Порада від спеціаліста
Бізнес є економічним тилом для країни. Зараз, попри значні труднощі й виклики, спричинені війною, важливо не опустити руки. Кожен підприємець, який не зупинив роботу й стійко долає випробування воєнного часу, живить економіку держави й допомагає цим армії боронити Батьківщину.
Поради, як вижити бізнесу в нових умовах, дає засновник і СЕО міжнародної освітньо-консалтингової компанії «Бізнес-конструктор» Кирило Куницький.
Немає вільних коштів та інвестицій, скорочуються споживчі можливості й дорожчають ресурси – бізнес має змінюватися та пристосовуватися. «Саме здатність адаптуватися до змін є головною властивістю підприємця», – наголошує Кирило Куницький.
І наш бізнес виявився достатньо гнучким. Так, за даними Національного банку України, 90 % підприємств продовжили свою роботу.
А тим, кому важко пристосуватися до нових реалій, у межах вебінарів від Fondy й партнерів Національної платформи малого та середнього бізнесу Кирило Куницький дав кілька порад, як втриматися на плаву під час війни.
Рівні кризи. Порада перша
Криза складається з певних рівнів:
1. Фінансова криза починається, коли закінчуються гроші. Найбільше на неї впливає маркетингова криза, коли на ринку починають менше купувати. І тут найвразливіші компанії, які:
- не ідентифікують свого клієнта;
- не знають вподобання й потреби покупця.
Легше маркетингову кризу переживають компанії, які мають:
- мобільні застосунки для продажів;
- відповідні CRM-системи;
- зв'язок з клієнтами;
- фідбек від них.
Коли зв'язок з клієнтом налагоджено на постійній основі, йому завжди можна нагадати про себе, свою продукцію. Можна мотивувати до придбання різними акціями.
2. Наступний щабель – операційна криза. Тоді в бізнесі панує хаос:
- співробітники не мають чіткого функціонала й показників ефективності;
- система закупівель та складський облік не налагоджені;
- витрати не аналізуються докладно.
«На жаль, такі ситуації непоодинокі. І якщо в стабільній ситуації, хоч і криво, але все якось працювало, то за різких змін зовнішньої кон'юнктури та у воєнних умовах зазначені чинники можуть призвести до втрати бізнесу. І це найперше, в чому потрібно наводити лад», – радить Кирило Куницький.
Отже, криза різнорівнева, тому потрібно проаналізувати кожен рівень, аби зрозуміти, де є проблеми, щоб їх усунути. Варто усвідомити, що працювати як раніше, по накатаному шляху вже не вийде. Лише після цього бізнес готовий змінюватися.
Контроль cashflow
Перше, що повинен зробити власник бізнесу, – взяти під особистий контроль грошові потоки, cashflow. У полі зору підприємця обов’язково мають бути:
- баланс;
- звіт руху коштів;
- прогнози грошових надходжень.
Так ви побачите, від яких витрат зараз можна відмовитися.
Скорочення штату
Можливо, якийсь із заступників начальника не потрібен або обсяги потребують меншої кількості виконавців. Звісно, нерозумно діяти методом зрівнялівки й скорочувати співробітників наосліп. Але з кимось вам точно доведеться попрощатися, щоб зберегти найефективніших співробітників.
Потрібно зрозуміти, хто та яку цінність приносить бізнесу, хто може й готовий узяти на себе більше. Вивчіть, чи професійно працює ваша команда, чи вмотивовані її члени. Буває, що співробітники «дружать» проти власника, і це ще більше поглиблює кризу на підприємстві.
Усвідомте: той штат, який працював у стабільний час, зараз швидше за все не буде повністю задіяний. Тож не слід затягувати з кадровими рішеннями, як би цинічно це не звучало, адже йдеться про виживання компанії.
Безумовно, треба враховувати, в якому сегменті економіки ви працюєте. Якщо це сектор, де в кризу відмовляються від послуг у першу чергу, дійте негайно. Якщо ж ваші послуги навіть у воєнний час затребувані, то є запас часу, щоб зважити рішення щодо реструктуризації й підтримувати своїх співробітників протягом довшого терміну.
Згуртуйте команду, налаштуйте регулярний менеджмент
Якщо раніше ви рідко бачили своїх працівників, то зараз доречно особисто збирати колектив, мотивувати й надихати людей на ефективну роботу. Можна робити це й онлайн. У крайньому разі запишіть відеозвернення для співробітників.
Комунікуйте з колективом всіма доступними шляхами. Ви маєте бути в процесі, а не над ним. Уникайте будь-яких деструктивних конфліктів на підприємстві.
Разом з тим експерти радять не забувати про власний тайм-менеджмент. Ви не можете бути всюди одночасно. Чітко розставляйте пріоритети та плануйте свій графік заздалегідь. Зараз це дуже важливо.
Вихід на експорт
За можливості налаштуйте справу так, щоб продавати не лише на внутрішній ринок. Адаптуйте свою бізнес-модель до виходу на експорт. Це ефективний шлях, коли в країні через війну скоротилося внутрішнє споживання разом із ВВП.
Так ваш бізнес стане вільнішим від обставин і допоможе державі отримати валютні надходження й покращити торговий баланс. А конкуруючи на міжнародних ринках, ви ставатимете сильнішими й більш привабливими з погляду інвестицій.
Вирішуйте проблеми з кредитами
Війна застала всіх в різних умовах. Багато хто оформив кредитування бізнесу або ще не встиг виплатити борг перед банком. Як бути в такому разі? Як поновлювати роботу з кредитом, коли бізнес ледь почав набирати обертів?
1. Тримайте ситуацію під контролем. Передусім розв’яжіть питання з погашенням тіла кредиту – домовтесь про це з банком. За можливості закрийте частину тіла хоча б у першому півріччі 2022 року. Бажано платити паралельно й по відсотках.
Звернувшись до працівників банку, підприємці можуть внести зміни в графік виплат і підписати додаткову угоду щодо цього. Головне – не втрачати комунікацію з банком й обговорювати реальний стан справ у бізнесі. Якщо потрібно, реалізуйте частину активів для підтримання оборотного капіталу бізнесу.
2. Зараз спостерігається активізація псевдоадвокатів. В інфопросторі, зокрема в Мережі, з'явилося багато реклами «допомоги» бізнесу – підприємцю пропонують розв’язати питання погашенням кредиту. Наскільки це законно і які проблеми така допомога спричинить, можна тільки припускати. Але зрозуміло, що подібний шлях не веде до порозуміння з банком і вирішенню поточних проблем. Тож будьте обачні й остерігайтесь шахраїв.
Зберігайте спокій та оптимізм
Чи не найголовніший принцип антикризового управління у воєнних умовах – не панікувати й не сіяти сумнівів у майбутньому компанії серед співробітників, партнерів та клієнтів. Вони дуже чутливі до цього. Вірте у Збройні Сили України, в нашу перемогу, випромінюйте впевненість – і ваша команда буде працювати попри всі обставини.
Порада від спеціаліста