Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

На дистанції

Еліна Московчук

Популярність віддаленої роботи зростає в усьому світі як серед найманих працівників, так і серед роботодавців. Так, згідно з оцінками, кількість американців, що працюють з дому, за останні десять років збільшилася більш, ніж у два рази. Це майже 4 млн співробітників або біля 3% від загальної чисельності робочої сили США. А в Україні за останні роки кількість фахівців, зареєстрованих на фріланс-біржах, зросла в 2 та більше разів. І ще 50% всіх українців, зайнятих full-time, бажають знайти роботу з дому як додатковий заробіток. Які ж вигоди може отримати компанія, дозволяючи співробітнику працювати віддалено? Які явні недоліки є у такої співпраці?

Мінуси

Олександр Колб, генеральний директор Promodo, вважає, що в більшості випадків наймати віддаленого співробітника для компанії недоцільно.

По-перше, за його словами, така форма співпраці психологічно некомфортна для самого працівника. «Уявіть корпоратив у великій компанії, де ви знаєте в обличчя максимум 3-5 чоловік. Незручно? Так. Але це дрібниці, а диявол криється в іншому», — стверджує Олександр.

Отже, по-друге, адаптація дистанційного співробітника суттєво ускладнена. Скажімо, у компанії є навчальні матеріали, лекції, які співробітник повинен освоїти. «Робити це віддалено вкрай незручно, якість комунікації страждає», — говорить пан Колб, — «Наприклад, у нас в компанії протягом півроку проходить до 6-7 лекцій, на яких важлива особиста присутність, тому що це не просто начитування матеріалу».

Третій аспект — це питання збереження конфіденційної інформації компанії. Частина знань компанії «зашиті» в системі управління навчанням (LMS). Щось передається через топ-менеджмент, в інтернет та ін. З міркувань безпеки поза офісом доступна далеко не вся інформація. «Вибудовувати нові процедури заради віддаленого співробітника — це збільшувати собівартість продукту. Наскільки це доцільно?», — запитує керівник Promodo.

По-четверте, під питанням повноцінна участь віддаленого співробітника в робочих процесах. «Є регулярні зустрічі команд, часто клієнти приїжджають в офіс, загальні збори, відкриті лекції… Підключатися віддалено можна, але знову складно», — пояснює свою точку зору пан Колб. На його думку, взагалі вкрай важливо, щоб людина тісно брала участь в усіх процесах компанії, була, що називається, в її «розсолі». Мова не тільки про спілкування, а й більш глобально, про залучення співробітника в субкультуру компанії. Віддалено такі речі налаштувати непросто.

По-п'яте, — накладні витрати. «Це і витрати на відрядження, і збільшення витрат часу на комунікації, контроль та інші робочі моменти. Наприклад, привезти співробітника на корпоратив в Україну з Казахстану коштує компанії мінімум $1 тис.», — каже Олександр Колб.

І, нарешті, головне. Ризики втратити віддаленого співробітника вкрай високі. Адаптація такої людини потребує великого ресурсу. Тому компанія явно не зацікавлена навчити, адаптувати і невдовзі втратити. «Завжди буде питання: «Навіщо ми повинні ризикувати?». Якщо працівник не володіє унікальними знаннями та експертизою, то компанія навряд чи буде «будувати цей корабель», — резюмує пан Колб.

Плюси

«Майже на 90% не згоден. Уже років 6 половина нашої компанії на «удаленці». Сотні тисяч економії. Працюю зараз в США, вся команда в Україні», — усміхається Дмитро Бондар, засновник освітніх проектів ZNOUA, MBA25 та FastForward.

Дійсно, у роботодавців, які надають своїм співробітникам можливість віддаленої роботи, є безліч переваг. Розглянемо деякі з них.

По-перше, як вже було сказано, це економія витрат. Як правило, віддалені співробітники оплачують свій комп’ютер, Інтернет, мобільний зв’язок, електроенергію та інші комунальні послуги. Також за приміщення, де вони працюють, не потрібно платити орендну плату.

По-друге, віддалені співробітники більш продуктивні. Зазвичай вони працюють довше за своїх офісних колег і з меншою кількістю перерв. На «удаленці» менше відволікаючих чинників і більше можливості зосередитися на проектах.

По-третє, коли ви приймаєте рішення набирати віддалених співробітників, пошук талантів більше не обмежується географічними критеріями. Роботодавці отримують можливість наймати кращих з кращих, незалежно від того, де знаходиться співробітник.

По-четверте, зростає зацікавленість співробітників у вашій компанії. Заміна співробітників коштує дорого. Рекрутинг і навчання можуть коштувати компанії тисячі доларів. Створюючи середовище, в якому співробітники більш ефективні і задоволені, ви збільшуєте їх лояльність, і, в підсумку, знову-таки зекономите на витратах.

Так чи інакше, тенденцію до збільшення числа дистанційних працівників в країні і світі ігнорувати не вийде. І співробітники на «удаленці» — не єдині, хто виграє, працюючи з дому. З огляду на всі «вузькі місця» такої співпраці, компанія також може отримати вигоду, дозволяючи співробітникам працювати віддалено.

АТ "Ощадбанк"