Ідея для бізнесу
Розважальний бізнес в наш час набув широкого загалу. Адже люди все більше шукають гострих відчуттів. Тож попит на екстрім та адреналін не спадає роками. Саме на цьому пропонують побудувати бізнес організатори квест-кімнат, модної наразі розваги. Ми запитали у співвласника однієї з найпопулярніших мереж в Україні «Замкнені» Віталія Безкровного, як це бути творцем реальності та як побудувати бізнес на квестах?
Гра у казку
Все дійсно так: квест – це гра, в якій учасники стають головними героями історії, сповненої загадок і головоломок.
Розвиток індустрії триває вже багато років. Спочатку квести були паперовими (квест-книги, настільні ігри) та комп’ютерними. Потім з’явилися міські квести, де грали на автомобілях або пішки, курсуючи по цілому місту або виконуючи завдання в обраному районі.
«У 2014 році відкрилася перша квест-кімната в Україні, «Сон художника», від нашої компанії «Замкнені», – розказує Віталій Безкровний. – Це був справжній бум: відтоді квест-кімнати набули значної популярності у країні, за першою швидко з’явилося багато інших квест-провайдерів з різноманітними сюжетами ігор. Більшість вже не працюють, а деякі відкриті й донині».
За словами бізнесмена, наразі найпопулярнішими квест-кімнатами є ті, що створені із застосуванням механізмів й електроніки. Клієнтів дедалі складніше здивувати: люди прагнуть, щоб історія їх приголомшила, і в цьому ефективно допомагає технічна магія. Звичайно, обов’язково потрібний крутий сценарій квесту на цікаву тему й гарні якісні декорації, які змусять гравців на годину повірити, що все навкруги відбувається насправді.
Часто замовляють квест-кімнати й на теми відомих фільмів. Чимало людей люблять страшні історії – трилери чи хорори. Багацько хто грає у детективні квести й різноманітні ув’язнення. Та якщо у квест-кімнаті цікавий сценарій і все якісно влаштовано, у неї мільйон шансів стати успішною незалежно від теми.
Квест як бізнес
Що ж у першу чергу потрібно знати підприємцям, які прагнуть побудувати бізнес у цій сфері? «Насамперед потрібні кошти, – відповідає Віталій. – Створення навіть однієї квест-кімнати – справа недешева, коштує вона 300–400 тис. грн. Якщо ви готові інвестувати такі кошти, то обирайте тему й створюйте сюжет гри, а паралельно шукайте відповідне приміщення. Коли до відкриття залишиться десь із місяць, не менше, починайте просувати свій квест».
Головні складові квест-бізнесу:
Тема кімнати повинна бути обов'язково зрозумілою гравцям, тому досить непогано заходять блокбастери або книги-бестселери. Проте збільшується ризик не виправдати сподівань клієнтів – у людини вже є якесь уявлення про фільм, і вона хоче, щоб ігрова кімната відповідала цьому уявленню.
Локація. Квест-кімната в центрі міста завжди матиме більше відвідувань, ніж на околицях, але через вартість оренди це не всім по кишені.
Облаштування. Щоб мати успіх, потрібно не лінуватися й створювати все ігрове обладнання на замовлення. Також у кожному приміщенні необхідно встановити камери відеонагляду, а для адміністраторів квесту – комп’ютер, за яким вони спостерігатимуть за ходом гри.
Організація. Знадобиться сайт із системою бронювань, на якому гравці зможуть замовити квест, а адміністратор – побачити це та підготувати локацію до гри.
Сценарій. «Це основа всієї квест-кімнати, – ділиться досвідом Віталій. – Він має бути цікавим і зрозумілим, розповідати гравцям якусь історію за допомогою загадок. Квест, в якому клієнти матимуть купу не пов'язаних між собою пазлів, їх не задовольнить».
Інвестиції. Перші витрати потенційного квестера підуть на замовлення сценарію, створення декорацій і механізмів, ремонт в орендованому приміщенні й зоні очікування, а також на орендну платню. Якщо створювати бренд з нуля, кошти знадобляться ще й на створення сайту із системою бронювання, а трохи згодом – на маркетингові витрати. Загалом приблизно 400 тис. грн. Окупність проєкту, якщо ви працюєте вже з наявним брендом, триватиме два роки, звичайно, з огляду на завантаженість кімнати: година гри коштує 600–800 грн. Середня завантаженість на день – до 4 годин.
Персонал. Для успішної роботи кімнат потрібні адміністратори, їхнє число залежить від кількості квестів на локації. Зазвичай, це молоді хлопці й дівчата, для яких це, ймовірно, перша, але дуже цікава робота. «Адміністратор має бути уважним, доброзичливим, любити спілкуватися з людьми, вміти розмовляти особисто й телефоном, – роз'яснює бізнесмен. – Це відповідальна робота, бо адміністратор – обличчя компанії: саме з ним контактуватимуть клієнти, які прийшли відпочити у квест-кімнату. З власного досвіду скажу: доброго адміністратора знайти непросто».
Основні ризики:
- створити кімнату, яка не сподобається гравцям;
- не впоратись із маркетингом і сервісом;
- не вийти на окупність через високу оренду й недостатню кількість ігор.
Офіційна частина
Більшість власників квест-кімнат працюють як ФОП другої групи. Зареєструватися можна онлайн за добу. Податок сталий і не залежить від доходу, приблизно 2,5 тис. грн на місяць. Ліміт обсягу коштів на рік для другої групи не має перевищувати 5 млн грн. Крім того, потрібно реєструвати всіх робітників: за законом дозволено не більше ніж 10 осіб.
Спеціальних ліцензій від підприємця не вимагається, треба лише обрати КВЕД, пов’язаний з розвагами.
«Працювати легально для власників квест-кімнат і платити всі податки не дуже складно. Більшість так і робить», – коментує Віталій.
Як піарити проєкт
«Найкраще рішення – відкритися під вже розкрученим брендом, – радить квестмейкер, – тоді ваша нова кімната отримає всіх клієнтів, які вже відвідали інші квести в мережі й з нетерпінням очікують на щось новеньке. У Києві це, безперечно, наш бренд, мережа квест-кімнат «Замкнені». В інших містах треба досліджувати ринок і спілкуватися з лідерами особисто».
Якщо ж розвивати бренд самотужки, потрібно вести соцмережі (Facebook, Instagram), робити онлайн-рекламу (Google), розміщувати статті в онлайн-новинах і каталогах, шукати піар-партнерів, вигадувати інші маркетингові ходи. Щось працюватиме краще, щось гірше. На все це варто відраховувати 15–30 % прибутку.
Та в будь-якому разі найкраща реклама з уст в уста, коли щасливі й захоплені гравці ділитимуться враженнями після квест-кімнати зі своїм оточенням ще тривалий час.
Поради квестерам-початківцям
Зі свого досвіду Віталій Безкровний підказує:
- Насамперед оберіть сильний бренд, під яким варто відкритися, бо самотужки пробитися вкрай важко.
- Акумулюйте кошти мінімум на дві квест-кімнати, а краще на три, це коштуватиме від 600 тис. до 1 млн 200 тис. грн. Один квест не дасть прибутку, бізнес має розвиватись.
- Не винаймайте приміщення на одну кімнату: квестів на локації повинно бути мінімум два, краще більше.
- Замовляйте сценарій у професіоналів, якщо не маєте великого квестового досвіду. Зазвичай сценарій коштує 50 тис. грн.
- Під час створення квесту не економте на якості, бо втратите набагато більше на незадоволених клієнтах і постійних несправностях механізмів.
- Пильнуйте якість сервісу: погана робота адміністраторів може знищити навіть круту квест-кімнату.
- Найцінніше, що у вас є, – репутація, вона приводить до вас клієнтів завдяки народному телеграфу. Тож любіть своїх гравців і краще зачиніть квест на ремонт, коли там щось зламалося, навіть якщо це не ключовий елемент гри: люди побачать і зрозуміють, і враження буде зіпсовано. А квест-кімнати продають саме враження та емоції.
Ідея для бізнесу