У гостях у юриста
Мета будь-якого бізнесу – приносити прибуток і мати хорошу рентабельність. Адже саме вона дозволяє оцінити з різних сторін наскільки ефективно бізнес справляється з функцією заробітку.
Що означає «бути рентабельним», як рахувати цей показник і що потім робити з отриманими цифрами? Давайте розбиратись.
Що таке рентабельність
Рентабельність походить від німецького слова «rente» – «повертати». Це показник економічної ефективності використання ресурсів або інвестицій. Він показує вдалося чи не вдалося повернути вкладення і на скільки.
Рентабельність можна розрахувати як для бізнесу в цілому, так і для його окремих складових. Загалом існує близько 15 різних показників рентабельності. У цій статті ми зосередимо увагу на чотирьох найчастіше вживаних:
- рентабельність продажів (ROS);
- рентабельність активів (ROA);
- рентабельність інвестицій (ROI);
- рентабельність маркетингових інвестицій (ROMI).
Але спершу необхідно ознайомитись з деякими визначеннями:
- Виручка – вона ж оборот. Це кількість всіх грошей, які клієнти заплатили компанії.
- Собівартість продукції – це сума всіх витрат на виробництво (або закупку товару для перепродажі), а також на реалізацію товару.
- Валовий прибуток – різниця між виручкою і собівартістю збутої продукції. При розрахунку валового прибутку не враховуються податки на прибуток та відсотки по кредитам компанії.
- Чистий прибуток – різниця між виручкою і всіма витратами бізнесу, включаючи податки і комісії. Ці гроші власник може забрати собі у вигляді дивідендів або витратити на подальший розвиток бізнесу.
- Активи – вартість всього майна і грошових ресурсів компанії, які використовуються в бізнесі: техніка, товар, дебіторська заборгованість, матеріали, земля, нерухомість і т.п.
Показники рентабельності
Відразу зазначимо, що наведені в прикладах цифри є вигаданими. Вони не розкривають рентабельності тих чи інших бізнесів, а обрані виключно для того, щоб зрозумілою мовою пояснити визначення.
Return on Sales (ROS) – рентабельність продажів
Це ключовий показник фінансових результатів компанії, який демонструє яку частину виручки організації становить прибуток. Розраховується за формулою:
ROS = Чистий прибуток / Оборот х 100%
Наприклад, ваша компанія за місяць мала оборот $100 000. З них $50 000 пішло на покупку товарів у постачальника. Ще $10 0000 склали маркетингові витрати. $5 000 на оренду та комуналку, $20 0000 на зарплати. Разом валовий прибуток – $15 000. Нехай у нас немає кредитних зобов’язань, є лише 18% податку на прибуток, який від $15 000 складає $2 700.
Таким чином, чистий прибуток – $12 300, а чиста рентабельність продажів: 12 300 / 100 000 х 100% = 12,3%.
Цей показник зазвичай використовують для порівняння: якщо у вас рентабельність у вересні була 14,8%, у жовтні 15%, а у листопаді 12,3% то слід розібратись, що пішло не так. Або прогнозування: якщо мені вдасться збільшити оборот до $150 000, значить компанія повинна заробити: $150 000 х 12,3% / 100% = $18 450.
Return On Assets (ROA) – рентабельність активів
ROA показує чи достатньо ваш бізнес заробляє грошей, враховуючи той потенціал, який в ньому закладено.
Обчислюється шляхом ділення чистого прибутку на вартість активів:
ROA = чистий прибуток / вартість активів х 100%
Давайте для прикладу візьмемо дві будівельних компанії. Одна компанія заробляє чистими $2 млн. Друга заробляє $1 млн. Яка з них ефективніша? Хочеться подумати, що перша. Але для точної оцінки нам не вистачає іншого показника – скільки активів вони задіюють.
У обох дуже багато грошей лежить в обладнанні (дорогі верстати, крани, машини, інструменти), а також в землі, ліцензіях і т.д. Все це їх активи.
І ось перші дивляться на свої $2 млн. Це непогано. Але, якщо активів у компанії на $100 млн доларів, то рентабельність використання цих активів становить 2 млн / 100 млн х 100% = 2%.
«Вважається, що мінімальний поріг рентабельності активів – 10% річних і більше. Якщо ваш бізнес приносить менше, то він не дуже ефективний. Адже логічно, що якщо продати все це обладнання і покласти гроші в банк, то навіть в доларах вийшло б 3%. А якщо піти в інвестиційний фонд, або купити якісь облігації, то там прибутковість і 7%, і 10%, і 15% буває. Той випадок, коли вигідніше не займатися бізнесом, ніж займатися ним», – зазначає Іван Каунов, співзасновник онлайн-сервісу для управління фінансами малого та середнього бізнесу Finmap.Online.
У другої компанії, в свою чергу, обладнання задіяно на $8 млн. Таким чином рентабельність на один долар активів становить 12,5%. При такому управлінні, якби у цієї команди було активів на $100 млн, вони б змогли за рік заробити $12,5 млн.
Щоб закріпити успіх, повернемося до кав'ярні. На її відкриття пішло $15 000. Це і є активи кав'ярні. Оскільки за цю суму ви зможете її й продати. Річний прибуток з неї – $10 500. Відповідно рентабельність активів - 70%. Тобто набагато вигідніше займатися кав'ярнею, ніж продати її і внести гроші в банк.
Return on Investment (ROI) – рентабельність інвестицій
Найбільш відомий показник. Часом його використовують як синонім слова рентабельність: ROI маркетингу, ROI персоналу і т.д. Але більш коректно цей показник застосовувати до проектів і бізнесів в цілому. Для маркетингу і персоналу існують свої RO_.
Return on Investment показує на скільки відсотків вдалося повернути вкладення від інвестицій в бізнес або проект в цілому.
Формула підрахунку виглядає так:
ROI = (чистий прибуток – розмір вкладень) / розмір вкладень х 100%
Логічно, якщо показник вище 0%, то значить повернути вдалося більше, ніж вклали. Наприклад, ви витратили $20 000 на верстат і в наступному році вироблена на ньому продукція принесла $30 000 прибутку. За формулою виходить (30 000 – 20 000) / 20 000 х 100% = 50%. Тобто ви повернули вкладені $20 тис. і зверху отримали ще 50% від них.
Якщо обладнання не зламалося, то за два роки зароблена завдяки обладнанню сума складе $60 000. Відповідно і рентабельність зросте, причому вже набагато сильніше, оскільки інвестиції залишилися на колишньому рівні: (60 000 – 20 000) / 20 000 х 100% = 200%.
Або ось приклад з відкриття власного бізнесу. Ви пішли з роботи, інвестували в відкриття кавового МАФу і працюєте вже на себе. Для чистоти експерименту, у витратах потрібно враховувати також вашу зарплату до моменту відкриття бізнесу. Так буде чесніше і покаже наскільки вигідніше для вас займатися бізнесом, ніж працювати на когось.
Загалом, у відкриття кав'ярні ви інвестували $15 000. За два роки чистими вдалося заробити $21 000. За формулою (21 000 – 15 000) / 15 000 х 100% = 40%.
Це показує:
- що ваш бізнес рентабельний на 40%;
- що ваш добробут збільшився на 40% в порівнянні з заробітками на попередній роботі.
Далі ви можете рахувати рентабельність після кожного нового року роботи кав’ярні. Наприклад, за три роки ви чистими заробили $31 500. Але вам довелося витратити на оновлення кав'ярні ще $5 000, тому загальна сума інвестицій збільшилася до $20 000. Таким чином ваша рентабельність збільшилася до (31500 – 20000) / 20000 х 100% = 57,5%.
Return on Marketing Investment (ROMI) – рентабельність витрат на маркетинг
Під маркетингом маються на увазі і маркетологи, і рекламний бюджет, і продажники, і всіх, хто якось комунікувати з новими клієнтами.
Формула розрахунку тут така:
ROMI = (Валовий прибуток завдяки маркетингу – витрата на маркетинг) / витрата на маркетинг х 100%.
Наприклад, ви вклали в маркетинг $10 000 в цьому місяці, а нові клієнти принесли прибутку на $15 000. Разом: (15 000 – 10 000) / 10 000 х 100% = 50%. Цей показник терпимий. Адже ви повернули вкладену 10-ку, плюс ще $5 000 заробили.
А якщо, припустимо, на $10 000 ви отримали з маркетингу $6 000 прибутку, то ваш ROMI: (6 000 – 10 000) / 10 000 х 100% = - 40% Значить ви нічого не заробили, а навпаки втратили. Це допустимо, якщо клієнт потім кілька разів повторно щось у вас купує. В іншому випадку, з такою рентабельністю ви збанкрутуєте.
У ROMI є підпоказник – Return on Advertising Spend (рентабельність витрат на рекламу). ROAS показує скільки грошей ви витратили на рекламу, і скільки прийшли завдяки цьому клієнти вам заплатили.
Формула теж дуже схожа, з тією лише різницею, що тут не потрібно враховувати витрати на зарплату фахівців з реклами:
ROAS = (валовий прибуток завдяки рекламі – витрата на рекламу) / витрата на рекламу х 100%
«Як правило, цей показник використовується в онлайн-бізнесі. Оскільки тут дуже просто відстежити повернення інвестицій. Заходиш в аналітику і бачиш: скільки ти витратив на той чи інший канал трафіку, скільки тобі завдяки цьому прийшло нових клієнтів і скільки грошей вони заплатили.
Відповідно, ти можеш визначити найбільш прибуткові канали залучення клієнтів і зосередити основні інвестиції саме на них», – підкреслив експерт з фінансів.
Навіщо власнику знати рентабельність бізнесу
Це, як мінімум, цікаво. Наприклад, Return on Investment показує скільки грошей ви вклали в свій бізнес і наскільки він в результаті окупився. А ROMI може показати скільки грошей приносить маркетингова діяльність.
Але є в цьому і практична користь. Наприклад:
- Знаючи ROI свого бізнесу, вам буде легше залучати інвестиції та кредитні кошти для розвитку своєї справи. А самі інвестиції стануть більш ефективними, оскільки ви зможете прораховувати віддачу від кожного проекту.
- Завдяки ROA та ROS вам буде легше вибрати нішу для відкриття нового бізнесу. Адже логічно, що ви захочете відкривати справу з більшою рентабельністю.
- Завдяки ROMI реклама стане більш ефективною і прибутковою.
Загалом, на показники рентабельності можна розкласти всі складові бізнесу. Можна визначити рентабельність кожного співробітника чи відділу, рентабельність кожного товару і т.д. Це має навіть більшу користь, ніж рентабельність бізнесу в цілому. Оскільки допоможе переглянути витрати компанії, виявити вразливі місця і виправити їх. Але такі розрахунки є достатньо складними. Тож якщо ви не є експертом у галузі фінансів, краще скористатись допомогою спеціалістів.
Як підвищити рентабельність
«Це питання на мільйон доларів будь-якого підприємця. З яким він повинен прокидатися щоранку і проводити кожен день. Думати – якщо у нас оборот $10 тис., то чому в якості прибутку залишається тільки $1 тис?
А відповідь проста: потрібно розбивати рентабельність бізнесу на дрібні складові, прибирати найменш рентабельні, лобіювати найбільш рентабельні, відстежувати моменти, коли рентабельність змінюється під впливом зовнішніх факторів і обертати їх на свою користь», – говорить І. Каунов.
Цей процес називають факторний аналіз рентабельності. Кілька прикладів:
- рентабельність маркетингу – робити акцент на ефективні канали трафіку і реагувати на їх зміни. Якщо ви подивитесь канали залучення клієнтів, то для одного і того ж товару десь рентабельність 100%, десь 400%, десь 50%. Це означає, що вам вигідніше всього просуватися по тому каналу, який дає 400% рентабельності, до того моменту, поки ця цифра не опуститься до 50%. Зниження показника означатиме, що ви вичерпали весь потенціал цього каналу трафіку за ефективною ціною. Значить рекламні витрати сюди можна зменшити і перенаправити в інше місце, де ROAS міг навпаки вирости зі 100% до 400%.
- рентабельність активів – ви можете проаналізувати і зрозуміти, що якесь обладнання використовується дуже рідко. Можливо, його можна продати і просто орендувати при потребі. Таким чином ви зменшите навантаження на вартість активів. Або ж ви просто зрозумієте, що ваша діяльність повинна краще оплачуватись.
Переймаючись питанням про рентабельність власного бізнесу, ви завжди будете знаходити нові точки зростання. Тому ставте собі ці питання, аналізуйте результати і робіть свою справу економічно ефективною!
У гостях у юриста