Бізнес-план
Коли щодня виконуєш одноманітну роботу, не отримуєш ані натхнення, ані задоволення. Це відчули на власному досвіді дві подруги-колеги, працюючи у популярному флористичному салоні в Києві. Утомившись від одноманітності, Карина Шипіло та Вікторія Шикалова вирішили започаткувати власну квіткову справу.
Від ідеї до мережі
Подруги працювали у команді, яка запускала флористичний проект La Peonia: Вікторія – арт-директором, а Карина – піарницею. За три роки роботи в салоні дівчата вивчили всі деталі квіткового бізнесу і зрозуміли, що в рамках чужої справи їм стало затісно.
Ідейною натхненницею відкриття власної квіткового магазину була Вікторія. Вона давно вивчала флористику, постійно стежила за тенденціями на ринку. Карина взялася прораховувати потенційні витрати, вона і досі відповідає за фінансову та адміністративну частину проекту. Назву для проекту обрали із витонченими поетично-квітковими асоціаціями – Cvetaeva.
Спочатку дівчата удвох закуповували квіти у постачальників, з якими співпрацювали у La Peonia, власноруч складали композиції, продавали їх через Instagram-сторінку та розвозили клієнтам. Перші замовлення також надходили від уже знайомих клієнтів – робили композиції для весіль та озеленення квартир. У такому режимі працювали майже рік, і коли замовлень побільшало, виникла необхідність у магазині.
Карина розповідає, що на відкриття першого магазину у великому торговельному центрі вистачило мінімальної суми, яка дозволяла запуститися. Вони витратили $6 тис., левова частка приміщення – за 20 тис. грн щомісяця. Нині його оренда коштує близько 5 тис. грн. яких пішла на оренду приміщення та спеціального холодильника для зберігання квітів, який коштував майже $3 тис. Через необізнаність задорого орендували.
Попри те, що магазин працював у торговельно-розважальному комплексі, клієнтів було замало. Водночас дівчата знайшли інше приміщення на одній із найжвавіших вулиць міста. Таким чином майже одразу Cvetaeva перетворилася на мережу. Відкриття другого магазину вартувало трохи дорожче – $10 тис., але ціна себе виправдала.
Карина згадує, як іще до відкриття їй почали писати клієнти, які побачили нову вивіску на фасаді. Розташування магазину зіграло ключову роль в його успішності. На центральній київській вулиці жвавий трафік. Деякі клієнти звертали увагу на вивіску магазину з вікна машини, потрапивши у затор.
Натепер Cvetaeva – це мережа з трьох магазинів, один з яких – Cvetaeva Café – ще й пригощає клієнтів кавою та круасанами. Дівчата розповідають, що запуск усієї мережі коштував їм майже $20 тис., що є дуже бюджетним варіантом. Адже на відкриття великого флористичного салону в Києві зазвичай необхідно $60 тис. і більше.
Квіти і кава
Споживач любить привабливу картинку, тому квіти – ідеальний товар для просування в Instagram. Карина розповідає, як клієнт замовив доставку букета у Кривий Ріг, який уподобала у соцмережі його дружина. Добре працювало і сарафанне радіо.
Дівчата підібрали команду, яка так само натхненно працює над створенням квіткової магії, як і власниці. Спочатку в Cvetaeva працювали позмінно два флористи за невелику зарплатню. Карина наголошує, що їм важливо, аби колеги працювали із задоволенням. Засновниці забезпечили їм навчання на флористичних курсах, а також на курсах бариста – тепер гості та клієнти можуть смакувати у Cvetaeva Café професійно зварену каву. Її теж обирали прискіпливо – працюють лише із 100% арабікою. Деякі клієнти заходять у магазин саме на каву.
Флористичний бізнес – дуже складна математика. По-перше, квіти – продукт недовговічний, їх треба продавати швидко, інакше підприємець опиняється у мінусі. По-друге, квіти Cvetaeva замовляє через українських постачальників на аукціоні FloraHolland у Нідерландах, сплачуючи у доларах, тому бізнес залежить від щоденних торгів на цьому майданчику та від курсу валют. На ціноутворення впливає і сезонність. Наприклад, популярні гортензії влітку коштують 180 грн, а взимку – 400 грн. Не менш популярні серед клієнтів півонії можна уторгувати по 18 грн за штуку, а через тиждень – вже по 90 грн. У квітковому бізнесі відсутні алгоритми планування закупівель, усе випробовується на практиці.
Поки що дівчата налагоджують роботу мережі, але у планах – відкриття власної оптової квіткової бази. Це суттєво спростило б логістику та знизило б закупівельну ціну для магазину. Хоча такий проект потребує великих інвестицій – майже $100 тис., засновниці упевнені, що згодом і цю ідею реалізують.
Бізнес-план