Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Мотивація співробітників: значення, види, прийоми

Що ти за лідер?

Перед власниками та керівниками підприємств завжди стоїть безліч викликів. Один з них: як організувати робочі процеси, щоб їх ефективність була максимальною. Не остання роль в цьому за мотивацією персоналу. Здавалося б, внутрішній настрій співробітників не має первинного значення, адже головне операційна діяльність. Але, насправді, результати роботи багато в чому залежать саме від того, наскільки щасливі співробітники та чи бачать вони сенс в тому, що роблять.

Мотивованість колективу також впливає на імідж компанії. Причому не менше, ніж якість товарів чи послуг або грамотна піар-стратегія.

Якщо персонал складається з фахівців, які виконують обов'язки з радістю, а не просто працюють від зарплати до зарплати, бізнес в якійсь мірі набуває «людського обличчя». Клієнти відчувають цю людяність на підсвідомому рівні. Те, що робить компанія, стає яскравим і привабливим, починає вигідно вирізняти її з-поміж конкурентів.

У важливості мотивації для співробітників ми розібралися. А ось від чого вона залежить та як її привити колективу, розповіли засновники сервісу Meclee.com, який допомагає підібрати психолога для консультації онлайн.

Види мотивації

Щоб класифікувати типи мотивації, бізнес-психологія пропонує безліч критеріїв. Але всі вони зводяться до двох класичних груп – матеріальної та нематеріальної мотивації. 

Назви груп говорять самі за себе. Під матеріальною мотивацією маються на увазі грошові виплати чи подарунки. Під нематеріальною – інші форми стимулювання, які підвищують інтерес співробітника до виконуваної роботи та спонукають працювати на результат.

Методи матеріальної мотивації

Заробітна плата – базова мотивація, яка необхідна для співробітника. При цьому її фіксований обсяг часто викликає відчуття передбачуваності та в деякій мірі підсвідомо гасить інтерес до виконуваної роботи. Що робити в такому випадку? 

Оптимальний варіант, коли зарплата складається з двох частин, одна з яких є певним фіксованим мінімумом, а інша залежить від конкретного результату. У такому випадку співробітник розуміє: не тільки підприємство, а й він сам зацікавлений у відмінному результаті власної роботи. 

Прикладами такої мотивації, крім основної частини заробітної плати, є:

  1. премії кращим співробітникам за результати роботи протягом певного періоду;
  2. відсотки від продажу товарів;
  3. путівки на відпочинок співробітникам, які відзначились досягненнями;
  4. оплата участі у професійних тренінгах, курсах підвищення кваліфікації та інших заходах;
  5. подарунки з нагоди свят.

Якщо розглядати перераховані приклади детально, премія – один з найпоширеніших і традиційних варіантів матеріальної мотивації. 

Премії дають відчуття стабільності, впевненості в винагороді за відповідальну працю. Їх розуміння в психологічному плані набагато більш глибоке, ніж просто гроші на додаткові витрати.

Відсотки від продажів підсвідомо пробуджують у співробітника азарт, бажання довести самому собі та іншим, що він найкращий. 

Не менш ефективні й путівки на відпочинок для кращих працівників. При цьому керівництву компанії не обов'язково витрачати великі суми й купувати квитки в теплі краї. Це може бути тур вихідного дня по визначних пам'ятках сусіднього регіону.

Четвертий приклад цікавий, якщо говорити про вплив на підсвідому мотивацію. Співробітник, якому за результатами роботи виділяють кошти на додаткове навчання, не просто відчуває себе найкращим. Він сприймає зв'язок між компетентністю і визнанням у професійній галузі.

Й наостанок про святкові подарунки: милі (нехай і недорогі) презенти для колективу з нагоди Нового року, наприклад, це спосіб віддячити співробітників за старанну працю. Людина, яка отримує навіть невеликий сувенір відчуває, що про неї піклуються, що вона важлива.

А тепер про нематеріальну

Мотивувати співробітників на результат можна не тільки грошима або подарунками. Прикладів нематеріальної мотивації аж ніяк не менше:

  1. Фотографія «співробітника місяця» на дошці пошани і стаття в корпоративній газеті – дієвий метод нематеріальної мотивації. Кажуть, добре слово й кішці приємно. А людині – тим паче.
  2. Корпоративні вечірки, пікніки та інші заходи допомагають підтримувати командний дух. Вони забезпечують згуртованість колективу, де кожна людина відчуває – вона не одна. Підсвідомо більшість людей (навіть тих, які люблять самотність) тягнуться до інших. Здоровий колективізм – відгомін інстинктів, що відповідають за виживання. Не скидайте це з рахунків.
  3. Доручення відповідальних завдань. Співробітник, якому доручають складні завдання, розуміє: йому довіряють. Це спонукає відповідати тому доброму образу, який вдалося створити, професійно виконуючи роботу.
  4. Робота над престижем підприємства. Якщо керівництво докладає зусиль для того, щоб компанія була відомою, медійною та респектабельною, професіоналам приємно там працювати. Це імідж, який поширюється на кожного співробітника.
  5. Гарна атмосфера в колективі. Досягти її можна різними способами: культивуванням доброзичливого спілкування, наявністю в штаті психолога, декларуванням та дотриманням позитивних корпоративних цінностей. Здавалося б, метод занадто простий. Але він є досить дієвим: людині хочеться повертатися туди, де їй добре. Таку роботу вона буде цінувати, навіть якщо заробітна плата там трохи менша, ніж на конкуруючому підприємстві з напруженою стресовою обстановкою і токсичним колективом.

Який вид мотивації краще

Говорити про те, що матеріальна мотивація краще нематеріальної або навпаки, неможливо. 

При цьому потрібно, щоб наявність одних методів не позиціонувалася як заміна інших. Наприклад: хороша атмосфера в колективі або фото на дошці пошани будуть голослівними при відсутності премій за перевиконання плану. Аналогічно – найвищі премії не втримають співробітника-професіонала, якщо він не відчуває до себе поваги на рівні елементарного спілкування з керівництвом. 

Тільки комплексний підхід до мотивації персоналу дає ефект, який добре «відіб'ється» на роботі компанії.

Що ти за лідер?

АТ "Ощадбанк"