Про успіх
Засновник компанії SpaceBar, учасник реаліті-школи бізнесу «Будуй своє» Сергій Фомін розповів про свою бізнес-ідею і деякі складнощі її втілення — факапи, сезонність та інше.
— Сергію, як усе починалося?
— Зо 5 років тому я став прихильником правильного харчування. Тоді я обрав для себе так зване інтуїтивне харчування — тобто давати організму те, що він хоче, але в помірній кількості. Незважаючи на це, все ж таки відмовитися від цукру та обмежую себе в солодкому.
Бізнес-ідея народилася кількома роками пізніше — на початку 2017 р. Я впевнився, що ніша корисних перекусів в Україні не заповнена, оскільки більшість батончиків на українському ринку містили цукор, шоколад тощо. Іншими словами, це зовсім не збігалося з натуральністю та корисністю для здоров’я людини. Тож, не зволікаючи, я взявся за втілення задуму — виробляти корисні батончики.
— Скільки знадобилося коштів на втілення твого задуму?
— Загалом $14 тис. — власних та позичених. Основна сума інвестицій у бізнес була на виробництво готового продукту та етикеток. Меншу частину коштів витрачено на розробку рецептури, зразків, сайт тощо.
— Чи замовляв ти зразки продукції?
— Так, купував по Україні та з-за кордону. Коли мої друзі планували подорож Європою, я просив їх привезти батончики без цукру і шоколаду. В інших випадках купував на Amazon. Всі ці зразки тестував, порівнював, відбираючи найкраще у смаку, складниках для втілення в SpaceBar.
— Розкажи про кроки для втілення у життя SpaceBar?
— Мені потрібно було рухатися в декількох напрямках — і розробити рецептуру, і знайти виробництво, і відшукати підрядників для створення логотипу та сайту. За розробкою рецептури я звернувся до фахівців. За це взялася провідний український дієтолог Катерина Толстікова. Саме вона чаклувала над ідеальним складом батончиків. За кілька місяців ми отримали 3 рецепти для 3 видів батончиків — «лайт», «спорт», «інтелект», що відрізняються за калорійністю і складом — співвідношенням жирів, білків, вуглеводів.
Складніше було з виробництвом. На його пошуки знадобилося 6 місяців. Насамкінець я домовився про співпрацю з кондитерською фабрикою у Харкові, з якою працюю до сьогодні. Етикетку та сайт розробляли підрядники. У команду до себе взяв бухгалтера, менеджера з продажів, контент-менеджера.
— Де продаєш свою продукцію?
— Наразі це 60 точок збуту. Батончики SpaceBar продаються поки що у невеликих крамницях та винних магазинах. Сподіваюся вже в цьому році потрапимо у великий ритейл.
— Чи є сезонність у цьому бізнесі?
— Так, звичайно, і я на собі її відчув. Продажі стартували навесні 2018 р. А вже наприкінці травня впали, тому що розпочалася реалізація сезонних ягід та фруктів — найгірший час для батончиків. Натомість, я зрозумів, що найкращий час — перша половина весни, осінь, зима. Тобто такі періоди, коли немає сезонних фруктів та овочів. Отримавши цей досвід, тепер сезонність плануємо нівелювати завдяки розширенню точок збуту продукції.
— Сергію, а як щодо ризиків?
— Ну, перший я вже називав — це сезонність. Другий — відсутність культури споживання такої продукції. Є ризик, що товар не сподобається покупцям. Адже середньостатистичний українець на сьогодні радше купить вафлі або шоколадний батончик, аніж корисний перекус.
— Розкажи про факапи, що траплялися?
— Я перебуваю в факапі (сміється). Насправді, мені запам’яталися декілька. Не так давно я дуже поспішав віддати макети обгорток на друк, і не перевірив, чи зайняті назви у соціальних мережах. Обгортки надрукували, а сторінки були зайняті. Інший факап — на ранніх етапах не було розуміння, як має працювати відділ продажу.
— Ти зараз шукаєш додатково фінансування?
— Так, звичайно. Я розглядаю і кредитні кошти, і акселератори, і гранти. Останні, на мою думку, стануть чудовим варіантом для додаткового фінансування проекту.
— Що плануєш втілити найближчим часом?
— Маю багато планів — і наростити ринки збуту, і збільшити продажі до 20 тис. одиниць на місяць. Разом з цим, як я вже зазначав, шукатиму фінансування. Пізніше маю намір крокувати до інших країн — в ЄС, США, Австралію та Китай. Однак для цього треба добряче попрацювати. Адже у кожній з названих країн існують відмінності у смаку, розумінні продукту. Для кожної країни потрібно враховувати не тільки правила маркування, а й законодавчі харчові норми.
Про успіх