Ірина Костюшко не новачок у бізнесі. 2014 року вона продала права на власність успішної мережі аптек і придбала збиткове агропідприємство на межі банкрутства. Власниця агрокомпанії «Зоря», однієї з найбільших компаній-виробників олійного льону в країні, розповідатиме про продажі на B2B Sales Elevate Blitz. Про те, як розпочинати бізнес навіть не з нуля, а з «мінус одного» у кардинально протилежній галузі, Ірина розповіла порталу «Будуй своє».
На вашу думку, жіночий чинник у бізнесі все-таки існує? Є якесь особливе бачення?
У бізнесі та політиці немає жінок і чоловіків. Є лідер і є відповідальність, яка не залежить від гендерних відмінностей.
Що конкретно мотивувало вас змінити сферу діяльності? Зазвичай ви відповідаєте «набридло» і пояснюєте вибір агротемою диплома у бізнес-школі про лікарські трави. Та хіба цього достатньо, щоб продати прибутковий бізнес і розпочати все з нуля? Що вас насправді мотивувало?
Цього цілком достатньо. Коли очі не горять від того, що робиш, і нема бажання розвивати справу, то краще передати напрацювання іншим, ніж втратити компанію. Я згодна з Айн Ренд про дві неприпустимі речі – зупинятися і рухатися без цілі. Я не могла поставити нові цілі для розвитку компанії і знайти відповідь на запитання «Що далі?» Тепер, озираючись назад, я впевнена, що цей крок був правильним.
У вас особлива ситуація – ви не відкривали свій бізнес, а фактично реінкарнували наявний, адже «Зоря» існує від 1929 року. Це складніше та масштабніше завдання, ніж відкрити власний «чистенький» бізнес згідно зі своїм баченням? Які були виклики і що варто змінювати насамперед?
Я придбала компанію на межі банкрутства для того, щоб скоротити час на формування земельного банку, який є головним активом цієї галузі. Основний виклик – це вивести компанію на шлях прибутковості.
Передусім потрібно створити візію, змінити курс і донести це до кожного працівника: усі в команді мають побачити мету, до якої рухається компанія.
У вас унікальна ситуація з конкурентами – в Україні їх майже немає. Ви швидше конкуруєте на світовому ринку, ніж на українському?
Спочатку у мене не було конкурентів, бо мало хто на той час вирощував олійний льон. Нині цим займається багато компаній, і 2017 року у Житомирській області посіяли близько 3 тис. га. Так, я обрала цю культуру, адже на той час попит перевищував пропозицію. Крім того, це не просто рослина, а ключ до відродження традицій нашої країни.
Яку роль у вашому житті відіграла освіта? Чи варто молодим МСБ-підприємцям витрачати час на бізнес-школу або одразу починати власну справу? Як ви готували себе до управління власним бізнесом?
На мою думку, щоб бути успішним підприємцем, треба мати талант, знання та досвід. Ці три складові утворюють синергію для розвитку успішного бізнесу. Тому освіта дійсно потрібна, її ніколи не буває достатньо.
Яку еволюцію ви пройшли як менеджер, як стратег, змінивши два бізнеси і три професії?
Найбільша еволюція у тому, що я перейшла із сегмента В2С до В2В. А це зовсім різні правила гри і різна стратегія розвитку компанії.
Якою буде «Зоря» за п’ять років?
За п’ять років «Зоря» перейде до 100%-кового виробництва власного кінцевого продукту.
Три уроки Ірини Костюшко – чого навчив вас перехід із фарми в агро? І що б ви порадили МСБ-підприємцям, що лише починають власний бізнес?
По-перше, не потрібно бути заручниками власного страху, не треба боятися ризикувати і змінювати діяльність, якщо вона уже не приносить морального задоволення. По-друге, якщо вирішили втілювати новий проект або стартап, розраховувати потрібно тільки на себе. Коли плануєш забіг і розраховуєш, що хтось тебе підніме, якщо ти впадеш, краще не починати бігти. І по-третє, важливо фокусуватися на меті, яку плануєш досягти.