Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Ідея для бізнесу: продавати блокноти з розмальованими обкладинками на Etsy

Ідея для бізнесу

В серії матеріалів «Ідея для бізнесу» ми розповідаємо про підприємців, які натхненні своєю працею та хочуть надихати інших. Олександр Радіч — яскравий приклад такої людини. Він співвласник чотирьох магазинів на Etsy, спікер та організатор масових освітніх програм з e-commerce. У Олександра амбіційна ціль — стати головним діячем зовнішньої e-commerce в Україні: «Мені подобається продавати, та моє покликання — це рухати ринок та надихати людей. Я хочу навчити людей не боятися відкривати свої магазини на Etsy, Shopify, Ucommerce, Amazon й eBay.

Ми поспілкувалися про найуспішніший проєкт команди Радіча — магазин розмальованих блокнотів Sanati Factory, відмінності Etsy від Amazon, пошуки свого формату та сформулювали ключові меседжі для підприємців-початківців.

Як знайти свій формат

Історія підприємництва Олександра Радіча стартує ще з початку нульових. Разом з командою вони створили туристичну агенцію для іноземців, до якої входило і бронювання готелю, і страхові пакети, і власна квартирна агенція. Після цього бізнесу команда Радіча заснувала відеостудію та офлайн-магазин. Через кілька років — знову зміна діяльності. Як згадує Олександр, на Etsy все почалося у 2012 році — з магазину вінтажних товарів. На сьогодні в Олександра Радіча та його команди є чотири магазини на Etsy. За допомогою них вони тестують різну продукцію та обирають для себе паралельний із головним напрям. Найуспішніший серед них — Sanati, бренд блокнотів з розмальованою обкладинкою.

Sanati з’явився у 2015 році. Саме тоді Олександр помітив неабияку популярність блокнотів для мандрівників (travel notebook). «І раптом ми зрозуміли, що можна робити наші дизайнерські речі: додавати цитати, якісь зображення, цікаве оформлення. Вдома у нас був принтер, ми на ньому робили все для цих блокнотів. Підбирали зображення, робили цікаві різнокольорові обкладинки, знаходили влучні цитати», додає Радіч.

Трохи згодом виявилося, що знайома художниця розписує обкладинки блокнотів своїм друзям. У Sanati вирішили об’єднати креативні блокноти з тематичними обкладинками, адже з появою художниці стало можливим намалювати будь-що, і не прив’язуватися до зображень з інтернету.

Початкові інвестиції та виробництво

На старті у Sanati вклали декілька сотень доларів США. На ці гроші зокрема придбали:

— принтер;
— апарат для порізки шкіри;
— ножі;
— папір.

Олександр розповів смішну історію, пов’язану з технікою: «Ми почали з принтера Epson L800. Він нам «зробив обличчя», як то кажуть. Якось показали знайомому американському маркетологу, які зображення можна друкувати на такому звичайному принтері. А він шокований, не повірив спочатку».

На початку Sanati позиціонувався більше як хобі, а не спосіб заробітку. Станом на 1 вересня 2019 року в Etsy-магазині Sanati 2 888 продажів та 1062 відгуки з середньою оцінкою 5/5. «У нас високе співвідношення продажів та відгуків, тому що це емоційний продукт. Покупці пишуть величезні листи: «Дякую, ви зробили мій місяць, всюди ношу блокнот, всім показую», — додав Радіч.

Зараз до команди Sanati Factory залучені:

— Наталія Радіч — разом з помічницею займається виробничими процесами;
— Олександр Радіч — займається маркетингом;
— художники — наразі працює двоє постійних майстрів.

Якщо замовлень занадто багато, то підключають ще одного-двох художників. Художники знаходяться в різних містах. Тому поштою їм відправляють обкладинки майбутніх блокнотів, які художники розписують та надсилають назад. Блокнот збирають докупи та відправляють клієнту. Саме тому зазначений час підготовки до відправки замовлення — два тижні. Для відправки товарів ми використовуємо послуги «Укрпошта». Зазвичай команда паралельно працює над десятком блокнотів. Найбільше часу займає розпис. Художник може витратити цілий день на одну обкладинку. За два тижні команда може виготовити до 35 блокнотів.

Олександр зізнається, що в бізнесі завжди працював у команді: «Я знаю, що дуже рідко комусь вдається самотужки запустити щось дійсно вартісне. Хіба що це дропшипінг».

Пакування та доставка

Sanati Factory працюють з виробником картонного пакування та гофротари «ПАКХАУЗ». До коробки з цупкого картону іноді додають деревну стружку, яка служить в ролі амортизатора. Блокнот загортають у прозорий пакет. Олександр Радіч радить, як перевірити якість пакування: «Киньте пакунок із замовленням з висоти свого зросту. Якщо не розіб’ється — значить добре запаковано».

Пару разів на рік трапляється ситуація, коли посилка губиться в дорозі до покупця. Таку проблему вирішують просто: або відсилають інший блокнот, або повертають гроші.

Для швидкої та дешевої доставки Олександр радить звернути увагу на UPS. Наприклад, через неї товари до США можна доставити за три дні.

Особливості роботи на Etsy

На думку Олександра, Etsy — не дуже конкурентний ринок. На платформі зареєстровано близько 2 млн продавців, з яких лише 50 тис — активних. На 40 млн щомісячних покупок найбільша доля припадає на США (75%). Тобто будь-який проактивний продавець рано чи пізно потрапить на цей ринок. Головне — правильно проаналізувати власну нішу. «Ми не пішли у масовість. Я знаю, що багато людей продають схожі речі, але вони не роблять їх самостійно, а знаходять готове виробництво у Києві. Наша історія зовсім інша — вона про дуже високі стандарти якості», зазначає Олександр Радіч.

На Etsy зазвичай залишають набагато більше відгуків, ніж на Amazon. Якщо на 100 замовлень на Amazon можуть залишити 2 відгуки, то на Etsy — 30 відгуків.

Наразі заробіток з Etsy Олександр виводить через посередника, що допомагає з PayPal — компанію Westernbid. За словами Радіча, у них сервіс високого рівня та найнижча комісія на ринку.

На Etsy постійно відбуваються якісь акції, адже за словами Радіча, без акцій американці нічого не купуватимуть: «У Sanati Factory постійно відбуваються розпродажі зі знижками 20-25%. Так емоційно легше, коли стара ціна закреслена і вказана нижча ціна».

Де ще можна продавати свої товари

Окрім Etsy існує багато потужних e-commerce платформ: Amazon, eBay, Shopify, Woocommerce. Що стосується Amazon, то Олександр вважає: без 10-20 тисяч доларів США на розкрутку та закупівлю товару продавцю на Amazon робити нічого. Це доволі складна платформа, на якій відбувається багато махінацій. «Всі в Україні вигадують якісь хитрі способи, за це потім банять, і мені це дуже не подобається. Це не мій стиль», — додає Радіч.

В Україні блокноти Sanati Factory у невеликій кількості можна знайти на Rozetka та Yakaboo. Вживу на блокноти можна поглянути в Метрограді, Ocean Plaza та Gulliver. Здебільшого блокноти беруть під реалізацію на свята, тобто це — сезонні продажі. «Це не той ринок. Дуже рідко люди за нормальною ціною готові придбати такі блокноти», — підсумовує Олександр Радіч.

3 ключові меседжі для початківців на Etsy

Щоб розібратися в Etsy, Олександру знадобилося близько року. Вже протягом 4 років він проводить курси та вебінари, в яких взяло участь понад 1000 людей. Тому Радіч слідкує за всім, що відбувається на платформі: «Я вже як лікар можу діагноз поставити: що можна людині зробити, щоб у неї збільшилися продажі на Etsy».

За роки роботи на Etsy Олександр сформував 3 ключові меседжі:

1. Вивчіть вашу цільову аудиторію. Для кого ви працюєте, про що вони думають, що полюбляють, чим їх можна розважити, що їм подобається в інших продуктах та що не сподобалося.
2. Працюйте над власним продуктом. Продукт має бути класним, щоб люди не торгувалися за нього по одному долару, щоб розуміли — ваш продукт просто «вау».
3. Ставтеся до Etsy як до гри. Не думайте, що це серйозний бізнес, в якому треба заробляти або тисячу доларів, або взагалі цим не займатись. Спочатку справи можуть йти дуже повільно, заробляти ви будете небагато. Та якщо займатися цим постійно, із часом бізнес вибудується.

Ідея для бізнесу

АТ "Ощадбанк"