Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Не ігноруйте маркетинг

Катерина Спориш

Досвід топів

Олена Ковальська, директор з маркетингу Ощадбанку, розповіла «Будуй своє» про найпоширеніші помилки підприємців у маркетингу — від ігнорування до незнання KPI. А також дала слушні поради щодо їх уникнення.

До речі, дивися курс «Створення маркетингової стратегії» від пані Ковальскої для реаліті-школи бізнесу «Будуй своє».

1. Ігнорування маркетингу

Молоді підприємці — звичайні прості люди. Представники тих або інших професій — біологи, філологи — жили своїм життям, допоки не прийшли у підприємництво. Зрозуміло, вони ніде не навчалися маркетингу. Закономірно тут і випливає ставлення до останнього, як у людини «зі сторони». Здавалось би, безліч людей не розуміються на футболі, але ж це не заважає їм жити.

З маркетингом так не вийде. Вивчати його потрібно так само, як і всі інші бізнесові аспекти — оподаткування, планування тощо.

2. Маркетинг = реклама

Багато хто з підприємців не розрізняють, ба, навіть, часом ототожнюють поняття реклами і маркетингу. Наведу типовий випадок: «Ми зробили рекламу в Facebook та Instagram, однак товар до магазину ще не завезли». Звідси і помилка — маркетинг стоїть всередині або в кінці, хоча має бути з початку бізнесу. У моєму розумінні — те, як клієнт бачить або користується товаром, продуктом, сервісом — це і є маркетинг. Звідти й треба все починати. Реклама — це вже «бантики» та прикраси, що з’являються, коли відпрацьована маркетингова стратегія. Тому моя порада — навчіться розрізняти ці поняття.

3. Відсутність маркетингової стратегії

Підприємці часто-густо допускаються помилок, якщо відсутня маркетингова стратегія. Остання — не такий вже й складний та величезний документ. Стратегія може бути виражена декількома основними думками, де зазначаються: мета та способи її досягнення, клієнти тощо.

Наявність стратегії вбереже підприємця від раптових емоційних дій. Наприклад, нещодавно чи не у всіх магазинах майоріли рекламні оголошення про «чорну п’ятницю» та величезні знижки на будь-що: товари — одяг, взуття, парфуми, смаколики, послуги — фотографа та інші.

Так-от, підприємці, коли наближається або настав цей день, нерідко діють за принципом: «всі побігли — і я побіг».

Інший приклад: крамниця торгує приладдям для зимових розваг. Підприємці забули замовити санчата, а сніг — уже випав. Все це дорівнюватиме проблемам. Адже у такому хаосі призведе до втрат прибутку і ресурсів.

Раджу задля уникнення подібних неприємностей застосовувати жорстке планування. Як би це дивно не звучало, останнє допомагає підприємцеві ставати гнучкішим при виникненні різних ситуацій. Скажімо, поряд відкрився конкурент або сталося щось інше.

Завдяки такому підходу можна запланувати дії на звичайні дні, і на різні свята — День медичного працівника, День святого Валентина тощо. Планування робиться зазвичай на рік та переглядається раз на 1-3 місяці. Оформити все це можна в офлайн- чи онлайн-таблицях, відповідних програмах на гаджетах або навіть на плакаті у власному кабінеті.

І головне — все це допоможе діяти з «холодною головою», уникнути проблем і втрат грошей та інших ресурсів.

4. Відсутність маркетингового бюджету

Я часто зіштовхуюся з тим, що підприємці не розуміють, як запланувати бюджет на маркетинг і які підходи для цього використати. Типова ситуація: підприємці щось роблять, використовують кошти, проте цього не планують. Задля планування бюджету можна піти різними шляхами. Перший варіант — закласти витрати на маркетинг у вартість продукту. Другий — розрахувати кількість продажів товарів або послуг на рік, а у прибутку порахувати витрати на маркетинг.

Наразі моя порада — застосовуйте комбінований підхід, адже знадобляться ще витрати на бренд, логотип, сайт та інше.

5. Відсутність KPI

Трапляється й таке, коли підприємці не рахують KPI в маркетингу. Втім, перед тим, як рахувати, потрібно зрозуміти: для чого і що рахувати, а потім — як саме. А рахувати можна різне — заходи на сайт тощо. В такому випадку рекомендую спочатку обрати мету, опісля — інструментарій. То що робити далі? Аби уникнути цих помилок, навчайтеся маркетингу. Для базових речей в пригоді стане україномовна та англомовна література. А також навчальні курси від «Будуй своє» — «Маркетинг — це просто», «Створення маркетингової стратегії».

А ще — «GOOGLE ADWORDS для нових рекламодавців». Незайвими будуть навчальні курси з маркетингу від української платформи Prometheus.

Після цих курсів можна придивитися до курсів в Києво-Могилянській академії та інших заради поглиблення знань.

Досвід топів

АТ "Ощадбанк"