Що ти за лідер?
Колишній генеральний директор компанії General Electric Джек Уелч був переконаний, що перемагає та команда, яка має кращих гравців. Тому він приділяв багато уваги вдосконаленню навичок кожного співробітника.
Через такий підхід у нього одного разу запитали: «Ви не боїтеся, що ви їх навчите, а вони підуть?» На шо Уелч відповів: «Боюся, звичайно. Але я ще більше боюся, що я їх не навчу, а вони залишаться».
В результаті за 20 років управління Уелча вартість General Electric зросла у 20 разів, а авторитетний журнал Fortune назвав його менеджером століття.
Тож якщо й ви хочете виростити свій бізнес, не шкодуйте часу та коштів на навчання та розвиток людей.
Найпопулярніші напрямки навчання
Як зазначає Світлана Скородумова, HR-директорка мережі шкіл КМДШ, найпопулярнішими напрямками корпоративного навчання є професійний, особистісний, мотиваційний та командоутворюючий.
Професійне навчання націлене на здобуття знань та напрацювання навичок професійного характеру, так звані hard skills та soft skills. Наприклад, для менеджера з обслуговування клієнтів це сервісна складова або просто якісна комунікація. А для системного адміністратора – захист інформації або розбудова ІТ-інфраструктури.
Особистісно-психологічні тренінги окрім особистісного розвитку сприяють також розвитку soft skills.
Мотиваційні тренінги допоможуть надихнути команду, а командоутворюючі підтримують становлення, підсилять корпоративну культуру та взаємодію в команді.
Деякі напрями чудово об’єднуються. Наприклад, підвищення кваліфікації і сприяння об’єднанню команди.
«Ми часто практикуємо такий підхід в мережі КМДШ. Коли учні на канікулах, організовуємо навчальні дні команди, поєднуючи при цьому різні методи та форми навчання, долучаємо різних фахівців, як внутрішніх, так і зовнішніх, часто – міжнародних», – зазначає експерт.
Методи та інструменти навчання
Методів та форм навчання існує велика кількість. Тож Світлана Скородумова поділилась найефективнішими, з тих, що застосовувала для своєї команди.
Тренінги
Вони бувають відкриті та корпоративні. Перевагою перших є різноманіття та доступність, других – те, що можна замовити конкретну програму з доопрацюванням під потреби та специфіку своєї компанії.
Недоліком можна назвати швидкоплинність ефекту, особливо якщо це разовий тренінг без подальшого супроводу. І, звичайно, важливу роль відіграє особистість та професіоналізм тренера.
Формат тренінгів також дає можливість якісно опрацювати за один день зазвичай не більше 1-2 інструментів. Але якщо потрібно сконцентрувати зусилля на конкретній задачі – це те, що потрібно.
Альтернативою, з ще більш стислим зануренням, є вебінар. Формат передбачає буквально ознайомлення з темою. Але завдяки популяризації цілої низки онлайн-платформ (Teams, Zoom, Miro) може перетворитися на мікро-тренінг, оскільки теж дає можливість двосторонньої комунікації експерта з слухачами та опрацювання конкретних вправ з подальшим зворотнім зв’язком.
Курси
Якісно підібрані курси допомагають не тільки глибоко та комплексно опрацювати конкретну тему, а й отримати нову спеціальність, або перейти на новий рівень в своїй професії.
«Забігаючи наперед, до внутрішнього навчання, скажу, що якщо ви готуєте власний курс, та ще й в комплексі з серією навичкових тренінгів, то таким чином можна навчити майже кого завгодно та майже чому завгодно», – зазначила Світлана Скородумова.
Внутрішнє навчання
Безперечна класика внутрішнього навчання – наставництво. Хто ефективніше навчить нову людину, якщо не ваш кращий працівник? Але треба пам'ятати: не завжди кращий працівник буває гарним наставником для команди, адже навчати теж треба вчитися. Тут і вимальовується мотивація внутрішніх фахівців на розвиток в новій сфері – внутрішній тренер.
«Таку практику ми запроваджуємо і в КМДШ. Й щоб отримати дійсно відмінний результат від навчання, долучаємо кращих фахівців, це має важливе значення.
Взагалі внутрішнє навчання – це окрема тема, і про її будову та розвиток, про цінність передачі накопичених внутрішніх знань можна говорити дуже багато. В ній легко автоматизувати передачу інформації, присвячуючи час тренінгів для практики та напрацювання навичок. Ми в команді практикуємо як зовнішнє, так і внутрішнє навчання, для реалізації цього на базі КМДШ працює Освітній центр «Insight», – підкреслила HR-директорка.Почати можна з малого, систематизуючи інформацію та відокремлюючи з неї ту, якій ви плануєте навчати всіх, або якусь конкретну групу.
Побудувати ж серйозну систему з певним рівнем автоматизації та постійним вдосконаленням – справа не швидка, вимагає залучення фахівця, який буде займатись цим та пильнувати роботу системи, відслідковувати її ефективність.
Разом з тим, зовнішні експерти часто можуть внести свіжу актуальну хвилю в навчання співробітників, поділитися практиками, яких ще не було у вас в бізнесі, але які вже використовуються в інших компаніях. Або якщо вам потрібно вдосконалити управлінські навички керівників вашої організації, адже в невеличких бізнесах досить часто недостатньо для цього питання внутрішнього ресурсу.
Окрім тренінгового формату можливі варіанти коучингу або супервізії. Це досить затратний метод, але при правильному виборі коуча часто дає суттєвий результат.
Майстер-клас
Це стислий формат, швидке занурення в тему, яке дає лише уявлення або дуже прості уміння. Вони популярні, коли люди шукають інформацію по темі, але для глибокого вивчення варто посилити знання в інший спосіб.
Творчі майстер-класи дуже добре працюють як розвантажувальний або мотиваційний інструмент. Спробуйте напередодні нового року запросити до себе в компанію, наприклад, майстра hand made.
Самонавчання
Дещо забута та знецінена форма навчання, але насправді одна з найефективніших. Доступні всі можливі методи: книги, відео-лекції і вебінари, навчальні додатки, курси, тренінги, семінари, супервізія та коучинг.
Підтримайте співробітника в цьому і стимулюйте застосовувати нові знання в роботі. Маленький лайфхак: те, за що люди заплатили самі (навіть частково), майже завжди ними дуже цінується та використовується.
Що робити, якщо деякі працівники не хочуть додатково навчатись
«І знову цитата класиків менеджменту: мотивуйте вмотивованих. Навряд чи можна мотивувати людину навчатися, яка не вмотивована в принципі це робити. Всі ми знаємо, що мотивація – це внутрішні процеси. Тому постає важливе питання: людей з якою мотивацією ми залучаємо і чи мотивує команду атмосфера в компанії?
Створюючи атмосферу постійного розвитку ви часто будете дивитись, як легко та із задоволенням навчаються ваші співробітники. Але не забувайте: біль – найкращий мотиватор. Найпростіший спосіб «продати» ідею навчання – показати співробітнику, який біль це допоможе зняти: отримати нове призначення, побудувати кар’єру або легше впоратися зі складною вже існуючою задачею, мінімізувати витрати часу, підвищити ефективність або віднайти сили, натхнення для руху вперед», – каже Світлана Скородумова.
Коли навчати: у вихідний чи у робочий день?
За словами експерта, як й у всьому, тут потрібен баланс. Забрати у людей вихідні заради високої мети підсилити їх або вмотивувати – це досить розповсюджена практика, але якщо не хочете знизити бажання і готовність вчитись, не зловживайте цим.
Окрім того, час дуже залежить від інструменту:
- відеоурок-інструкція з програмного забезпечення, яким співробітник має опанувати і яке використовується на робочому місці – можливо є сенс подивитись та спробувати застосувати просто під час роботи;
- онлайн-курс з SMM для маркетолога скоріше за все йому потрібно буде сконцентровано подивитись вдома в неробочий час;
- дводенний тренінг, щоб залишити людям час відпочити, можна розбити на один робочий та один вихідний;
- за допомогою бота налаштувати інформаційний супровід новачка майже 24/7.
Отже навчання, а точніше сказати – всебічний розвиток персоналу – це неймовірний інструмент сучасного керівника, який може стати драйвером вашого бізнесу, підвищить лояльність та залученість персоналу і просто допоможе вашій команді відчувати себе потрібною бізнесу та відкритою для нових досягнень.
Що ти за лідер?