Згідно з опитуванням Американського товариства освіти й розвитку, 75 % керівників компаній зазначили, що саме менторство відіграло важливу роль в їхньому становленні. Підприємці та директори в США вважають за потрібне мати наставників, в Україні ця тенденція тільки набирає обертів.
Навіщо потрібен ментор
Насамперед треба визначитися, що це за людина. Взагалі слово утворилося від імені персонажа давньогрецької міфології: Ментор був давнім другом Одіссея й опікувався його родиною, коли той вирушив у похід на Трою. Відтоді ментор означає «наставник, напутник».
У російськомовному середовищі через вираз «менторський тон», тобто повчальний, поняття здебільшого отримує негативне забарвлення, проте в англомовному – такої конотації немає, й воно особливо поширене в ділових колах.
У бізнесі ментором зазвичай стає досвідчений підприємець, роль якого – позитивно впливати на світогляд опікуванця, «менті». Він має показати шляхи досягнення результатів, не нав'язуючи протеже власних способів і не втручаючись у його роботу. Завдяки наставнику людина повинна виробити свій спосіб розв’язання проблеми. Ментор може радити, наводити приклади з особистого досвіду, розкривати суть процесів, але він не втручається у бізнес менті. У цьому його головна відмінність від коуча, тренера або вчителя, бо ті саме навчають, як робити, або просто консультують стосовно певної теми.
Ментор – підприємець високого рівня, що здатен з іншого боку подивитися на ваш бізнес, оцінити його плюси й мінуси, підказати, як подолати проблеми, та вивести ваше діло на вищий рівень, ніж воно є зараз.
«Він робить для менті складні речі легкими й водночас надає інструментарій, що буде корисним як для розвитку особистості, так і для досягання кар'єрних цілей. Він надихає своїм багатим життєвим досвідом й особливими вміннями в тій чи іншій сфері», – пояснює роль наставника Наталія Ковалко, партнерка UBM, Спілки бізнес-медіаторів.
За даними американських ділових видань, дві третини ІТ-стартапів перетворилися на великий бізнес саме за допомоги менторів. У США високі технології розвиваються насамперед завдяки тісній співпраці між студентами й викладачами, які дають цінні технологічні поради, навчають, як створити бізнес і залучити первинне інвестування. Таким чином викладачі стають першими менторами стартаперів. А вдячні підприємці, коли зводяться на ноги, стають найбільшими донорами цих вишів.
В Україні така схема не поширена. Натомість у нас можна знайти ментора для власної кар’єри, якщо студенти чи випускники не знають, куди їм піти працювати після закінчення інституту.
Як заохочувати ментора
Основна складність у тому, що наставник не є найманою особою, це не ваш особистий тренер, викладач чи коуч, а підприємець, який або вже завершив кар’єру або продовжує працювати. Серед бізнес-менторів вважається за правило не отримувати гроші за опіку, бо так втрачається незалежність. Інакше напутник буде зацікавлений у тому, щоб сподобатися учневі, аби той йому довше платив, і щоб розв’язання проблеми затягувалося на довгий час.
Запорукою ефективного наставництва є взаємний обмін між ментором і менті, коли обидві сторони завдяки спілкуванню розкривають у собі нові можливості. Учень росте як підприємець, а ментор отримує досвід, покращує ділові навички, опиняючись перед викликами нового бізнесу й нових обставин. Так він набуває неоціненного досвіду, який може згодом застосувати на свій розсуд. Наприклад, у власному бізнесі або під час консультування чи викладацької діяльності, коли вже відійде від справ, або при написанні книг на бізнес-тематику.
Якщо хочете все ж заохотити свого ментора, дайте йому схвальну рекомендацію чи складіть рецензію до його книги. Наставники – люди гонорові, і люблять, коли їхніх талант оцінюють у діловому середовищі. Як акт вдячності можна віддати невеликий відсоток своїх акцій, проте вже наприкінці вашого партнерства. Коли це не цікавить наставника, є варіант перерахувати гроші до благодійного фонду, який визначить ментор. Пам’ятаймо, що менторство для успішного бізнесмена – один з елементів волонтерства, тож пожертва на благодійну мету задовольнить його потребу віддавати щось суспільству. Загалом питання винагороди треба обговорити ще на початку співпраці.
А взагалі, ментору набагато важливіше почути теплі слова подяки від колег по цеху. Успішна менторська робота зміцнить його на думці, що він отримав свій статок не завдяки випадку, а завдяки правильним крокам й аналітичним здібностям.
«Мотивація для такої багатопланової місії полягає в усвідомленні: дуже важливо тримати баланс між вмінням брати й віддавати. Досягнення високих результатів потребує розвитку й інших, що є вищим проявом професіоналізму. Присвячуючи опікуванцю свій час, ментор не лише ділиться досвідом і знаннями, а й допомагає отримати реальний результат. Подаючи руку помочі іншим, ти допомагаєш собі. Тож чому б не докласти максимум зусиль, щоб зробити цей світ кращим?» – риторично запитує Наталія Ковалко.
Як знайти наставника
Відшукати успішних підприємців, що мають більший досвід, ніж ви, і готові безкоштовно витрачати на вас час, доволі складно. Для цього треба бувати в тих місцях, які люблять відвідувати ментори. Назвемо п’ять основних.
Профільні заходи й конференції, де бізнесмени діляться досвідом, кейсами й досягненнями. Тут ви зможете познайомитися із ментором й одразу встановити контакт.
Школи, лекції, воркшопи. Наставники часто витрачають час на викладання й навчання, тож на цих заходах ви знайдете людину, яка морально готова до менторства.
Linkedin. Ця соцмережа налаштована на зв’язки між бізнесменами, є змога отримати ментора не лише з України, а й з усього світу.
Бізнес-клуби та професійні товариства. Подібні організації створені саме для пошуку однодумців і наставників. Бізнес-клуби є своєрідним фільтром, які відсікають не дуже порядних підприємців, тож менторам і менті тут набагато простіше знайти одне одного.
Ділові ЗМІ й література. Успішні підприємці часто пишуть колонки чи статті у бізнес-видання, стають авторами книжок, тож потенційним учням варто пошукати своїх наставників у медіа, написати вдячного електронного листа, після чого можна зав’язати розмову про свій бізнес.
Врешті можна кинути клич серед знайомих і партнерів, скориставшись послугами так званого «народного телеграфу».
Як організувати діалог
Від початку треба визначитися, як будете проводити зустрічі – онлайн чи офлайн, у відкритому чи закритому форматі. Далі треба чітко окреслити тематику спілкування. Не варто навантажувати ментора глобальними чи загальними питаннями, краще дізнаватися про конкретні речі, реалізувати їх і після цього демонструвати йому результат. Це відчинить вікно можливостей для нових тем і кейсів. Їх із задоволенням допоможе вирішити наставник.
«Уміння учня ставити коректні запитання, відкритість до навчання й активність – важливі складові ефективної взаємодії з ментором. Треба цінувати його час, максимально якісно й продуктивно використовувати спілкування, не забуваючи про взаємну повагу один до одного. З огляду на це ви маєте чітко усвідомлювати, для чого звертаєтеся до ментора та які цілі маєте намір досягти з його допомогою. Загалом менторство є процесом, що взаємно надихає, тому досягнення ефекту синергії – найкращий показник успішності таких відносин», – підкреслює пані Ковалко.