Ідея для бізнесу
Мар’яна Кобеля, керівниця «Центру розвитку «ЧАС ЗМІН», експертка з написання грантових проектів, розповіла «Будуй своє» про головні причини відмов авторам грантових заявок.
В Україні доволі низький рівень грантрайтингу (досвіду написання грантових проектів 一 Ред.). Це пов’язано з двома основними причинами. По-перше, недостатньо інформації про грантові проекти. На відміну від кредитування та роботи з інвесторами. По-друге, культура навчання грантрайтингу тільки-но розвивається.
З цих двох основних причин випливають ще дві тенденції. Коштами або не користуються, бо не знають про конкурси, або програють, бо не знають правил конкурсів.
Ключові помилки під час написання грантових заявок на отримання коштів, що допускаються українцями:
1. Починати з великих грантів
В Україні грантоотримувачі можуть претендувати на грантові кошти від незначних сум до дуже великих. Малі суми 一 це, як правило, міні-гранти. У контексті підприємництва міні-гранти можуть надаватися на започаткування справи або придбання невеликого спецобладнання. Значно більші кошти можна отримати на куди більш глобальні проекти: диверсифікацію бізнесу або організації, закупівлю великогабаритного обладнання тощо.
Це означає, що малим та середнім підприємцям краще починати з міні-конкурсів. Таким чином можна отримати досвід грантрайтингу і реалізований проект у портфоліо.
2. Не мати в запасі бізнес-ідей
Міжнародні кошти надаються на цікаві та глобальні проекти. Тому потрібно мати в записнику хоча б цікавих 5-6 ідей. Вони допоможуть на етапі вибору конкурсу. Коли є завчасно підготовлена низка ідей, тоді їх легше приміряти та адаптувати під умови гранту, запропонувавши найцікавіші рішення проблем суспільства або галузі.
3. Не проводити попередньої аналітичної роботи
Робота над заявкою подібна на бізнес-планування. Вона включає попередній завчасний аналіз середовища, проблематики і такого іншого. Тому потрібно подбати про це, зробивши підрахунки та ґрунтовні висновки. Вони допоможуть і авторам, і експертам, що читатимуть конкурсну пропозицію. Чому? Тому що експерти можуть бути бізнес-стратегами. В той самий час не бути експертами у вузькій галузі. А саме детальний аналіз потрібен для розуміння проблематики та ефективного вирішення проблем цільової аудиторії.
4. Написати грантовий проект в останній день
За моїми підрахунками, підготовка проекту якнайменше потребує один робочий тиждень або 40 годин часу за двох умов. Якщо зроблена попередня аналітична робота, дослідження ринку. Якщо частину завдань віддано на аутсорсинг, як, наприклад, складання бюджету тощо.
5. Порушувати структуру проекту
Заявка для конкурсу складається як мінімум з 30-50 сторінок тексту. На сторінках витримується певна структура. Зазвичай це декілька розділів:
- проблематика 一 яка проблема є в суспільстві, у цільової аудиторії;
- мета 一 що має вирішитися завдяки проекту;
- методи 一 стратегія та інструменти для досягнення цілей;
- бюджет з витратами на реалізацію, транспорт, оплату підрядників і працівників і таке інше.
Тож якщо не дотриматися логіки проекту , або є кроки, що порушують логіку, тоді є ризик отримати відмову. Наприклад, якщо у бюджеті зазначено відвідання квіткового поля у Нідерландах для підприємства з переробки молока.
6. «Роздувати» бюджет
Заявка розглядається конкурсною комісією. Вона звертає увагу на всі частини проекту та розрахунки. Якщо у бюджеті є транспортні витрати, такі мають відповідати дійсності. Наприклад, реальна вартість квитка Київ-Рівне складає 300 грн, таку й потрібно зазначити. Так само з заробітною платнею. Якщо ринкова оплата праці складає 10 тис грн, таку потрібно вказати. В іншому випадку автора сприймуть за «грантожера» і відмовлять у наданні коштів.
7. Бути неуважними
Конкурсанти надсилають заявки в різні фонди. Через поспіх та неуважність автори не виправляють тем у листах чи імена/організації отримувачів, звертання до осіб у текстах. Тому потрібно бути уважними, щоб не псувати враження про проект та його команду ще на самому початку.
8. Не робити висновків
Частина грантодавців у разі відмови дають зворотній зв’язок, вказують на допущені помилки. Такі можуть бути через неправильний бюджет, неякісне або неґрунтовне дослідження або опис проблематики, інші фактори. Тому потрібно обов’язково звертати увагу на зворотній зв’язок, щоб вчитися на помилках та не допускати їх наступного разу.
Ідея для бізнесу