Порада від спеціаліста
Вирішили стати підприємцем? Є два шляхи розпочати бізнес: купити франшизу (вже готову модель) або створити свій впізнаваний бренд. Обидва варіанти мають плюси й недоліки, про які важливо знати на старті. Адже за статистикою, понад 90 % бізнесів закриваються у перші п’ять років.
Разом з експертами ми розібралися, як вибрати напрям для входу в бізнес. Своїми думками й порадами поділилися президент Всеукраїнської асоціації керівників бізнесу, засновник Української школи бізнесу Руслан Бельтюков та Founder міжнародної мережі фітнес-клубів MalibuFIT Дмитро Чорний.
ФРАНШИЗА
Готова бізнес-модель
«Коли ми запускаємо франшизу, то використовуємо кошти стороннього капіталу, франчайзера. За що й сплачуємо йому відсоток від виторгу. Зазвичай це 1–3 %. Від вибитого чека рахувати простіше, обороти фіксуються прозоро», – каже Руслан Бельтюков.
Простими словами, франшиза – це сформований бізнес із впізнаваним брендом й аудиторією лояльних клієнтів, який продає ліцензію на роботу під своєю торговельною маркою іншим компаніям.
Економічні терміни франчайзингу
Паушальний внесок – фіксована сума, яку франчайзі (покупець франшизи) одноразово сплачує франчайзеру (власнику) для отримання можливості працювати з брендом. Це свого роду вартість франшизи.
Роялті – постійні щомісячні відрахування на користь франчайзера за право користуватися його бізнес-системою.
За словами Руслана Бельтюкова, у сучасному світі франшиза – ідеальний варіант для початку успішного бізнесу. Однак є кілька особливостей, про які обов’язково треба знати, щоб повністю окупити свої інвестиції.
Переваги
Почнемо з плюсів, які приваблюють бізнесменів у франшизах. Наведемо 5 основних:
- зниження ризиків і фіксовані інвестиції. Щоб запуститися й почати працювати, треба сплатити вступний внесок і виконати всі рекомендації з підготовки бізнесу. Не треба тестувати моделі й витрачати час і гроші на експерименти;
- робота за перевіреною бізнес-моделлю. Продається не просто бренд, а повний набір інструкцій і бізнес-процесів, за якими треба працювати. Все відпрацьовано й дає прибуток;
- підтримання франчайзера. Власник франшизи повністю підтримує партнера, починаючи від оформлення торгової точки та навчання персоналу, закінчуючи правилами ведення обліку й роботи з податками;
- мінімальні витрати на маркетинг. Бренд вже має репутацію на ринку й своїх клієнтів. Плюс багато франчайзерів проводять рекламні кампанії, які приносять результат для всього бренду в цілому;
- широкий вибір. У 2021 році можна знайти привабливу й ефективну франшизу практично в будь-якій галузі.
Недоліки
Проте модель роботи за франшизою має й мінуси:
- чіткі правила й обмеження в роботі;
- заборона подальшого розвитку справи;
- регламентовані постачальники;
- залежність від франчайзера в репутаційному й маркетинговому плані.
3 ознаки якісної франшизи
«Добра франшиза передбачає всі процеси, які мають виконуватися точно, і застерігає від тих, які не можна або не треба виконувати, бо вони є неправильними. Якщо прописані лише дії, що потрібно робити, така франшиза є ризиковою», – вважає Руслан Бельтюков.
Добра франшиза має відповідати 3 параметрам:
- Унікальність продукту. Така модель буде мати попит.
Гарний приклад: «П’яна Вишня», що увійшла до трійки найуспішніших франшиз світу. Вона дуже проста: має одну торгову марку, один продукт – наливка. Але рецептура наливки є автентичною.
- Унікальність споживання. Повинен бути антураж, який створює емоцію споживання.
Якщо відвідаєте «П’яну Вишню», то зрозумієте, що там чітко регламентовані всі процеси. Кожен працівник знає, що робити, ніхто нічого не вигадує. У добрій франшизі ретельно розписаний внутрішній організаційний процес.
- Процес маркетингу. Супровід клієнта, щоб він захотів повернутися. У поганих франшизах він перекладається на франчайзі (того, хто купив франшизу). Слабка модель не дає регламенту, як залучати клієнта, а це основне в бізнесі.
Наприклад, відділення «Нової Пошти» неможливо відкрити там, де хочеться. Власник франшизи бере участь у виборі локації, бо він знає, де буде клієнт. Компанія сама аналізує попит та конкуренцію і дозволяє відкривати нові точки лише там, де вони будуть рентабельні. Адже завдання «Нової Пошти» – заробляти разом зі своїми франчайзі.
Інший приклад – Pizza Celentano. Рекламою й маркетингом там займається головний офіс, вони створюють потік людей до ресторанів франчайзі.
Успіх залежить від управлінських навичок
Будь-який бізнес, а тим більше франчайзинговий, не терпить аматорства, тому підприємцю треба:
- досконало знати технологію виробництва;
- вміти управляти бізнесом;
- мати навички роботи з ринком, правильно подати продукт;
- знати, як добирати людей в команду тощо.
«Насичення ринку є дуже високим, а споживання скорочується. За такого сценарію ми маємо надлишок товарів і послуг. Це спричиняє високу конкуренцію й призводить до банкрутства тих, хто не може забезпечити себе клієнтами. Тож навіть після придбання якісної франшизи, треба підвищувати свою управлінську кваліфікацію й постійно розвиватися», – підсумовує Руслан Бельтюков.
БІЗНЕС ПІД ВЛАСНИМ БРЕНДОМ
Коли треба будувати своє
Створення власного бренду – довгий, витратний й небезпечний шлях. Тут багато ризиків, врахувати які на старті дуже складно. Початківці приймають виклик і беруть на себе відповідальність за усі невдачі, які можуть трапитися.
Дмитро Чорний, що заснував міжнародну франчайзингову мережу фітнес-клубів MalibuFIT, розповів, коли потрібно створювати бізнес під власним брендом:
- хочеш мати щось своє;
- вартість франшизи в тій ніші, що цікавить, сильно переоцінена. Сьогодні є варіанти, які коштують 10–20 тис. доларів і вище тільки за саму франшизу, але не завжди ця сума відповідає наповненню. Якщо ви розумієте, що зможете заснувати аналогічний бізнес, не витрачаючи таку суму, краще це зробити самому;
- цілком розумієшся на своїй справі та ніші.
Сьогодні бізнес Дмитра Чорного складається з кількох десятків фітнес-клубів по всій Україні. Третина з них відкрита за франшизою, третина є власними клубами, решта створена із залученням інвесторів. Його бізнес виріс із невеликого супутнього до основного заняття й став національною мережею з глобальними амбіціями.
Це гарний приклад того, що власний бренд має необмежені можливості масштабування й розвитку. На противагу франшизі, де працювати доведеться за встановленими власником правилами.
Переваги
Ми виділили 4 серйозні плюси самостійного бізнесу:
- повний контроль за репутацією;
- відсутність відрахувань з обороту;
- гнучкість моделі й можливість швидкої трансформації у відповідь на виклики часу;
- необмежений розмір доходів.
Мінуси
З іншого боку, за свободу й самостійність доведеться відповідати самому. Головні ризики, виклики й витрати:
- великі й ризиковані інвестиції на старті;
- необхідність знань, а краще практичного досвіду у своїй сфері;
- постійне удосконалення бізнес-процесів;
- невизначений термін окупності проєкту;
- витрати на рекламу й маркетинг;
- налагодження постачань;
- самостійний пошук клієнтів.
«На момент створення мого бізнесу не було питання, купити франшизу або створювати свій бренд з нуля, – каже Дмитро Чорний. – Я починав у далекому 2003 році, у цей час франчайзинг тільки розвивався в нашій країні. Асоціація франчайзингу з'явилася у 2001 році.
Підприємці, що починають роботу зараз, у вигідніший позиції – на ринку вже сформувалися франшизи за багатьма напрямами, і можна увійти в бізнес з мінімальними ризиками. Купуючи франшизу, ви отримуєте чужий досвід. За невеликі гроші ви купуєте весь шлях розвитку компанії, який за вас вже хтось пройшов. Звісно, за умови, що ви правильно обрали франшизу».
ПІДБИВАЄМО ПІДСУМКИ
Отож, визначаємося. Запуск бізнесу по франшизі підійде тим підприємцям, які хочуть отримати прогнозовані результати від своєї інвестиції. Якщо ви не готові до серйозних ризиків і прагнете одразу після запуску працювати на повну потужність, це рішення саме для вас. Проте будьте готові до того, що великого розвитку по франшизі не відбудеться.
А власний бізнес – необмежені можливості для росту, реалізації підприємницьких ідей та кратного збільшення доходу. Однак за це доведеться платити високими ризиками.
Порада від спеціаліста