Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Купити не можна продати

Ритейл – індустрія, що росте чи не найшвидше у світі. Цьому значно сприяє консьюмеризм – стимуляція купівлі товарів, та просьюмеризм – виробництво продукту, у споживанні якого бере участь сам виробник. Завдяки поширенню електронної комерції, увійти у цю нішу може майже кожен. А відтоді як з’явилися торговельні майданчики, такі як «Розетка», та призначені для МСБ сервіси доставки («Нова пошта», а зараз і Укрпошта), ігнорувати роздрібний продаж стало неможливо навіть тим підприємцям, в яких продаж продуктів не є основним напрямом бізнесу, а також тим невеликим компаніям, які не можуть самостійно будувати канал продажів. Чого ж очікувати в ритейлі в Україні та світі цьогоріч?

 

Глобалізація

Ритейлери просто одержимі клієнтським досвідом. Саме на цьому акцентує американська консалтингова компанія Forrester у своєму прогнозі щодо ритейлу на 2018 рік. За її даними, ритейлери мають максимально використовувати можливості онлайн- та офлайн-торгівлі для вдосконалення свого сервісу загалом і роботи над клієнтським досвідом зокрема. Фахівці компанії вважають, що цьогоріч на ритейл найбільше впливатимуть технології та клієнтська лояльність. Головні тренди року такі:

Постійне зростання роздрібної торгівлі. Її обсяг буде збільшуватися: лояльність клієнтів, що зростатиме, вплине на понад половину світового ринку ритейлу, який натепер оцінюється у $4 трлн. Продавцям доведеться бути ще більш моторнішими та інноваційнішими, щоб утримати свій бізнес на плаву, пробуючи всі можливі формати – від гіпермаркетів до невеликих магазинів за рогом.

Довгоочікуваний тріумф онлайн-продажу продуктів. Погляньмо хоча б на ринок США: Amazon купив Whole Foods, Lidl вийшов на ринок США, а Aldi та Walmart вкладають великі інвестиції у свій розвиток. В Україні магазин «Розетка», окрім електроніки, продає товари продуктових компаній. Тому навіть ті ритейлери, які не мають стосунку до продажу продуктів, повинні стежити за цією «продуктовою грою». Подібна тенденція спостерігається і в інших країнах. 

Лояльність понад усе. Тепер лояльність клієнта до бренда проявляється не лише у транзакційній активності, коли клієнт купує продукти повторно, але і в емоційній прихильності. Клієнти Amazon, наприклад, заплатили 2017 року майже $80 млн за «безкоштовну» і швидку доставку і можливість користуватися хмарним сервісом Amazon Prime. Це яскравий приклад того типу стосунків із клієнтами, якого варто прагнути усім.

Штучний інтелект – найкращий друг ритейлера. Згадаймо лишень про можливості великих даних. А розповсюдження девайсів повністю змінить процес вибору і купівлі. Тож варто вчитися працювати зі штучним інтелектом: спочатку він допоможе вирішити прості питання, а потім і структурувати весь бізнес.

 

Від далекого до близького

Що ж відіграє найбільшу роль в українському ритейлі? Велике коло можливостей. На українському ринку представлено не так багато великих брендів порівняно з економiчно більш розвинутими країнами. «Ритейлери і виробники шукають нові ринки збуту: для збільшення прибутку їм необхідно нарощувати обсяги виробництва і, відповідно, продажу. Сукупність цих чинників залишає український ринок на радарах великих світових ритейлерів», – пояснює керівник відділу торговельних площ консалтингової компанії JLL Катерина Весна.

Крім того, на розвиток торгівлі вплинуло і зростання добробуту українців. За даними Держкомстату, за січень-листопад 2017 року оборот роздрібної торгівлі порівняно з таким самим періодом 2016 року виріс на 8%.

Споживачі втомилися жити в умовах кризи і тепер крім продуктів повсякденного попиту купують також відкладені продукти. Одна з причин – зростання заробітних плат. За статистикою компанії HeadHunter, тільки у першому півріччі 2017 року майже 44% роботодавців підвищили зарплати своїм співробітникам.

У найближчий рік українські ритейлери мають наміри збільшувати темпи свого розвитку. «Ризики та економічні показники у нашій країні стримують ухвалення рішення про вихід на ринок, тому прямого виходу брендів 2018 року не буде. Ми очікуємо поповнення портфелів локальних мереж новими якісними брендами. Найбільш імовірною є пряма експансія турецьких і польських ритейлерів», – наголошує Катерина Весна. Нові бренди на ринок виведуть міжнародні компанії, що вже працюють в Україні. 

«Великим міжнародним мережевим операторам цікавий ринок України. Попри зовні несприятливу ситуацію в країні та порівняно низький офіційний рівень доходу населення, орендарі адаптуються до нових реалій, збільшують свою присутність на ринку», – йдеться у звіті консалтингової компанії Colliers International (Україна). За прогнозами фахівців з комерційної нерухомості, усі ці чинники зумовлять більш динамічний розвиток ринку у другому півріччі.

Ще одна важлива тенденція – розвиток ритейлу на заході України. За словами заступника глави спостережної ради компанії «Пакко Холдинг» (мережі «Пакко», «Вопак») Олега Мерченка, конкуренція у цьому регіоні поки що не дуже жорстка. Рівень життя місцевого населення, яке отримує допомогу від своїх родичів-заробітчан, набагато вищий порівняно з іншими регіонами країни. Саме тому асортимент імпортних товарів у магазинах на заході країни теж набагато більший. Близькість до кордону з Польщею, Словаччиною та Угорщиною дає змогу залучати іноземців, які скуповуються у місцевих магазинах. Наприклад, алкогольні напої в Україні у півтора разу дешевші, ніж у країнах Східної Європи. Цим користуються і самі ритейлери, які рекламують свої магазини у прикордонних зонах словацькою, польською чи угорською мовами. Та попри це, у регіоні залишається чималий відсоток дрібних ритейлерів, і експерти не вбачають швидкого укрупнення цього сегмента за рахунок скуповування магазинів малих брендів великими.

Експерти відзначають, що 2018-го перевагу матимуть локальні гравці, невеликі компанії в окремих містах: їм не потрібні супергроші, вони добре заробляють на своєму маленькому ринку, і ці компанії будуть розвиватися. Щодо зростання ринку, воно цьогоріч буде не меншим, аніж торік, і становитиме 15% і вище.

АТ "Ощадбанк"