Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Подорожі Україною

Катерина Спориш

Про успіх

Співзасновник туристичного проекту Deinde Олександр Алимов розповів «Будуй своє» про туристичний бізнес, вподобання українців, складнощі тощо.

— Олександре, як ти потрапив у туристичну галузь?

— До створення Deinde я частенько замислювався, що мої співвітчизники замало подорожують — з заходу на схід, з півдня на північ. І не уявляють, що відбувається у тих або інших містах.

Пізніше, взимку 2015-го, під час туру у Буковель, познайомився із Володимиром Оляницьким, який займається подорожами світом у власному проекті Eurotrips. Після спілкування із ним у Буковелі ми й почали працювати над створенням туроператора, що спеціалізується на мандрівках Україною. Назву вигадали у процесі брейнстормінгу. Deinde запропонувала Яна Случанко — одна з ключових менеджерів. Ця назва, на мою думку, відображає заклик до дії, до екшену. Вона ніби каже: час рухатися!

— Для створення проекту скільки знадобилося грошей?

— Близько $20 тиc. власних коштів у перший рік існування Deinde. 25-30% суми витратили на розробку сайту, оренду офісу, заробітну плату співробітникам. Ще 25-30% — на рекламу, маркетинг, PR-активності. Інші 25-30% — на фотосесії, перший інфопривід, куди ми запросили відомих людей, надіславши їм запрошення за допомогою дрона. Повертатися інвестиції почали з другого року існування проекту.

— Розкажи про перший тур: куди мандрували?

— Перша наша поїздка відбулася на травневі свята у 2015 р. Це був «тусовочний» 3-денний тур до Одеси, що зібрав близько 50 людей. Ми добиралися великим 50-місним автобусом, відвідували заклади у центрі міста. Цей тур був доволі позитивним, хоча й не скажу, що успішним. У підсумку нам сподобалося, і ми це сприйняли як гарний початок. Тим більше, що були налаштовані на такий сценарій: у разі відсутності форс-мажорів ми будемо продовжувати. Після цього проект почав рости.

— Які ключові питання поставили собі в Deinde?

— Ключовим для нас є питання якості. Ми впливаємо не на все. Втім, максимально працюємо із усіма нюансами: підбираємо якісних підрядників, шукаємо надійні готелі і найкращих супровідників.

Для мене насамперед це люди, у яких є хороший продукт (автобус, готель, екскурсії). І послуги, що надаються якісно. Це люди та компанії, налаштовані на довготривалу співпрацю. Які дотримуються базових принципів сервісу та бізнес-етики: вони не підводять, поводяться коректно, не грубіянять тощо. Але все одно — щоразу потрібно спілкуватися, приїжджати раніше, дивитися, яким буде автобус, хто буде водієм. Контролювати всі процеси — як ми домовляємося із представниками компанії-перевізника, як відбувається телефонна розмова, як ми оформляємо документацію.

Щодо автопарку, то у нас великі автобуси на 50 місць. Від маленьких ми свого часу відмовилися, оскільки подорожувати автобусами на 20-30 пасажирів — некомфортно. Щодо готелів — постійно вивчаємо ринок, розглядаємо нові пропозиції, читаємо відгуки. Адже через інтернет за відгуками клієнтів тепер доволі просто з’ясувати все про готель. З кількома готелями у нас налагоджена довготривала співпраця.

Також звертаємо увагу, як там приймають оплату. Скажімо, в багатьох готелях не вимагають попередню оплату за 2-3 місяці, розуміючи, що у туроператора ще немає цих грошей, він лише збирає туристів. А от у новачків може ще не бути такого розуміння.

Трапляється, що очікування від готелю не виправдовуються. В такому разі ми домовляємося з його представниками, аби нам надали якісь додаткові послуги, або ж компенсували якимось іншим чином.

Дбаємо і про дрібнички: ще на етапі посадки в автобус туристи отримують снеки, воду, стаканчики, сміттєві пакети. Це все насправді дійсно важливо.

— Олександре, а з яких компонентів формується тур?

— Найдорожчими у грошовому вираженні є готель та проїзд — близько 50-60% від вартості туру. Ще приблизно 20% припадає на екскурсії. Однак це все індивідуально для кожного туру.

— Які тури або напрямки — найпопулярніші?

— Можу назвати топ-3 турів, що популярні у цьому сезоні: Синевир, Чорнобиль, Говерла. По датах — Новий рік, травневі свята та День незалежності — коли люди мають кілька вихідних підряд і дуже сильно прагнуть кудись їхати. Вони обирають тури на 3-4 дні. Маршрути — вторинне.

— Для туристів бувають акції?

— Раз на 2 місяці ми влаштовуємо sale — опускаємо ціни на тури. Знижки на тури бувають великі — 20-30%. Також пропонуємо раннє бронювання — за кілька місяців до туру його можна придбати за вигідною ціною.

— Опиши портрет туриста.

— Наш клієнт — молода людина. Частіше дівчина, рідше — хлопець (за моїми спостереженнями, дівчат більше, бо вони активніші). Ці люди займаються чимось креативним — прогресивний менеджмент, ІТ, дизайн, копірайтинг тощо. Молодь, трошки втомлена від Києва та його ритму, яка шукає швидке рішення для того, щоб кудись поїхати. Звісно, вони мають достойний рівень заробітку — від 10-15 тис. грн на місяць. Цього достатньо, щоб раз на місяць або на два без проблем з’їздити із нами в тур.

Але водночас наш споживач — дуже вимогливий. Ми конкуруємо не з іншими компаніями, а з «поїхати самому», «не їхати нікуди», і ще — з «поїхати до Європи».

— Цікаво, де саме шукаєте супровідників та за якими критеріями?

— Ми вкрай відповідально відбираємо таких людей — проводиться великий конкурс, що передбачає проходження багатьох етапів. Один з яких — з’їздити в тур у якості другого супровідника.

Також самі готуємо та навчаємо наших співробітників. Усе це — комплекс дій, котрі забезпечують хороший сервіс. Адже така людина — обличчя нашої компанії, тож у цьому плані ми дуже уважні.

Проводимо зустрічі-інструктажі з ними перед кожним туром. Збираємо фідбек щодо підсумків. Проводимо загальні лекції по роботі з клієнтами, з подолання негативу, з екстреними випадками. Залучаємо і представників Червоного Хреста, щоб наші співробітники здобували навички надання першої медичної допомоги.

До речі, для супровідників робота у Deinde не є основною. Вони поєднують із нею свою основну діяльність. Коло наших супровідників в основному складають молоді люди, котрі з нами подорожували, і прониклися атмосферою. Головне — їхня відповідність цінностям.

— Олександре, на твою думку, в якому стані наразі туристична галузь в Україні?

— Українська туристична галузь не надто розвинена. Переконаний, вона має потенціал до зростання ще у 10 разів у близькому майбутньому. У нас надто примітивно розвинений ринок порівняно зі світовим. Нам не вистачає туризму, пов’язаного з яхтами, з горами, скелями — все це досі у якомусь аматорському форматі. Розвиватися потрібно буквально в усіх можливих напрямках!

Насправді я був би радий, якби було більше людей, котрі амбіційно дивляться на розвиток туристичного бізнесу. Вони є, але їх недостатньо. Погано, коли галузь перенасичена. Недобре й тоді, коли ніша не заповнена — нема у кого запозичити досвід.

У нас є невеликі компанії, котрі професійно спеціалізуються на гірськолижному екстрим-катанні. Є ті, хто організовують походи. Компанії дуже маленькі — ще менші, ніж ми. Тому нам доводиться «виховувати» підрядників, вигадувати якісь стандарти самостійно. Задавати правила ринку. Це звучить круто, але це непросто.

— Назви основні труднощі та ризики бізнесу. Як їх нівелювати?

— Ризиків багато, і це ризики, які існують у кожному бізнесі. Перше — це фінансові розриви, коли не вистачає коштів на покриття витрат. Друге — ризик того, що під час туру трапиться щось непередбачуване, адже це не лише фінансовий, але й репутаційний ризик. Третє — підрядники. Ми працюємо із незалежними підрядниками — це не наші автобуси, не наші готелі, не наші курорти. Отже, якщо у них щось піде не так або вони нададуть неякісний сервіс, страждаємо у першу чергу ми.

Підприємництво передбачає ризики. Із кожним відкриттям нового маршруту — все по-новому. Є вірогідність, що твій продукт не будуть брати. Ми працюємо над подоланням ризиків, але жодних гарантій немає.

— Чого тебе навчив проект?

— Цей проект продовжує мене вчити. Я точно можу сказати, що вельми важливо в усе занурюватися, глибоко вникати у суть питань. Дуже важливий момент — це фінанси. Із ними складно і часом незвично, але необхідно у них розбиратися, приділяти цьому час. Також потрібно розуміти маркетинг, оскільки на нього витрачається багато коштів, і слід витрачати їх розумно.

З найважливішого ще — це команда. Не варто боятися делегувати завдання — тож шукайте класних людей, готових розвиватись професійно, оскільки таких людей завжди не вистачає.

— Що плануєш втілити найближчим часом?

— Цього сезону ми розширюємо наші «катальні» лижні тури. До традиційних Драгобрата, Буковелі, Водяників ми додаємо ще Пилипець, Славське. З нами молодь відкриває нові локації, і це прекрасно.

Про успіх

АТ "Ощадбанк"