Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Ринок квітів відновлюється

Тематичний тиждень

За останні кілька років український квітковий ринок пережив спад, що стало наслідком економічної кризи у країні. Так, після падіння на більш ніж 58% в період 2013-2015 рр. ринок почав відновлюватися, і за наступні 2 роки виріс на 40%. Хоча навіть у такому розмірі він залишається на ті ж 40% менше, ніж був у 2013 р. У 2018-му також спостерігалася тенденція до відновлення.

Цьому сприяло кілька чинників:

Макроекономічні показники. Оскільки на момент кризи імпортні квіти становили переважну більшість ринку, різке падіння курсу гривні його обвалило. В останні ж роки курс стабілізувався, а локальні виробники наростили свої позиції на ринку. Саме це та й у цілому відновлення економіки сприяли відновленню.

Висока частка імпортної продукції на ринку. Близько 70% квітів на ринку України — імпортовані. З початком кризи, звичайно, і українські виробники були змушені підвищувати ціни внаслідок зростання вартості витратних матеріалів (насіння, добрив, утримання теплиць і логістики). Однак завдяки більш доступній, у порівнянні з зарубіжними партнерами, ціновій політиці та гнучкості у співпраці мережевий рітейл і великі реалізатори переорієнтовуються на співробітництво з українськими виробниками квітів та насіння.

Для ринку характерна сезонність. Хоча вирощування квітів у теплицях і можливе, у зимовий час витрати на це значно збільшуються. Тому у імпортних рослин є потенціал для конкуренції, і їхня частка вища.

На сьогоднішній день спостерігається перерозподіл попиту, але структура ринку за ціновими сегментами зберігається. Наймасовішим наразі є низькоціновий сегмент.

Можна виділити 4-5 основних каналів продажу квітів:

Продуктові ринки і кіоски на вулицях. На їхню частку припадає близько 60-70% продажів за рахунок найнижчих цін (якщо порівнювати з іншими каналами) і високої ліквідності товару (квіти найчастіше свіжі). А також через поширеність по всій території міст України.

Супермаркети і гіпермаркети. Квіткові відділи у магазинах прийшли до України з активним розвитком роздрібної торгівлі. Квіти продаються як у великих FMCG-мережах, так і в DIY-магазинах. Через особливості зберігання (підтримання постійної температури, облік продажів), а також ставлення споживачів до покупки квітів у супермаркеті, тут переважає сегмент квітів у горщиках або готових букетів. На даний сегмент, за різними оцінками, припадає до 5%.

Фірмові магазини і кіоски. Цей сегмент найширше розвинений в Києві, Харкові та Львові, де розташовані найбільші виробники і де максимально вигідно побудована логістика. Найбільшими гравцями на цьому ринку є компанії «Камелія», «Асканія-Флора» (Київ), «Тандем» (Львівська обл.), «Фрезія» (Харківська обл.). Основною перевагою такого виду реалізації є прямий збут «від виробника», що, в свою чергу, дозволяє знизити ціни і збільшити попит. Для великих замовників це ще й оптимізація покупки та доставки. Також ці компанії представлені в сегменті інтернет-торгівлі, що дає додаткові переваги. На цей канал реалізації припадає близько 20-25% продажів.

Інтернет-торгівля. Цей вид торгівлі розвивається, проте менше, ніж інтернет-торгівля в низці інших товарних сегментів. Причина цьому — особливості поведінки споживачів. Замовлення квітів онлайн — гарне рішення для тих, хто хоче привітати когось на відстані. Отже, перевага інтернет-магазинів безпосередньо не у покупці букету, а у враженнях людини, яка його отримує.

Споживання і процес вибору квітів також розвиваються. Споживачі диктують свої переваги, під які продавці змушені підлаштовуватися. Замість застарілих величезних букетів сьогодні є попит на вишуканість і оригінальну подачу.

Експерти виділяють 3 основні тренди:

Українці стали менше купувати метрові троянди. Те, що раніше вважалося статусним знаком, відходить у минуле. Зараз більш популярні троянди середнього розміру, кустарні або з пишними голівками.

З'являється культура роботи з рослинами в горщиках з точки зору дизайнерських рішень. Цей ринок росте, й ростиме надалі, адже ринок нерухомості пожвавився, а для благоустрою будинків і офісів рослини необхідні.

У сьогоднішній квітковій індустрії активно використовується декор — папір, калька, шерсть, мережива, стрічки. Це нова форма подачі квітів. Українці більше дивляться в бік оригінальних букетів з декоративними і екзотичними прикрасами, надаючи їм перевагу перед традиційними лаконічними букетами.

Успішним початком квіткового бізнесу є цілорічне вирощування рослин. Його рентабельність безпосередньо залежить від врожайності та асортименту. Втім, у середньому для вітчизняних підприємців вона становить близько 70-80% (хоча раніше доходила до 150-200%).

На етапі початкового розвитку бізнесу краще зосередитися на одній специфічній культурі, а не вирощувати весь можливий асортимент. Це дозволить уникнути додаткових витрат на першому етапі, оскільки для різних видів рослин потрібні різні умови — від ґрунтових сумішей і добрив до рівня освітлення, вологості тощо. Це ж стосується сортового складу. Але вже через 1-2 роки можна думати і про диверсифікацію бізнесу, і про розширення асортименту.

Якщо говорити про прогнозні тенденції розвитку ринку, поступове відновлення продовжиться. 2013 р., і навіть кризовий 2014 р. показали високий потенціал квіткового ринку. І протягом 2-3 років, за відсутності внутрішніх форс-мажорних чинників, він зможе дійти до показника в 140 млн квітів.

Тематичний тиждень

АТ "Ощадбанк"