Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Професійне вигорання: як розпізнати та уникнути

Що ти за лідер?

Улюблена робота перетворюється на каторгу? Досягнення більше не надихають, а перешкоди наганяють паніку? Можливо, це професійне вигорання – серйозна проблема, яка виникає у багатьох на фоні стресу.

Наталія Соколова, співвласник job-ресурсу з працевлаштування молоді My1stJob, розповіла про головні ознаки та наслідки професійного вигорання, а також поділилася порадами щодо запобігання та боротьби з цим небезпечним станом.

Що таке професійне вигорання

Професійне вигорання – одна з найбільших проблем сучасності. Нереалізовані (а тому нещасні) люди щодня ходять на роботу і мучаться нею. 

Гірше за все те, що своїм занепадницьким настроєм вони заражають інших, і такий постійний вплив здатний суттєво знизити результати усієї команди та розповсюдитися далеко за межі роботи! 

Адже людина не буває нещаслива вибірково, негатив має властивість охоплювати всі сфери життя. 

Сам термін «вигорання» передбачає іскру, що перекинулася на полум’я та спалила щось вщент. «Професійне» – вказує, що саме постраждало від цього вогню. Отже, робимо висновок: професійне вигорання – це повна психологічна нездатність людини виконувати свою роботу, спричинена тривалим впливом негативних факторів.

Перші прояви професійного вигорання

  • Втома;
  • Втрата сенсу діяльності;
  • Зниження енергії;
  • Фізична слабкість;
  • Головний біль;
  • Похмурий настрій;
  • Дратівливість тощо.

Які професії та люди вигоряють швидше за інших

Зі мною, мабуть, багато хто не погодиться та скаже: професії, де багато роботи з людьми у більшій зоні ризику в порівнянні з іншими. Я ж переконана, що люди можуть як втомлювати, так і надихати. 

Першочерговим є правильний вибір професії та конкретної компанії. Можливість самореалізуватися та розвиватися, бути оціненим та радіти своїм результатам. 

А отже, професійне вигорання може спіткати людину будь-якої професії, якщо вона не на своєму місці. Раніше чи пізніше це призведе її до нервового зриву. І рушійні фактори у кожного будуть свої.

До речі, підказка для всіх: ще на етапі співбесід зверніть увагу на трудоголіків. Безліч компаній радо беруть на роботу таких фахівців, але майте на увазі: вони працюють суперефективно лише у власній системі координат, їм важко перемикатися на інші правила роботи.

Прагнення загнати їх у інші рамки – надшвидкісно примчить до вигорання. Але, оскільки зазвичай це великі фахівці своєї справи, просто довіртеся та періодично змушуйте вийти подихати свіжим повітрям, тому що вони забувають це робити.

Які фактори провокують вигорання

До появи професійного вигорання призводять дві речі – вибір роботи не до душі та відсутність компенсації за це. Тобто, робота, що подобається робить непомітними навантаження та токсичних людей навколо. Словом, всі чинники, що призводять до вигорання. 

З іншого боку, потрібен значний фінансовий стимул, щоб ходити на нелюбиму роботу щодня протягом тривалого часу. І саме в цьому випадку – найменший негатив чи неспівпадіння з очікуваннями сприймаються як велика проблема, що просто мчить людину до професійного вигорання.

2 помилки, які найчастіше трапляються при прийомі на роботу

Сторони свідомо погоджуються на незручні для себе умови. Кандидат при виборі роботи велику увагу звертає на оклад і додаткові бонуси, а роботодавець на те, чи може кандидат виконати всі потрібні завдання якісно і в строк. 

Це і є нижня сходинка в піраміді. Базові потреби, закриття яких дає відчуття безпеки. І на цьому етапі досить легко знайти спільну мову, крім випадків свідомих помилок: так, один зі знайомих керівників узяв фахівця на роботу із зарплатою, більше тої, яку комфортно міг би виплачувати. І хоч фахівець своїх грошей коштував та дискомфорт змушував керівника більш прискіпливо ставитися до його результатів, а отже, зрештою, фахівець не витримав та звільнився, бувши, до речі, вже на середній стадії професійного вигорання.

Прийняття рішення на основі симпатії чи схожості кандидата з іншою людиною. Кожному хочеться ходити на роботу з позитивним настроєм, в ідеалі - навіть з бажанням. Як і кожному керівникові – приємніше працювати із «зрозумілими людьми». Проблема в тому, що «сподобатися» - настільки об'ємне поняття, що в ньому виникає найбільша плутанина, яка і призводить до передчасних звільнень, або (що гірше) намагань «притертися» - це прямий шлях до професійного вигорання.

Отже, надалі, коли розвіюється перше враження, одностороннє або взаємне невдоволення співпрацею поглиблюється. Фахівець, не отримуючи бажаного, звільниться або буде терпіти, сподіваючись на покращення.

Навіщо відстежувати ситуацію на предмет вигорання

Для керівника є 3 небезпечних моменти:

  1. Фахівець у подібному стані майже не ефективний: знижується або взагалі падає темп його роботи, якість та прогрес справи. І це в кращому випадку. У гіршому – кількість помилок зростає, і серед них трапляються дуже серйозні.
  2. В залежності від того, яку посаду та місце в колективі займає співробітник, вплив може розповсюдитись на інших людей. Далі це знайде вираження у зниженні загальної мотивації, негативізму, прокрастинації тощо. А отже – і на результатах компанії. Одночасно зросте робоче навантаження на працівників, що не «вигоріли».
  3. Якщо підлеглий невдоволений взаємодією саме з керівником, він взагалі може саботувати роботу, підриваючи авторитет та втягувати колектив у конфлікт між ними. Те ж стосується і відносин з іншими колегами.

Якими бувають наслідки вигорання

Тут необхідно врахувати різні стадії:

Легка – коли з’являється тривожність, незадоволеність співпрацею, своїми результатами, дратівливість.

Якщо відмахнутися від незадовільного стану, списати його на банальну втому, перенапруження, невдалу розмову тощо – він поглиблюється та переходить у наступну стадію. Але й тут людина вже ризикує погіршити стосунки з оточенням та втратити продуктивність. Слід уважно стежити за тим, щоб одиничний випадок не перейшов у явище буденне.

Разом з тим, в цьому є й дещо позитивне, а саме: оздоровлення робочих взаємовідносин

  • виявлення та вирішення прихованих проблем;
  • зміна роботи чи навіть сфери діяльності на ту, яка людині більш пасує і де вона буде більш результативною. 

Це все можливо, якщо людина вчасно реагує на свої відчуття та розуміє, що саме її непокоїть. Зробити це можна, проаналізувавши свій стан та його причини. Як варіант – обговоривши його з друзями чи рідними.

Відчутна – емоції вже вирують та все частіше вириваються назовні. Тому конфліктність, опір, злість, неприхований негативізм – часті супутники людини на цьому етапі.

Людина під впливом сильних емоцій може наговорити та зробити багато чого не гарного та не потрібного, за що їй потім буде соромно. Можливо, остаточно стосунки з оточенням і не зіпсує та не втратить роботу, але буде дуже близька до цього. Окрім того, знервована людина втрачає контроль над ситуацією та авторитет у колективі – це все сильно поглиблює її власну проблему та клімат у компанії.

Однак і тут можна знайти позитив, адже таким чином часто проривається задавнена проблема – чи у відносинах з колегами, а частіше – з керівником, чи у роботі компанії. 

«Дуже гаряче» - кажуть про такі ситуації. Але якщо поряд знайдеться людина з холодною головою та тверезим поглядом, яка зможе вправно скерувати ситуацію у правильне річище – і співробітник позбавиться з’їдаючої його проблеми, і компанія отримує шанс на оздоровлення та покращення своїх процесів.

Тяжка – коли усі емоції перегоріли, а людині стає все одно. Настає апатія не лише до чинників, що викликали вигорання, а й на все життя. 

Дуже часто на цьому етапі підключається депресія. Якщо людина і ходить на роботу, то виконує її автоматично, не заглиблюючись до суті, спілкування з оточенням сходить до нуля. 

Це той стан, який у фільмах називають «зомбі». Їй стає байдуже – до всього, і це насправді страшно.

Як зрозуміти, що у співробітника вигорання

Це досить легко. Якщо перед вами:

  • невдоволений, млявий співробітник – привід звернути увагу. Можливо, він сьогодні просто не виспався або у нього щось болить. Але краще ви витратите хвилину часу, щоб це дізнатися, ніж потім потерпатимите від наслідків. Дуже часто так виглядає пасивний протест проти рішень керівника за відсутності можливості їх не виконувати;
  • песимістично налаштована людина починає весь час жалітися, відчуває хворобливий стан, довго налаштовується на роботу;
  • людина тривалий час не активна, хоча раніше такою не була. Взагалі, усе, що «не норма» має привернути до себе вашу увагу. Так часто виглядає людина, що здалася, а це, своєю чергою, виникає із браку фідбеку від керівника або й взагалі ігнорування ним ініціатив підлеглого;
  • фахівець сперечається, енергійно доводить свою точку зору. А якщо й переходить на емоції – це 100% людина з вигоранням, якщо емоційність не є природною рисою конкретної людини. Так виглядає фахівець «на межі». Він вичерпав усі методи нормального донесення своєї точки зору.

Як запобігти вигоранню у співробітників

Найголовніше – це спілкування. Без взаємодії та порозуміння не буде ані високих результатів, ані щасливих команд. Цим часто нехтують керівники – бо ж повно роботи та складних задач, «не дружити ж на роботі ми зібралися, а працювати».

У цьому випадку я раджу спиратися на підтримку HR-менеджера компанії, який знає настрої у команді, тож в слушний час спланує похід на природу, чи піцу в офіс, чи футбольний турнір – і при цьому у потрібний момент залучить до командної взаємодії самого керівника. А як коли, то й натякне, з ким із співробітників доречно особисто поспілкуватися.

Як працівнику попередити вигорання самотужки

З порад, які допоможуть завадити появі та розвитку професійного вигорання, підкреслю:

  • Не слід усе життя присвячувати роботі. Знаходьте час на відпочинок, сім’ю та друзів. Це найкраща профілактика професійного вигорання.
  • Перед тим, як погодитися на роботу, ретельно зважте всі за та проти: робота має подобатися, а не бути тимчасовим варіантом, що затягнувся.
  • Якщо ви вже відчули симптоми вигорання – проговоріть своє занепокоєння з людиною, якій ви довіряєте, а краще – з декількома. Ситуація, проговорена вголос, стає більш зрозумілою, інколи поради й не потрібні.
  • Коли ви чітко визначили причини вашого занепокоєння та невдоволення, дайте собі відповідь, зможете справитися з ситуацією самотужки чи потрібна допомога? А найважливіше, чи хочете ви ще щось покращувати чи змінювати на цій роботі?
  • У ситуаціях, коли ви вже втомилися, а працювати потрібно і далі, добре допомагає перемикання на інше завдання, якщо є така можливість.
  • Якщо ви, на жаль, пропустили усі стадії і оговталися лише, коли все навколо стало немилим, вам потрібні радикальні кроки. Повне перезавантаження, якщо не допомога фахівців.

Чи вигорають керівники та власники бізнесу? Та як цьому запобігти?

Звичайно. Я відстежую найменші прояви вигорання. У керівника компанії, яка росте дуже швидко, не може бути малого обсягу роботи та вихідних. Як не може бути й вигорання – це небезпечно для справи. Тож я, наприклад, перемикаюся на інші завдання, особливо творчі дають гарний додатковий ресурс. Тому я часто щось малюю для проекту, створюю креативи. 

Також в будь-якій ситуації моя чарівна паличка – це музика. Я надзвичайно закохана в неї та абсолютно всеїдна щодо напрямків, тільки б вона була якісною.

Однак, все ж таки, найкращий засіб від усяких вигорань – улюблена справа. Ще Конфуцій казав «займайтеся улюбленою справою і тоді вам не доведеться працювати ні дня». І це безперечна правда.

Порада кожному: ви унікальна та дуже потрібна людина, не втрачайте цього розуміння, своїх сил та мотивації. Світ хоче дізнатися про вас та побачити результати саме вашої роботи. Не відволікайтесь на несуттєве чи взагалі не вашу справу. Делегуйте речі, які вам не хочеться робити. Знайдіть своє призначення і ніяке вигорання, у тому числі, професійне, вас ніколи не наздожене.

Інформаційна довідка: My1stJob – перший український job-ресурс для працевлаштування молоді, що використовує унікальну технологію підбору за Soft Skills. 

В компанії впевнені, що якщо починати будувати кар’єру зі «своєї» роботи, буде значно менше випадків професійного вигорання та значно більше щасливих людей, задоволених своєю роботою та результатами на ній.

Що ти за лідер?

АТ "Ощадбанк"