.

Як це зробити? Створіть кілька карток товару (на маркетплейсі або конструкторі сайтів) з того асортименту, який ви плануєте продавати. Так ви отримаєте зворотній зв’язок від ринку. А саме — скільки користувачів переглядали товар, скільки замовили тощо. У випадку, коли покупець замовить у вас товар, одразу повідомте йому, що чекаєте на доставку та зв’яжетеся з ним, як тільки надійде товар. Звичайно, покупець може дещо засмутитись. Але ви з мінімальними вкладеннями протестуєте, чи піде такий товар для продажу в онлайні.

Щоб дослідити попит, користуйтеся також інструментом Google Trends. Він аналізує ключові слова у пошуковій системі. А ви дізнаєтесь, наскільки конкурентний той чи інший запит в контекстній рекламі. Крім того, з Google Trends ви побачите не лише попит на товар, а й рівень конкуренції в майбутній ринковій ніші. Дуже просто. Коли за ключовим словом багато запитів, це означає високу конкуренцію. Висока конкуренція дорівнює високим ставкам на рекламу. Тобто продавців з аналогічним товаром на ринку вистачає. За таких умов вирізнитися буде дуже складно. Потрібен цікавий асортимент.

2. Де взяти товар для продажу?

Наявність товару — значна проблема вітчизняних (і не тільки) інтернет-магазинів. Зазвичай продавці не володіють «живим» товаром. При отриманні замовлення від покупця, вони, в свою чергу, замовляють товар у гуртовика або виробника. З одного боку, це досить простий спосіб для інтернет-підприємця. Він не вкладає оборотні кошти, не заморожує їх в товарі, який, можливо, й не буде продано. З іншого боку, є ризик, що популярні товари швидко розкуплять, а продавець не встигне оновити статус наявності товару. Далі — як під укіс. У покупців —негативний клієнтський досвід (товару немає в наявності або ціна на нього відрізняється від заявленої). У продавця — погані відгуки. Його рейтинг падає. Отже, найпопулярніший асортимент все ж таки краще купувати. Він завжди має бути в наявності на складі.

А у подальшому — працювати через постачальників, яких знайти не проблема. На Prom.ua вони є серед продавців оптового товару. Крім того, менеджери маркетплейсу радо надають новим продавцям списки постачальників за певними категоріями.

3. Яку ціну поставити?

Щоб поставити актуальну ціну на товар, треба вивчити пропозиції на ринку за допомогою прайс-агрегаторів. Крім того, є спеціалізовані сервіси, такі, наприклад, як Competera. Вони:

- відстежують пропозиції конкурентів;

- формують список цін на товарні позиції;

- регулярно їх оновлюють.

На початку можна власноруч скласти список основних конкурентів. Тим більш, що в майбутньому покупці будуть порівнювати вас саме з ними. Скористайтеся ключовими запитами. Вивчіть цінові пропозиції. Якщо виявиться, що ваші ціни вищі, ніж у конкурентів, або ви не пропонуєте особливі умови (безкоштовну доставку, гарантію тощо), то клієнти перейдуть до інших продавців.

4. Як організувати доставку товарів покупцям?

Ви здивуєтесь, але в Україні, порівняно з іншими країнами, дуже добре розвинена логістика. За день чи два можна доставити товар у будь-який регіон. Кур’єрська доставка, доставка у відділення, можливість оплатити післяплатою… Є державний логіст «Укрпошта». Є комерційні — «Нова пошта», «Міст експрес», «Ін Тайм», «Делівері» тощо.

Продавцеві слід організувати логістику так, щоб задовольнити різні потреби споживачів. Адже покупці звикли до зручних для них способів доставки. У когось поряд з роботою відділення «Нової пошти», а комусь простіше підійти у відділення «Укрпошти» біля свого дому.

5. Чи потрібен бізнес-план?

Обов’язково потрібен! Одразу після тестування попиту та обрання асортименту майбутнього інтернет-магазину.

• Додавайте в бізнес-план всі постійні витрати, включаючи персонал і рахунок за Інтернет.

• Порахуйте, скільки вам буде коштувати обслуговування одного замовлення.

• Додайте середній чек замовлення.

• Додайте орієнтовний обсяг замовлень за певний період.

• Ще й маржинальність з середнього чеку.

Після цього ви зрозумієте прибутковість майбутнього бізнесу.

Бізнес-план потрібно вести регулярно, щоб у подальшому прогнозувати, а що буде, якщо бізнес зросте в півтора, два або три рази. Так ви зможете гнучко керувати своєю справою.

6. Як назвати магазин?

Для малого та середнього бізнесу бренд, в цілому, не такий вже й важливий. Є три основних правила, які потрібно врахувати, коли даєте своєму магазину ім’я.

По-перше, назва має бути проста. Така, щоб без проблем продиктувати по телефону або набрати в браузері без помилок.

По-друге, назва повинна відповідати вашому асортименту. Або бути досить універсальною, щоб в разі необхідності змінити асортимент, не змінюючи назву.

По-третє, перевірте, щоб ім’я магазину не повторювалося у сотні інших продавців.

Є невеликий лайфхак для просування свого бізнесу в Інтернеті. Якщо назва сайту домену відповідає пошуковому запиту, то ви отримуєте невелику перевагу в порівнянні з конкурентами. Тобто, ви займаєтеся орендою квартир, і ваш сайт називається «оренда квартир». На запиті «оренда квартир» вам буде легше вийти в топ, а вашим клієнтам, в свою чергу, простіше вас знайти.

До речі, ви можете пройти онлайн-курс щодо відкріття свого інтернет-магазіну на Prom.ua  тут.

Бізнес-план

АТ "Ощадбанк"