Що ти за лідер?
Для того щоб отримати стовідсотковий результат, недостатньо просто взяти на роботу гарного фахівця. Він має почуватися комфортно, аби розкрити усі свої професійні навички. А для цього кадровики визначають психотип кожного члена команди й дають рекомендації, як з ними взаємодіяти.
Про одну з таких класифікацій розповіла психологиня й засновниця консалтингової агенції YourPersonal GrowthHacker Віра Романова. Вона навела плюси й мінуси різних типів співробітників та запропонувала способи впливу й мотивації.
Навіщо потрібні класифікації персоналу
Знання психотипів працівників потрібні, щоб розуміти:
- як мотивувати співробітника;
- чого він хоче;
- як пристосовується до змін;
- чи підходить для посади, на яку претендує.
Часто буває, що людина є досвідченим фахівцем, але абсолютно не командним гравцем, тому вона може обіймати далеко не всі посади в компанії.
«Є багато класифікацій, усі вони мають умовний характер. Моя найулюбленіша – це типи співробітників за їхніми ресурсами до адаптації», – ділиться Віра Романова.
Такі класифікації дають змогу власникам і кадровикам краще розуміти, як працює персонал, як увести нового співробітника у колектив, а також як їм керувати, мотивувати його, щоб отримувати потрібний результат.
Способи визначення типів співробітників
Найчастіше це роблять за допомогою тестів, закритих і відкритих співбесід, різних опитувальних листів щодо особистісних якостей.
«В одній людині можуть поєднуватися різні типи, тому завжди потрібно застосовувати індивідуальний підхід, залежно від ситуації. Мені подобається сучасна методика Performance interview. Вона націлена на зміну особистісних якостей та звичок кожного працівника, а ще дає змогу підлеглому й керівнику розуміти варіанти й способи виходу за межі конкретного психотипу», – зазначає психологиня.
Performance review – це розмова керівника або кадровика з працівником про ефективність роботи за певний проміжок часу. Керівник висловлює свою думку про діяльність співробітника, дякує за виконану роботу та дає конструктивну критику, якщо за певними показниками результати виявилися нижче очікуваних.
Типи співробітників за здатністю до адаптації
До якого типу за цією класифікацією належить людина, визначають за допомогою тесту на акцентуацію характеру. За словами експертки, його немає у відкритих джерелах, доступ отримують лише компанії-замовники. Проте Віра Романова навела основні типи співробітників, які ми й розглянемо.
Блискучі скептики
Плюси. Ретельні, спостережливі працівники з блискавичним мисленням. Вони легко вчаться й розуміють суть речей. Уважні до деталей та передбачувані.
Мають великі внутрішні ресурси. Надзвичайно надійні в критичних ситуаціях. Можуть пишатися гострим розумом, бо вміють зробити зрозумілим завдання, яке виконують.
Мінуси. У стресових ситуаціях схильні виявляти гнів: так вони приховують страх, що їм можна зробити боляче чи знехтувати ними. Такі люди часто стають ревнивими і підозрілими, коли не мають змоги прогнозувати поведінку оточення.
Як взаємодіяти й стимулювати. Для скептиків надзвичайно важливе відчуття безпеки. У розмові треба звертатися до їхніх відчуттів і підтримувати.
Креативні мрійники
Плюси. Спокійні, приємні у спілкуванні, готові прийти на допомогу. Завжди намагаються догодити іншим. У сприятливому мікрокліматі надзвичайно лояльні. Поважають чужий простір.
Мінуси. Під час стресу стають пасивними, відстороненими. Справа може доходити до заціпеніння, відчаю й розгубленості. У такі періоди вони втрачають можливість ясно мислити й обстоювати свою думку.
Як взаємодіяти та стимулювати. Головне – допомогти вийти зі стану відстороненості й пасивності. Навіть якщо вони мовчать, це не означає, що в них усередині все спокійно. Варто питати їхню думку щодо робочих моментів, бо такі співробітники мають багато ідей, але самі їх не озвучують. Свої побажання щодо роботи мрійників важливо висловлювати лагідним тоном.
Чарівні маніпулятори
Плюси. Енергійні, цілеспрямовані, харизматичні, здатні вести за собою команду. Доводити справи до завершення допомагає відчуття обраності. Чудові лідери й організатори, особливо якщо проєкт виявляє найкращі боки їхньої особистості. Таким людям добре працювати в рекламі та продажах.
Мінуси. У некомфортних умовах стають імпульсивними, егоїстичними, безвідповідальними й навіть агресивними. На низьких вібраціях здатні до маніпуляцій.
Як взаємодіяти та стимулювати. Показувати, що бачите їхні маніпуляції, та висловлювати захоплення їхнім розумом. Для таких людей важливо розуміти, що вони можуть вільно й безпечно говорити про свої почуття. Маніпулятори радо починають проєкти й складно доводять до кінця. Це треба мати на увазі й у певні моменти надавати їм підтримку.
Ентузіасти з надмірною реакцією
Плюси. Зазвичай це життєрадісні люди з привабливою зовнішністю. Їхні вчинки спонтанні. Такі працівники надзвичайно емпатичні до потреб інших людей.
Мінуси. Під час стресу схильні драматизувати ситуацію й ставати егоцентричними. Плутають свої відчуття з реальністю, що призводить до імпульсивних дій.
Як взаємодіяти та стимулювати. Треба давати їм можливість виявляти незалежність і самостійно мислити.
Грайливі впертюхи
Плюси. Енергійні, наполегливі, надзвичайно віддані працівники. Вони здатні зважувати всі за й проти ситуації. Для цього психотипу характерний самостійний спосіб мислення.
Мінуси. Під час стресової ситуації схильні бути впертими й навіть агресивними, їх легко втягнути в конфлікти. За відсутності зовнішніх подразників конфліктують із собою чи з технікою. Через постійну боротьбу можуть застрягти на одному місці.
Як взаємодіяти та стимулювати. Таким людям потрібне відчуття безпеки: з ними треба гратися, а не боротися. Якщо фахівець має високий рівень організації, то зняти контроль і надати самостійність. За авторитарного стилю управління їм некомфортно працювати.
Відповідальні трудоголіки
Плюси. Дуже орієнтовані на роботу: надійні, пунктуальні, акуратні. Вміють і прагнуть співпрацювати з колегами чи підлеглими. Для них ідеально підходить відповідальна організаторська робота.
Мінуси. Можуть ставати перфекціоністами й гіпервідповідальними, не знають, коли треба зупинитися. Їм складно делегувати повноваження й відповідальність. Від такої перенапруги можуть захворіти, хоча насправді їм просто потрібен відпочинок.
Як взаємодіяти та стимулювати. Слідкувати за їхнім самопочуттям, цей психотип найбільше схильний до перевантажень. Якщо колектив складається з людей такого типу, варто запровадити системи контролю стресу, наприклад, розумні трекери, які відстежують його рівень за фізіологічними ознаками.
Що ти за лідер?