Крафтове пиво є порівняно свіжим явищем на ринку алкоголю в Україні. Враховуючи стійку міцну традицію вживання пива на пострадянському просторі, у сегмента крафта — великий потенціал для подальшого якісного розвитку попиту, як і ринку пива в цілому. На відміну від традиційного пива, до якого звикли українці, крафт поки що залишається екзотикою для більшої частини населення, хоча в основі виробництва лежать однакові інгредієнти. Поняття крафтового пива є ефемерним, оскільки воно більше передає стиль виробництва, аніж якісні характеристики.
Американська асоціація пивоварів вивела 3 критерії, за яким можна відрізнити крафтове пивоваріння від традиційного:
— Пивоварня повинна бути малою і виробляти не більше 6 млн. барелів пива на рік.
— Пивоварня має бути незалежною. Це означає, що не менше 75% капіталу пивоварні перебуває у її власності (засновників).
— Пивоварні треба бути традиційною. Обов’язкова основа пива — солод (не менше 50%), а використання інших добавок направлене виключно на поліпшення і ускладнення смаку, а не на його полегшення.
В Україні дане поняття відсутнє. На законодавчому рівні лише був прийнятий закон про встановлення зниженої вартості ліцензії для пивоварень з об'ємом виробництва менше 30 тис. л на рік, тим самим відокремивши дрібний бізнес від великих промислових гігантів-пивовиробників.
Низка експертів галузі, а також спеціалізованих видань сходяться на твердженні, що сегмент крафтового пива оцінюється на рівні 1% від усього ринку пива в країні. З огляду на цю оцінку, а також на поточні тенденції та динаміку виробництва пива в країні, був розрахований обсяг ринку крафтового пива в Україні.
За підсумками 2018 р. на Київ припадало 63% усього виробленого крафтового пива в Україні, в той час як у 2016 р. це були 70%. Така зміна може свідчити про зростання популярності даного виду пива в інших регіонах України. Наразі понад 50% найбільших українських пивоварень зосереджено в українській столиці.
У товарній структурі крафтового пива переважну частку займає українська продукція. За підсумками 2018 р. її розмір оцінювався не менше 91%. Це викликано рядом факторів:
— Імпортний крафт переважно завозиться дрібними партіями в якості товарів «для власного споживання» з подальшим продажем, оскільки це дозволяє зберегти конкурентоспроможну ціну.
— Крафтове пиво має порівняно невеликий термін придатності (в середньому до 6 місяців), але при цьому, внаслідок наявності осаду, з плином часу погіршуються його смакові якості.
— Попит на крафтове пиво в цілому починає формуватися, а попит на імпортний крафт досі має суто фрагментарний характер.
Сегментація українських крафтових пивоварень за ключовими ознаками відображає відповідність загальносвітовим тенденціям. А саме — продукцію лише 25% пивоварень з вибірки можна зустріти на полицях роздрібних магазинах. До того ж тільки третина пивоварень функціонують при пабі або ресторані.
Це підводить до висновку про те, що крафтовий напій більш орієнтований на неорганізоване споживання і ситуативні продажі, в тому числі на сарафанне радіо як головний метод розповсюдження продукції. Українські виробники, окрім вивчення внутрішнього попиту, активно звертають увагу на світові тенденції ринку крафтового пива.
До останніх тенденцій світового ринку крафтового пива можна віднести:
— Інтерес споживачів безпосередньо до виробника та інших, специфічних якостей напою. 42% споживачів цікаво, де вироблене пиво, 32% звертають увагу на калорійність і вміст алкоголю.
— Стійке зростання крафтового пива за рахунок розширення асортименту. Середньорічний темп зростання світового ринку крафтового пива склав 8,2%, в той час як щорічне зростання ринку пива в цілому склало 1,8%.
— Експерименти виробників з технологіями пивоваріння та добавками.
— Зростання кількості малих пивоварень. Виробництвом пива займаються не тільки малі підприємства, а й підприємства зі сфери харчування, продукція яких представлена у власних закладах.
Якщо складно визначитися, чим саме ви б хотіли займатися, спеціалісти компанії Pro-Consulting допоможуть вам це зрозуміти. Замовити можна готовий або індивідуально розроблений проект. Для учасників програми підтримки підприємництва «Будуй своє» Pro-Consulting надає знижку до 40% на аналітику ринку і готові бізнес-плани.