Порада від спеціаліста
Ми поспілкувались із Владиславом Грезєвим, CEO Lobby X та громадським активістом, про особливості соціального підприємництва в Україні, можливість присвятити бізнес ідеї суспільних змін та головні навички, необхідні спеціалістам в трендових професіях 2020.
БРЕНД ІЗ СОЦІАЛЬНИМ ПОРЯДКОМ ДЕННИМ
Lobby X — це соціально-відповідальна платформа із пошуку кадрів, яка допомагає знайти потрібних спеціалістів бізнесу, командам реформаторів в уряді, некомерційним організаціям та дієвим ГО. Головна мета та місія проєкту — це працевлаштовувати задля прогресу в Україні. Мотивація до створення соціальної дошки для вакансій з’явилася у Владислава після Революції Гідності під час відвідування низки соціальних дискусій про стратегії розвитку України. Тоді вперше постало питання про тих, хто буде втілювати ці стратегії, а до Владислава прийшло усвідомлення того, що люди — це ключова річ в будь-яких процесах: бізнесі чи державотворенні.
«Я зрозумів, що потрібно це питання вирішувати. Оскільки ніхто системно до нього не підходив, — ділиться Владислав. — І на державному рівні з точки зору реформ, і у впровадженні змін в громадському секторі — все впирається в людей, які будуть втілювати ці стратегії. Тому я вирішив започаткувати проєкт, який системно та комплексно вирішуватиме питання кадрів».
У 2015 році Владислав створив у Facebook сторінку Lobby X та почав збирати вакансії з різних джерел і публікувати їх в одному місці. Зараз подібних інформаційних порталів існує досить багато, але Lobby X був першим сервісом у часи, коли було дуже важко знати про всі прогресивні вакансії. Щоб знайти цікаву пропозицію, потрібно було бути підписаним на конкретну сторінку власника конкретного бізнесу або проєкту. З Lobby X пошук вакансій став зручним: вони зібрані в одному місці та представлені у схожих форматах.
ВЗАЄМОДІЯ З ГРОМАДСЬКИМ СЕКТОРОМ
На думку Владислава, громадському сектору в Україні не вистачає виконавчого підходу для реалізації поставлених завдань. «Але ми розуміємо обмеженість ресурсів та «заточеність» сектору на конкретні цілі, які не є вимірюваними, — додає засновник Lobby X. — Це трохи інша філософія діяльності. Вона може проявлятися у взаємодії з конкретними бізнес-завданнями. Хочеться, щоб громадський сектор став більш фаховим з точки зору професійності, водночас не втрачаючи своєї романтики великих викликів та звершень».
У Lobby X є цікава особливість: частину послуг сервіс надає безкоштовно представникам громадського сектору. Таким чином, пряма оплата від користувачів не виконується, але від цього сервіс отримує багато привілеїв, оскільки така політика бренду вітається багатьма стейкхолдерами та партнерами, дозволяє втілювати унікальні можливості публічної комунікації, впливає на бренд, формування його якості та brand awareness. Отже, сприяє популярності бренду.
МЕРЕЖІ СОЦІАЛЬНО ОРІЄНТОВАНОГО БІЗНЕСУ
Вакансії поширюються у партнерських мережах, яких понад 70. Серед них асоціації випускників закордонних та кращих українських університетів, всесвітні проєкти, медійні ініціативи, молодіжні та громадські організації. «Там, де прогресивне середовище за різними фаховими напрямками, — є Lobby X» — ділиться CEO платформи. За часи існування компанія не отримала жодної відмови у співпраці. На думку Владислава, такий феномен можна пояснити двома факторами:
1. Соціальний порядок денний бренду
Партнери розуміють, що, співпрацюючи з Lobby X, вони долучаються до покращення ситуації в країні. Поширюючи вакансії, які впливають на позитивні зміни, вони долучаються до цього процесу — win-win формула, через яку мережа Lobby X зростає до сих пір.
2. Прогресивна цільова аудиторія
За словами Владислава, майже всі шукачі вакансій, що користуються сервісом, — це прогресивні та розумні українці. Команда Lobby X дуже ретельно шукає аудиторії, намагаючись брати не кількістю, а якістю потенційних робітників.
ЦІННІСНА МАТРИЦЯ
Lobby X — соціальне підприємство. Близько 70% вакансій на платформі — це вакансії в некомерційному секторі: в команди реформаторів, уряд, громадські організації чи незалежні медіа. Це дає можливість будувати специфічну аудиторію та реалізувати запит. Якщо людям не байдуже на те, що відбувається в країні, вони живуть публічним життям та інтегровані в громадське політичне життя, то це свідчить про компетентність, інтелектуальний рівень та спроможності кандидата. Перевагою Lobby X, яку ще ніхто з подібних платформ не обрав за фокус, є абсолютна інша якість потенціальних працівників. «Ми точно впевнені в ціннісній матриці людей, які відгукуються на подібні вакансії — це дуже свідомі громадяни країни», — коментує Владислав.
КАНАЛИ КОМУНІКАЦІЇ
Найзручніші канали для Lobby X — соцмережі та розсилка. Вся прогресивна аудиторія є в соцмережах, у яких є можливості для якісного таргетування та спілкування, фідбеків, рекомендацій та поширень. Увесь функціонал, необхідний для пошуку людей, також знаходиться в соцмережах.
«Ми використовуємо таргетовану рекламу і стандартний набір функцій, які мають соцмережі, email-розсилки та веб-сайти. Під різні проєкти зазвичай розробляються і втілюються різні стратегії пошуку людей, але з точки зору діджитал — усе на поверхні», — ділиться Владислав. Для Lobby X важлива чемна, швидка та витримана комунікація зі здоровим гумором, аби коректно вирішувати гострі ситуації. Також бренд намагається бути видимим лаконічно, не перевантажуючи кількістю контенту.
ДВА В ОДНОМУ: МУЛЬТИФУНКЦІОНАЛЬНИЙ БІЗНЕС
Специфіка Lobby X полягає в тому, що це одночасно платформа з працевлаштування та рекрутингова агенція — дві різні послуги: з розміщення та поширення вакансій та підбору персоналу. На думку Владислава, такий формат посилює обидва напрямки бізнесу. Це дає переваги, в тому числі, з точки зору ефективності рекрутингу, оскільки в Lobby X є власна база та потужності, власні платформи та партнерські мережі. При цьому вартість послуг компанії нижча, ніж у інших агенцій, оскільки Lobby X має продуктивнішу ресурсну базу.
Ще одна перевага в тому, що аудиторія Lobby X — ціннісно орієнтована та прогресивна. Ефективність сервісу вище, ніж в класичних платформах, оскільки релевантність кандидатів (процент тих, хто проходить за вимогами, від загальної кількості тих, хто відгукнувся) — в середньому 80%, тоді як на інших платформах — близько 20%.
ТРЕНДИ ПРОФЕСІЙ 2020
Як і в попередньому році, у світі будуть ще більш важливими професії, пов’язані з комунікаціями, аналітикою, проєктним менеджментом — ті, де необхідно оперувати широким спектром функціоналу. Для українського ринку, на думку Владислава, крім вище зазначених, будуть популярні професії в IT та продажах: «2020 рік — ще не рік прориву технологій автоматизації та роботизації, тому таких змін, які зазвичай прогнозують на десятиліття, я не очікую».
Найкращі спеціалісти завжди вчаться і відчувають, куди рухається їхня індустрія та час. Вони завжди намагаються актуалізувати свої знання, підлаштовуватися під умови, бути достатньо спроможними інтелектуально для того, аби встановлювати свої правила та змушувати ринок грати за ними.
На відміну від трендів п’ятирічної давнини, зараз більше спрямованості на пошук талановитих та тямущих людей, які спроможні втілювати комплексні задачі та за світоглядом й типом мислення є щонайменше управлінцями. «Це люди, які, знаючи вихідні дані в точці А та умови точки Б, до якої потрібно прийти, можуть самостійно будувати шлях, контролювати та організувати кожен крок», — коментує Владислав.
Запит іде саме на таких комплексних та спроможних фахівців, які швидко вчаться. Меншою мірою роботодавці хочуть бачити просто досвідчених людей із конкретними компетенціями. Наразі важливішими є саме soft skills та якості особистісного характеру. Знання можна загуглити, досвід здобувається в динамічних командах швидко, а певні якості стають ключовою перевагою одних кадрів перед іншими. Тому свіжу й талановиту людину потрібно шукати одразу — поки її не знайшли інші.
ЩО ВАЖЛИВО ДЛЯ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ?
Фаховість та професіоналізм — це дуже важливий аспект. Але базова річ для малого та середнього бізнесу, на думку CEO Lobby X, — це розуміння бізнесу та віра в нього. На рівні ідеології людина, яка долучається до команди має мати пристрасть до продукту або послуги, з якою вона буде працювати, має ідеологічно хотіти втілювати місію бізнесу та компанії. Це база, на яку потрібно насаджувати професіоналізм та фаховість.
Малий та середній бізнес зазвичай дуже нехтує якісним підходом до добору персоналу: намагається зекономити на цьому, не винаймає агенцій та не розвиває цю функцію всередині свого бізнесу. Зрештою страждає якість та відбувається стрімка плинність кадрів. Водночас великі компанії, занадто формалізуючи та обезлюднюючи цей процес, дуже часто втрачають цінні кадри через те, що діють в автоматизованому потоці. Щоб ідентифікувати якісних робітників, потрібен більш персоналізований людський підхід. Агенції цьому приділяють значну увагу і в обох випадках можуть бути ефективнішими.
ПРЕДСТАВНИЦТВО ЗА КОРДОНОМ
Офіс Lobby X у Варшаві готується до другого перезапуску. Мета — побудувати проєкт, який успішно відбувався в Києві, покладаючись на третій сектор та громадські організації, побудувати аудиторії та почати працювати з бізнесом у Польщі. Модель передбачає можливість залучення ресурсів з Києва та реалізацію проєктів фахівцями з України на дистанційній роботі в Польщі.
У перспективі відбудеться вилучення з цієї аудиторії українців, які є в діаспорі, за рахунок точкових пропозицій та конкретних вакансій в Україні. Згодом Владислав сподівається на повернення цих людей назад на Батьківщину. У такий спосіб Lobby X намагається вирішити питання кадрової нестачі. «Українці в діаспорі — це люди, які в конкурентному для себе середовищі змогли закріпитися. Як правило, діаспора — це спільнота, яка знає, як будуються та успішно функціонують західні демократії та як потрібно розвивати подібні інституції в Україні», — переконаний Владислав Грезєв.
Порада від спеціаліста