Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Від виробника до споживача, або для чого потрібна логістика

Олена Залєвська

Ідея для бізнесу

Зазвичай якість і швидкість доставлення товарів і послуг відіграють для споживача визначальну роль у виборі виробника. Які тонкощі потрібно знати підприємцям, щоб ефективно організувати логістичний процес, розповідає бізнес-аналітик, сертифікований тьютор Единбурзької бізнес-школи Ігор Гайович.

Що таке логістика

«Простими словами, логістика – це спосіб з’єднати виробника та споживача товару чи послуги, – пояснює експерт. – Наприклад, ви знайшли в інтернет-магазині чудовий подарунок коханій людині й бажаєте, щоб його доставили назавтра, не пізніше полудня. Колись така швидкість була казкою. Однак зараз логістика є такою собі «чарівницею», яка доволі швидко перетворює бажання клієнта на матеріальну річ, яку він незабаром триматиме в руках».

Є три розповсюджені види логістики: 

  • вихідна;
  • вхідна;
  • зворотна. 

Якщо ви доставляєте товари до роздрібного споживача, то це вихідна логістика. Закупівля укомплектованого заводом чи готового товару гуртовиком-партнером по каналу (посередником) або ж роздрібним магазином, яким управляє ФОП (ритейлер), – це вже вхідна. А повернення товару, наприклад бракованого, – зворотна.

«Логісти, експедитори, кур’єри, як і водії, мало сплять, вони працюють майже цілодобово – на міських, міжміських чи міжнародних маршрутах постачань, – веде далі наш консультант. – Якщо ми говоримо про гроші, то основою економічної бізнес-ефективності логістів є можливість об’єднання вантажів (консолідація) декількох замовників. Якщо ж про час, то існує безліч послуг для експрес-доставлень – від термінового доставлення піци з пекарні додому чи в офіс до міжнародної бізнес-кореспонденції або ж документів із високим ступенем відповідальності, наприклад із посольства (візові документи на адресу фізичної особи чи установи). Загалом, місія логістики – зробити життя споживачів та бізнес-партнерів якомога зручнішим».

Як розрахувати логістику для власної справи

Логістична складова витрат залежить від багатьох чинників: 

  • терміновості;
  • ризику втрати чи пошкодження;
  • відстані доставлення;
  • розміру й ваги пакунку для постачання.

Залежність від габаритів товару. Розрахунок міжнародної доставки зазвичай базується на показнику ціни (у гривнях чи доларах) у перерахунку на вагу (кг) доставки. Це за умови, що вантаж достатньо важкий і компактний. Якщо ж ви замовляєте постачання, наприклад, звукових колонок для театрального майданчика, які дуже габаритні, високої якості, отже достатньо дорогі, але легкі, то в розрахунок береться так звана «об’ємна» вага (тут вартість перевезення вантажів безпосередньо залежить від об’єму, який вони займають на борту повітряного судна або іншого транспортного засобу). Загалом витрати на логістику в межах 2, 3, 5 % від вартості товару, який купується, вважаються прийнятними. Приміром, партія товару коштує 10 тис. дол., тож доставка вартуватиме 300 дол.

Вартість товару. Звичайно, якщо партія дуже дешева (перевозиться сировина або запчастини для ремонту), то логістична складова зростає. Часом це збільшення може стати критичним для структури собівартості, ціни й рівня конкуренції. «Виникає ситуація, яку яскраво ілюструє стара приказка: за річкою корова коштує копійки, але гривня – перевізнику», – каже експерт.

Альтернатива. Наприклад, ви хочете купити рукавиці. Знайшли потрібний товар через майданчик prom.ua в Одесі у продавця, що торгує на «7-му кілометрі» та одночасно через інтернет-сайт. Вам немає сенсу їхати в Одесу й власноруч забирати товар, перевіряти його тощо. Зразок чи пробну партію у ваше місто – Київ, Харків чи Львів – привезе один із лідерів ринку логістики України, якого можна з легкістю знайти в Гуглі. Причому така доставка буде за фіксованим, наперед узгодженим тарифом у межах 50–70 грн. Крім доставлення, ви можете отримати й додаткові фінансові послуги, зокрема післяплату.

Залежність ціни від способу доставлення. У перерахунку на один кілограм ваги тарифи дуже різняться залежно від виду транспорту: найдешевший – морський (контейнерний), найдорожчий – авіа. Тариф на повітряне доставлення може становити як 5–10 дол./кг, так і 50–100, а інколи й більше. Морський – у десятки, а часом і в сотні разів дешевший, хоча термін перевезення незрівнянно довший: тижні замість днів.

Логістичні витрати для інтернет-магазинів. Деякі види товарів оператор може доставляти коштом кінцевого споживача, а деякі, найчастіше акційні, обліковує й покриває самостійно.

Конкурентоспроможність. «Завжди потрібно пам’ятати, що ретельне вивчення менеджерами та/або власниками бізнесу структури витрат на логістику й дотримання термінів перевезення, цілісності партій від пошкоджень/втрат/крадіжок – важливі умови забезпечення конкурентоспроможності», – зауважує експерт.

Додаткові послуги. До логістичних витрат можуть належати й деякі інші супутні види послуг:

  • зберігання;
  • перепакування (таку послугу надає, приміром Amazon);
  • страхування від пошкодження й втрат у дорозі;
  • незалежний додатковий контроль-аудит під час відправлення (часто практикується, якщо цінний товар закуповується в нового, ще неперевіреного постачальника та з віддалених локацій, наприклад з Китаю).

Заокеанська логістика

Маркетплейс. «Світовими торговими гігантами сьогодення вважається Amazon і торговий агрегатор с послугами експорту Alibaba. Обидва майданчики працюють за партнерською програмою. Вони надають торгове місце для власних товарів, та здебільшого для товарів-партнерів. Схожу бізнес-модель застосовує і найбільший в Україні інтернет-магазин Rozetka. Цю модель часто називають маркетплейсом, тобто вищевказані агрегатори дають вам як підприємцю доступ до своєї «вітрини» товарів. За цю послугу стягується комісійна винагорода, мінімум 15 %.

Принагідна консолідація. У періоди «чорної п’ятниці» чи інших акційних заходів пропозиція заокеанських торгових майданчиків може виявитись дуже привабливою, навіть попри здорожчання витрат на логістику «повітрям» через сезонний попит. Тож транспортно-логістичні оператори роблять консолідацію: частина вантажу на рейсовому літаку належить не пасажирам (валізи), а транспортній логістичній компанії, яка «попутно» (принагідно) доставляє товари у пункт призначення – на Близький Схід, в Європу чи Африку.

Коли навесні 2020 р. через Covid-19 було введено глобальний локдаун і пасажирські літаки надовго зупинилися стояти в аеропортах, тариф на доставлення зріс у рази, мінімум у 3–5 і більше. Така недешева логістика спричинила збільшення попиту на морські й залізничні перевезення, що теж негативно вплинуло на ціну. 

Для бізнесу варто такі сценарії враховувати та прораховувати.

Фулфілмент. Amazon надає для замовників-партнерів із торгівлі додаткові послуги В2В, так званий фулфілмент – виконання робіт на майданчику Amazon, так наче ви орендували «шматочок» Амазона: приймання товару, зберігання, комплектація замовлень, пакування, відправлення у службу доставки (UPS, DHL, USPS, частково власна), опрацювання повернень.

Перевага такої системи для клієнтів:

  • операційні витрати знижуються;
  • ви займаєтеся тим, що любите (ключові компетенції);
  • гнучка стратегія продажів;
  • швидкий старт від ідеї до втілення;
  • високий рівень обслуговування вимогливих споживачів тощо.

На кожен із цих видів послуг, супутніх базовим завданням логістики, існує свій тариф. Тож торгувати з майданчика Amazon варто лише за умови, що між ціною для кінцевого споживача та собівартістю є чималий запас, скажімо 70–100 % від собівартості (взагалі, чим більше, то краще: товар по 2 дол./шт. продається за 30, а витрати на логістику та фулфілмент становитимуть до 19 дол.). Втім, цей запас (маржинальність) може привернути увагу інших гравців на цьому порталі-ринку, а також самого сервісу Amazon.

Легендарними вже стали два негативних сценарії, про які слід пам’ятати:

  1. Незабаром після успішної презентації вашого інноваційного товару конкуренти виводять на ринок підробки/репліки/копії/модифікації вашого оригінального товару (пам’ятаймо, що на Amazon артикул є єдиним для категорії, незалежно від виробника). Спробувавши ваш товар, задоволений покупець залишає гарний відгук, але наступний клієнт може купити конкурентний варіант за привабливішою ціною.

Крім цього, в роботі з рекламаціями Amazon може відправити вам несправну «чужу» версію вашої інноваційної розробки, яка мала б стати вашим «пропуском у заможне бізнес-життя».

  1. Увагу Amazon привертає нова знайдена вами категорія. Тож цей оператор-агрегатор робить вам пропозицію продати компанію, а якщо ціна вас не влаштує або у вас інші плани щодо розвитку бізнесу, ваш «партнер» може почати виробляти товари цієї категорії самотужки. Щоб почати судову тяганину потрібно дуже багато коштів, захист авторських прав – недешева справа у США (від 1 млн дол.).

Загалом займатися цим бізнесом краще тоді, коли вже маєте солідний досвід і прибуток на вітчизняному ринку, щоб у вас був запас міцності для розвитку на багатому, але висококонкурентному ринку США чи інших країн світу.

Труднощі логістики

Сезонність. Логістика ґрунтується насамперед на сезонності. У деякі періоди, наприклад збір урожаю, опалювальний сезон, на певному напрямі перевезень може бракувати виробничих потужностей операторів: контейнерів, автофур, авіамаршрутів. Це призводить до затримок постачання, різкого зростання тарифів.

Потреба у тарі. «З огляду на перекіс торгового балансу між Україною та Європою, США чи Китаєм у нашу країну потік товарів набагато більший, ніж у зворотному напрямі, – пояснює Ігор Гайович. – Якщо зворотна тара не встигає пройти по замкненому колу, то на певних напрямах може з’явитися дефіцит, дуже небажаний, наприклад, під час гостросезонних передноворічних закупівель для потреб роздрібних споживачів (подарунки) чи організацій (закриття року по бюджету закупівель)».

Обсяги партії. Ще одне непересічне завдання під час планування логістики – визначення розміру партії.

Маленькі партії означають, що ваша політика гнучка, враховує попит щохвилини, але питома вартість їх (грн/кг) зазвичай зростає. І навпаки, занадто довгі інтервали між постачанням масових партій означають, що деякі артикули чи категорії товарів, на які різко зріс попит, можуть опинитись у дефіциті на полицях магазинів, а споживачі довго не чекатимуть. У такому разі вашою помилкою скористаються конкуренти – дистриб'ютори чи продавці аналогічного товару.

Крадіжки. Варто пам’ятати, що високоліквідний товар, наприклад харчові продукти, потребує суворого контролю й охорони, щоб убезпечити його від розкрадання деякими несумлінними працівниками підрядників-перевізників.

Логістика й технології

Штрих-коди. Диджиталізація стрімко увірвалася й у галузь логістики. Штрих-коди для оброблення інформації про товар були введені ще на початку 1950-х років. Наступним кроком стало об’єднання систем обліку товарів ритейлерів (піонером була компанія Wal-Mart) і виробників для максимально оперативного реагування на темп продажів того чи іншого артикулу товару, щоб попит завжди задовольняється й у магазині не було порожніх полиць. Відтоді інновацій стало ще більше.

Інтегрована система управління. «Наразі за допомогою RFID-технологій (радіочастотна ідентифікація) та GPS-датчиків контролюються всі етапи процесу перевезень. Різні відрізки шляху доставлення обслуговуються різними логістичними операторами – субконтрактниками, але під єдиним контрольним програмним забезпеченням (ПЗ), щоб гарантувати цінову ефективність і гнучкість. В ідеалі логістичне ПЗ має інтегруватися у режимі реального часу з ПЗ контролю продажів, ПЗ обліку фінансів і ПЗ управління підприємством. Так, якщо ви взяли з полиці товар, запаси якого вичерпуються, по інтегрованій системі управління до виробника повинен надійти сигнал про нове ймовірне замовлення, зокрема і до постачальника сировини, пакування тощо», – підсумовує експерт. Якщо логістика організована добре, то відповідно до правила «хороший сервіс – непомітний сервіс» відбувається своєчасне якісне безпроблемне забезпечення споживачів товарами – у потрібний момент і в потрібному місці.

Оптимізація операційної діяльності. Сьогодні технологічні зміни в логістиці спрямовані на здешевлення операційної діяльності. Це досягається різними способами. Найцікавіші – шляхом заміни людей (нам поки важко в це повірити) на роботів (складські роботи-логісти вже активно працюють в сервісах Amazon, є й дрони для доставлення товарів роздрібному споживачу, автономні магістральні авто, наприклад проєкт Tesla Semi), а також застосування системи контролю на основі технології Інтернету речей (IoT), розширеної аналітики й штучного інтелекту (AI) для систем управління. 

Екорішення. Важливим моментом є й екологічність рішень (багаторазове паковання/оборотна тара, альтернативні джерела енергії, електромобілі тощо).

На завершення хочемо сказати, що на нас чекає логістична революція, і кожен підприємець має бути до неї готовий.

Ідея для бізнесу

АТ "Ощадбанк"