Ідея для бізнесу
Ілля Широков, засновник торгової марки Sun Chocolate, розповів «Будуй своє» про власний бізнес — від заснування до реалій. А саме: про ідею, вкладені кошти, технології тощо.
Інформаційна довідка. Sun Chocolate — український виробник шоколаду, заснований у 2012 р. Підприємство розташоване у Новоолександрівці Дніпропетровської області. Спеціалізується на виробництві шоколадних виробів — від цукерок до шоколаду. Наразі компанія працює з приватними та корпоративними замовленнями, найближчим часом планує виходити на міжнародні ринки.
— Як сталося, що ти обрав саме шоколад, а не будь-який інший бізнес?
— У далекому 2002 р. я працював кухарем і помічником кондитера у ресторані під назвою «Сюрприз». Найбільше мені тоді подобалося працювати із шоколадом, тож його виробництво я записав до власного списку мрій. І забув про це — майже на 10 років.
Про мрію згадав якось у понеділок зранку, тільки-но прокинувшись. Тоді, у 2012-му, я й заходився створювати цей бізнес разом із дружиною Таїсою, яка мене підтримала і допомогла.
— Назви головні принципи бізнесу на старті?
— Висока якість продукції, не боятися закритих дверей і невпинно покращувати якість. І звичайно ж, кастомізація — адаптація продукції під запити клієнтів.
— Що знадобилося для заснування бізнесу?
— Кошти, приміщення, технології, компоненти та постачальники шоколаду й упакування.
Бюджет на проект ми закладали у розмірі $300 тис. власних коштів. Спочатку планували запускати власне виробництво: орендувати приміщення, зробити ремонт, закупити обладнання. На це пішла б левова частка нашого бюджету.
Втім, нам дуже пощастило — інвестиції скоротилися втричі, оскільки ми знайшли наявний кондитерський цех у місті та домовилися про співпрацю. Тобто цех виконував власні замовлення вдень, а ми свої — вночі.
Шоколад ми шукали по всій Україні лише найвищої якості, адже не хотіли робити, як деякі з українських виробників — пакувати у красиву обгортку солодощі сумнівної якості.
Зрештою ми знайшли постачальників, з якими працюємо вже тривалий час. Вони завжди надають шоколад однакової якості, а ми роками зберігаємо репутацію та даруємо гарні враження від нашої продукції.
Упакування виготовляє частково столичне поліграфічне підприємство. Ми надаємо клієнта — вони виготовляють упакування та надсилають нам.
Технології — це поєднання мого попереднього досвіду у сфері HoReCa та будівництва з моїми ідеями. Більшість з них мені наснилися (посміхається). Прокидаючись, я записував їх на папері — від поєднання компонентів до форми продукції.
— За скільки часу повернули кошти?
— Знадобилося два роки.
— Як продавали продукт на старті бізнесу?
— Спочатку ми пропонували скуштувати солодощі своїм знайомим. І навіть незнайомим людям — у кафе та інших закладах. Тепер деякі клієнти приходять до нас самі, за рекомендаціями, або знаходять через інтернет. До деяких ми наполегливо стукаємося в двері — зазвичай це провідні компанії по всьому світу, які ретельно перевіряють репутацію постачальників та інше. На щастя, ми вдало проходимо будь-які перевірки, тож постачаємо шоколад не тільки українським, а й міжнародним покупцям.
— Які обсяги виробництва?
— Торгова марка Sun Chocolate починала з 10 кг продукції щоденно. Тепер нам під силу навіть 500 кг на місяць — для приватних та корпоративних замовників.
— Чи є якісь особливості у цього бізнесу?
— По-перше, ми не працюємо влітку, в спеку, через неможливість транспортувати продукцію. По-друге, не виготовляємо завчасно продукцію для реалізації. На обсяги виробництва впливають попередні замовлення. За такими принципами працюємо сім років поспіль.
— Розкажи про головні досягнення.
— Репутація, висока якість продукції, швидке виготовлення навіть найскладнішого замовлення. Для розуміння, від моменту заявки до виготовлення і доставки минає лише 7-10 діб. За цей час ми виготовляємо всю партію. Що ще? Це замовлення по всій Україні та у різних країнах світу. Нашу продукцію беруть з собою за кордон, наприклад, на перемовини або особливі події в житті приватних осіб — свята, а також для бізнесу — на підписання контрактів та презентації.
— Що плануєш найближчим часом?
Передусім хочу й надалі експортувати продукцію: у планах компанії за 3-5 років довести частку експорту до 95% через поки що невисоку купівельну спроможність українців.
Ідея для бізнесу