У серпні 2013 року українці Валерій Яковенко та Февзі Аметов створили компанію з виробництва промислових дронів. До цього підприємці мали справу з геть іншими речами – рекламою та діджиталом.
Ідея Drone.UA з’явилася у Валерія та Февзі, коли вони мізкували над проектом для створення власного бізнесу. Партнери хотіли чогось нового, революційного.
Спочатку вони надумали інвестувати у 3D-друк та робототехніку. Але за всіма показниками дрони були найперспективнішим напрямом. До того ж підприємці захоплювалися невеликими апаратами, майже іграшковими, але які могли підняти у повітря камеру на кшталт GoPro. Тож бізнес став продовженням хобі хлопців. Спочатку у стартапа було чимало проблем, притаманних усім підприємцям. Насамперед їм бракувало юридичних та фінансових знань. Вони вагалися, яку систему оподаткування обрати, адже категорії для інноваційних підприємств в Україні немає. За словами Валерія, в Україні дуже дорогі гроші, і якщо за кордоном підприємці можуть скористатися кредитами, то у нас доводиться розраховувати лише на себе.
Drone.UA не має власного виробництва, компанія збирає безпілотники з доступних на ринку складників. Дрон, що виконує простий обліт території, коштує близько $1700, літакові платформи – від $2300. Комплектація залежить від вимог клієнта: зазвичай це кастомізовані рішення або розроблені комплекси на базі літакових платформ.
Початкове позиціонування Drone.UA докорінно відрізняється від того, що компанія робить тепер. Якщо раніше партнери планували підкорити ринок лише дронами власного виробництва у сегменті мас-маркет, то нині, зважаючи на глобалізацію, вони концентруються на аспектах бізнесу з максимальною доданою вартістю –партнери вирішили робити пакетні пропозиції.
Йдеться не лише про створення власних безпілотних літальних апаратів (БПЛА), а й про роботу над напрямом послуг та обробки даних. Саме це дає можливість створювати унікальні для ринку продукти. Валерій підкреслює, що це особливо актуально для сільського господарства.
Основні конкуренти Drone.UA – розробки міжнародних компаній, але вони занадто дорогі для вітчизняного ринку і не створюють спеціалізовані платформи під замовника. Натомість українці ґрунтовно підходять до роботи з клієнтами – збирають дані та аналізують результати, співпрацюють з фахівцями від замовника.
За минулі кілька років компанія Drone.UA стала помітним гравцем на ринку, не лише лідером з безпілотних технологій, але й конкурентом підприємствам, які працюють у суміжних галузях.
Компанія нарощує потенціал і вже бачить нові виклики, які пов’язані передусім із законодавчим регулюванням використання дронів. Валерій наголошує, що натепер галузь БПЛА в Україні не врегульована, а це впливає на виконання робіт. «В Україні ніхто не вимагає дозволів на польоти дронів, але водночас ніхто не дає права літати», – каже підприємець.
Для засновників компанії безпілотники – це не лише бізнес. За кілька років навколо Валерія та Февзі утворилася професійна дроно-спільнота, яка опікується застосуванням БПЛА у промисловості. Зокрема, Drone.UA є частиною громадських груп для спілкування з Державіаслужбою, щоб мати можливість донести позицію бізнесу і тих, хто користується безпілотними технологіями. Також співробітники компанії створили Профспілку пілотів БПЛА – професійне об'єднання, яке має на меті отримати правовий захист професійних операторів дронів.
За чотири роки існування компанія запустила чимало самостійних проектів. Бізнес Валерія та Февзі рухається в бік формування корпоративної структури – з'явилася велика кількість напрямів: продаж обладнання, імпортно-експортні операції, навчання, надання галузевих послуг та обслуговування, продаж програмних продуктів, розробка унікальних методик і способів обробки даних.