Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Про основу конкурентної стратегії

Катерина Спориш

Тематичний тиждень

Микола Чумак, засновник та CEO компанії IDNT, під час виступу на Всеукраїнському ритейл саміті навів приклади всесвітньо відомих ритейлерів, досвід яких можуть використовувати у своїх стратегіях роздрібні компанії в Україні. А також розповів, за які інновації готові платити споживачі і які нові підходи до формування клієнтського досвіду ми побачимо в магазинах у найближчому майбутньому. «Будуй своє»‎ занотував найцікавіші моменти доповіді.

Інформаційна довідка. IDNT — компанія, що спеціалізується на розробці форматів точок продажів для роздробу, сервісних/банківських мереж: від ритейл-маркетингу, аудиту, концепції роздрібного об'єкта, дизайну, зонування, планограм до розробки специфікацій, дизайн-проектів і авторського нагляду. IDNT працює в Україні, країнах СНД, Великобританії і США.

1. Порівняння клієнтського досвіду у не пов’язаних між собою галузях

На сьогодні у світі не існує людей, що не користуються поштовими, телеком та іншими послугами. І важливо зрозуміти: клієнти порівнюють магазини не з їхніми прямими конкурентами, а зі своїм найкращим досвідом. Наприклад, коли людина приходить у банк, то згадує, як її обслуговували у ресторації тощо. Тобто конкурують між собою не кав’ярні, супермаркети, а найкращий клієнтський досвід — з найкращим. Це варто зрозуміти, адже за цим майбутнє, оскільки таке неможливо скопіювати.

2. Конкретні бізнес-цілі

Важливо ставити конкретні бізнес-цілі — глобальні зміни в магазинах чи сервісних точках. Ці зміни втілюються не задля краси, але для підвищення ефективності бізнесу. Саме тому будь-які зміни в ритейлі — не лише бізнес-показники, це збільшення параметрів, чеків продажів, нової клієнтської аудиторії тощо. Тобто, коли в ритейлі щось замислюєте, думайте тільки про бізнес.

3. Нові виклики для ритейлера

На сьогодні перед ритейлерами стоять кілька головних викликів, релевантних для будь-якої галузі:

Ускладнення запитів клієнтів.
Наприклад, якщо виконали доставку за 1 день, то клієнт завтра забажає доставку за 1 годину. Так само зі знижками — якщо зробили знижку у 20%, завтра очікуватимуть у 40% тощо. Це природа споживачів, вони хотітимуть все більше й більше.

Технології.
Технології допомагають почути споживачів швидше, надавати кращий сервіс, персоналізацію. Втім, технології стають звичкою, за якою слідкують всі ритейлери. І купують — спочатку задля складського обліку, пізніше для лояльності. Потім з’являються нові канали продажів тощо, і бізнес замислюється, які технології запроваджувати якомога швидше. Це все дуже дорого.

Конкуренція нового типу.
З’являється там, де її не очікували. Наприклад, якщо у вас 10 кав’ярень, а відома мережа заправних станцій встановлює 400 кава-машин. Інший приклад, коли до торгівельного центру заходить дівчина з 1 тис. грн у кишені, вона може витратити кошти на косметику, суші тощо. У такому випадку конкурують між собою не лише магазини косметики, а всі місця, де людина може витратити гроші.

4. Зниження маржинальності.

Потреби клієнтів збільшуються, велика вартість технологій, запекла конкуренція, зростання орендних ставок — це призводить до зниження маржинальності.

Для ритейлу це супервиклик. Але є декілька напрямів, завдяки яким можна досягти успіху.

Спрощення.
Інновації — це про економію часу клієнта. Тому, коли будь-що запроваджуєте, ставте собі запитання, як можна це зробити ще простіше? Мова як про рішення або застосування, так і про все інше.

Емоції.
Клієнтський досвід — це територія для конкуренції у майбутньому. На всіх рівнях існує емоційна історія, тому 80% споживачів готові платити трохи більше за дорожчий продукт, що має більшу цінність та дає емоційні переваги.

Економія часу клієнтів.
Час — невідновлювальний ресурс. Але є певна залежність: чим більше клієнт проводить часу в магазині, тим більше купує.
Завдання ритейлерів — утримати клієнтів, запропонувавши каву, десерт тощо, щоб вони пробули в магазині якомога довше.

5. Преміальний досвід

Ритейлери все частіше бажають надати клієнтам преміальний досвід, і бажано — за ту ж ціну. Як правило, це можливо реалізувати через сервіс та роботу з персоналом.

6. Навчання клієнта

Товари стають все складнішими. Наприклад, коли купуєте телефон для управління холодильником. Через це клієнтів сьогодні потрібно навчати, демонструвати продукти та розповідати про додаткові можливості‎.

7. Кастомізація

Це спроба створити продукт для будь-якого клієнта, наприклад, надрукувати на білій футболці або кросівках індивідуальний принт тощо. Або коли клієнт приходить у магазин взуття за замовленням, то називає не номер замовлення, а просто прізвище та ім’я.

Отже, орієнтуйтесь на світовий досвід та застосовуйте його в ритейлі. І тримайте руку на пульсі, адже у бізнесі — як в ритейлі, так і в будь-якому іншому — потрібно бути в тренді та завжди пропонувати клієнту те, що він бажає, і навіть більше.

Тематичний тиждень

АТ "Ощадбанк"