Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Обов’язки власника та директора компанії: чим ви насправді повинні займатись

Досвід топів

Для більшості власників компаній робота з часом перетворюється на буденність та перестає приносити задоволення. Найчастіше це відбувається через велике навантаження операційною діяльністю та відсутністю розвитку компанії. 

Олександр Висоцький, автор книги «Обов'язки власника компанії» та засновник Visotsky Consulting переконаний, що ці фактори (перевантаженість та стагнація) пов’язані. А для подолання ситуації радить змінити своє ставлення до бізнесу та свої функції в ньому.

«25 років тому я працював по 14 годин на добу шість днів на тиждень. Це більше, ніж будь-який з моїх підлеглих. З ростом компанії я відчував, що доводиться працювати все більше і більше. Бачив, що, крім мене немає сильних керівників в компанії, яким я міг би передати операційне управління і бути впевненим, що все буде під контролем. Але при цьому розумів, якщо я буду робити те, що роблю щодня, виходу із ситуації просто не буде. Адже це тільки занурює мене глибше в операційні питання або, в кращому випадку, залишає на тому ж місці», – згадує Висоцький. 

Як пробити «скляну стелю» оперативки і почати розвивати бізнес

За словам консультанта, день підприємця в операційці нагадує біляче колесо, в якому так полюбляють бігати гризуни. При цьому в бізнесі, чим швидше крутиш, тим більшим стає розмір, тим швидше треба бігти, щоб утримати швидкість. 

Вихід з цього «колеса» – розібратися, що, власне, відбувається. Адже колесо змушує рухатися вперед, а для виходу потрібен стрибок в бік. Цей «стрибок в бік» для власника компанії починається з набуття ясності в тому, що він взагалі повинен робити як власник, а що повинен робити директор, і чим ця робота відрізняється. 

Роль власника бізнесу

Для початку треба усвідомити, що власник – це професія, хоча цього в закладах освіти не вчать. Й оскільки це професія, то у неї є й обов'язки. 

Основна функція власника – позначення цілей та створення ідеології компанії. Звичайно, будь-який бізнес народжується з метою заробити гроші. Але якщо подивитися на компанії, які не просто запалилися і зникли, а працюють більше 50 років, побачимо, що у них всіх є «ідея» або «мета».

Візьмемо, наприклад, McDonalds. Рей Крок, коли створював цю компанію, хотів досягти своєї мрії – «Доступні гамбургери по 15 центів». Або засновник Apple, який був фанатом комфорту та естетики, і хотів, щоб люди отримували мегазручності, коли користувалися продуктами його компанії. Сьогодні я часто чую від користувачів, що продукція Apple дійсно «створена для людей». 

Я можу наводити ще багато прикладів й всі вони підтверджують одну істину: фундаментом успішного бізнесу є мета, яка набагато більша, ніж просто «заробити гроші».

Справжня роль власника бізнесу схожа на роботу архітектора. Він спочатку вивчає місцевість, щоб зрозуміти, якою має бути майбутня будівля, потім проєктує, здійснює нагляд, щоб ідеї не були спотворені. При цьому директор як виконроб: він керує будівельниками, розв'язує оперативні питання, яких буде чимало.

Основними функціями кожного власника є:

  1. створення ідеології. Формулювання основної мети і задуму, їх збереження та просування для підтримки ідеологічної основи діяльності;
  2. стратегічний маркетинг. Формування і розвиток продукту компанії відповідно до того, як змінюються ринкові умови і технології;
  3. створення і вдосконалення технології;
  4. фінанси і активи. Організація раціонального і ефективного поводження з грошовими та матеріальними активами;
  5. організація стратегічного планування та управління. Щоб компанія керовано розвивалася і досягла проміжної мети;
  6. постановка на пост і контроль діяльності керівників компанії. Щоб по-справжньому бути власником бізнесу, необхідно виконувати відповідні функції. В іншому випадку, компанія може перетворитися «в ніщо».

Роль директора компанії

Основні складності, пов'язані з передачею операційного управління директору, викликані нечітким визначенням обов'язків даної посади. 

Основні функції директора компанії:

  • реалізовувати стратегічні завдання власника;
  • координувати діяльність підрозділів.
  • інспектувати діяльності компанії;
  • призначати заступників;
  • вирішувати оперативні проблеми, з якими не справляються керівники підрозділів;
  • відповідати за прибуток компанії і її життєздатність.

Директору потрібно віддавати будь-які інші завдання, крім тих, що увійшли до наведеного вище переліку. Розподіляючи завдання, потрібно пам'ятати: в ідеалі власник той, хто задає правила і стандарти. А директор – це людина, яка в рамках заданих правил і стандартів організовує процес і забезпечує результат.

«Хочу зазначити, що прогресивні топ-менеджери теж хочуть прояснення ролі власника бізнесу і своїх взаємин з ним. Це допомагає їм впорядкувати свою роботу і отримувати кращі результати, дає розуміння куди, як і навіщо йдемо», –  каже Висоцький.

Чому необхідно чітко розділяти функції директора та власника

Усунете конфлікт інтересів між функціями

З одного боку, власник і директор допомагають один одному. З іншого – у них виникає прихований конфлікт інтересів, тому що вони використовують абсолютно різні інструменти розв'язання проблем: якщо щось не виходить у власника, можна відхилитися від проєкту і зробити «як простіше». При цьому директор має зціпити зуби і зробити «як треба».

Зможете взяти максимум з наявного ресурсу

Генеральний директор, який займається оперативним управлінням, повинен концентруватися на тому, щоб вичавити з наявного ресурсу (ринку, людей, технології) максимум. 

Реалізуєте стратегію

Наступним завданням є виконання стратегії, яку дало правління або рада співвласників. Це колосально важлива робота! Не може бути успішною компанія, коли в ній є тільки стратег, що думає про світле майбутнє і немає реальних керівників, які реалізують ідеї й застосовують їх в повсякденній діяльності, стежать за якісним виконанням. 

«Практика показує, що люди завжди вибирають рутину перед стратегією. Тому, якщо немає генерального директора, який доб'ється виконання стратегії, вона просто не буде виконана», – каже експерт.

Зможете ставити чіткі правила

Зрештою, якщо власник займається і стратегічним, і оперативним управлінням, зазвичай він навіть не наважується ставити жорсткі правила, оскільки йому самому ж і доведеться їх потім виконувати, а складнощів і так вистачає.

Отже, якщо бізнесмен не прийме рішення розділити функції власника і директора, то йому буде дуже складно розвивати свою компанію і виводити її на новий рівень.

Що робити власнику, якщо немає директора

«Операційна діяльність передається керівникам, яких потрібно вирощувати всередині компанії. Я не вірю в найнятих керівників, вони зазвичай приходять просто працювати і не переймаються ідеями бізнесу, його культурою. Система створює керівників. Іншого виходу немає. Повірте, навколо є багато класних людей, яких можна за невеликий проміжок часу виростити до керівних посад», – радить засновник Visotsky Consulting.

Як не втратити контроль при делегуванні

Ви не втратите контроль над бізнесом, вирощуючи співробітників в системі. Для цього є точна система оцінки показників, чіткі області відповідальності, певні наради, форми звітності та взаємодії. 

Система – це і є основний інструмент контролю керівників.

Контроль над бізнесом легко втратити, коли намагаються «зрізати кут», думаючи, що знайдуть геніального співробітника, який працював в системній компанії і знає, як навести порядок. У цьому випадку ваш контроль буде втрачено. 

Пам'ятайте, ви контролюєте те, що створюєте.

Якщо необхідність делегувати частину повноважень назріла, варто запастися терпінням і почати з того, щоб поряд з оперативним управлінням щотижня виділяти час на розробку правил, що описують систему роботи компанії.

Звичайно, якщо ви спробуєте робити це на своєму робочому місці, вас чекає поразка: текучка відніме увагу, а оперативні питання будуть відволікати. 

Бажано виділити в своєму розкладі хоча б один день на тиждень для роботи «у вежі зі слонової кістки». Тоді ви можете почати становлення, як архітектор свого бізнесу: читати книги про обов'язки власника компанії, складати потрібні політики, аналізувати дані і планувати.

Спочатку буде складно. Й навіть страшно. Адже «колесо для хом'ячка» стало таким звичним! 

Але іншого виходу немає. Пора переходити на наступний рівень гри. 

Досвід топів

АТ "Ощадбанк"