Ідея для бізнесу
Франчайзинг вже давно є доволі популярним в Україні. Це форма співпраці між юридично та фінансово незалежними сторонами, в рамках якої одна сторона (тобто, франчайзер), яка володіє успішним бізнесом і відомою торговою маркою, дозволяє іншій стороні (франчайзі) користуватися цією системою на певних умовах.
Успішним франчайзером, який може похвалитись співпрацею з великою кількістю франчайзі, сьогодні є компанія «Нова пошта».
Як і чому ця відома компанія стала залучати до своєї роботи франчайзі?
Максим Мележик, директор із франчайзингу «Нової пошти» розповідає, що компанія ухвалила рішення щодо реактивного розвитку своєї мережі у 2010 році. На цей час мережа складалася із 100 відділень по всій країні. Щоб її збільшити у невеликих містечках та селах, компанія почала шукати надійних партнерів по бізнесу.
«У 2011 році ми почали розвивати мережу за системою франчайзингу у населених пунктах, де проживає не більше 20 тисяч мешканців, тому що у великих містах «Нова пошта» розвиває бізнес власними силами. А з минулого року ми прийняли рішення, що йдемо з партнерами у населені пункти від двох тисяч мешканців. Адже для нас дуже важливо надавати якісний сервіс доставки всім українцям, де б вони не проживали – в мегаполісі чи у селі. На сьогодні у нас більше 7300 відділень, з яких партнерських 5600. Як правило, за одним франчайзі закріплено не лише один населений пункт, наприклад, невеликий райцентр, а й низка сіл та селищ, які знаходяться навкруги», – розповідає Мележик.
Партнером стати легко
Стати партнером-франчайзі компанії досить легко. Потрібно залишити заявку на сайті компанії або через контакт-центр та обрати населений пункт, де ще немає відділень «Нової пошти». Протягом робочого дня фахівці компанії зв’язуються для узгодження деталей.
Мележик зазначає, що компанія розписує всі пропозиції та вимоги у так званому франчайзинговому пакеті. У ньому вказані переваги співпраці з «Новою поштою», про використання самого бренду, а також чіткі вимоги до транспорту, приміщення під майбутні відділення, стартового капіталу тощо.
Важливим пунктом є фактор проживання певного кандидата у тому населеному пункті, де він збирається відкрити відділення та розвивати у подальшому екосистему у навколишніх селах чи селищах.
«Головною перевагою для майбутнього франчайзі є відсутність так званого паушального внеску. Якщо ми візьмемо, приміром, фаст-фуди, то там це обов’язковий внесок і він є вхідним квитком у бізнес. У нас цього немає, і це дуже вигідно для потенційного власника франшизи», – додає експерт компанії.
Нагадаємо, що паушальний внесок чи платіж – це винагорода за право користування предметом ліцензійного договору до одержання прибутку від його використання. Фактично можна сказати, що паушальний внесок – це ціна ліцензії на право розвитку того чи іншого бізнесу.
Розподілення обов’язків
Після підписання договору «Нова пошта» не полишає свого франчайзі, а активно допомагає йому під час його діяльності. Компанія надає послуги із підписання різного роду контрактів, займається навчанням персоналу, надає всю необхідну маркетингову продукцію, займається візуалізацією об’єкта під відкриття, контролює дотримання під час роботи єдиних стандартів «Нової пошти» в якості обслуговування, пакування, швидкості доставки тощо, адже вони впливають на клієнтський досвід і репутацію компанії.
«Ми слідкуємо, щоб франчазі дотримувалися стандартів якості «Нової пошти», адже для клієнта немає поділу власне це відділення або франчайзингове, для них все це – «Нова пошта». Нам також важливо і ми за цим стежимо, щоб вони з турботою ставилися до своїх співробітників – офіційно працевлаштовували, платили їм «білу» зарплату, лікарняні та відпускні. Зі свого боку ми зобов'язуємося всіляко підтримувати партнерів і вчасно проводити фінансові розрахунки», – зазначає експерт компанії.
Усі стандарти чітко і дуже ретельно прописані до найменших дрібниць – де повинен стояти стелаж, стіл, якою повинна бути вивіска, у якому одязі повинні бути співробітники, якими знаннями повинні володіти тощо. Є також вимога в обов'язковому порядку укласти договір з охоронною фірмою, встановити сигналізацію, тривожну кнопку.
Після цього відбувається запуск франчайзингового відділення. У середньому відкриття займає від двох до чотирьох тижнів. Як коментують у «Новій пошті», це не означає, що власник франшизи відкриває лише одне відділення. Поступово він може у своєму районі дорости й до 100 відділень, якими сам керує.
Логістика від франчайзі та розподілення прибутків
Франчайзі сам інвестує кошти у відкриття та розвиток свого відділення: закуповує оргтехніку, проводить зовнішні та внутрішні ремонти тощо. Також франчайзі повинен мати свій транспортний парк. Однак Максим Мележик додає, що компанія також може надати допомогу власнику франшизи у транспорті, але, як правило, він має свій парк або успішно орендує автомобілі. Таким чином, відповідальність за логістику та транспортування вантажів лежить на франчайзі.
При цьому у зоні відповідальності «Нової пошти» – контроль та допомога за своєчасною передачею вантажів. За кожним власником франшизи та керівниками його відділень закріплений відповідний територіальний менеджер компанії, який контролює весь цей процес і активно допомагає франчайзі, коли в нього виникають проблеми із доставкою вантажів в ту чи іншу точку.
Середній дохід франчайзі – 30% від кожної угоди (транзакції), тобто з кожної гривні власник франшизи має до 30 копійок. Щодо окупності відділення, у «Новій пошті» називають термін від 8 до 18 місяців в залежності від підприємницького клімату та інфраструктури району.
Західна Україна у лідерах
На своєму сайті «Нова пошта» регулярно оновлює список населених пунктів по Україні, де шукає партнерів. Наразі компанія фокусується на пошуку партнерів у населених пунктах від 2000 жителів.
«Правобережна Україна в нас краще покрита, ніж західна. Це пов’язано з тим, що в західних областях більше сіл. Наприклад, у Львівській області їх вдвічі більше, ніж, скажімо, на Полтавщині. Тому зараз найбільше відкривається відділень у Закарпатській, Львівській та Тернопільській областях», – розповідають у «Новій пошті».
Коли в компанії планують відкрити відділення у населеному пункті, де ще не були представлені, то діють за двома варіантами. Якщо в цьому районі області є діючий партнер, пропонують відкрити відділення йому. В іншому випадку – оголошується конкурс. Територіальний менеджер компанії, який відповідає за цей регіон, пропонує партнерам відкрити відділення у потрібному населеному пункті або ж бізнесмена-початківця можуть знайти і всередині компанії.
«Наприклад, керівник відділення добре себе зарекомендував в компанії і хоче далі продовжувати співпрацю, але керувати не одним відділенням, а розвивати мережу в регіоні. Тоді він може звільнитися з компанії, зареєструватися підприємцем і стати франчайзі «Нової пошти», співпрацюючи з компанією вже на партнерських засадах», – пояснюють у компанії. До кінця 2020 року в компанії планують ще відкрити 750 відділень за франчайзинговою моделлю.
Співробітництвом задоволений
Слід зазначати, що кожен з них приходить до франшизи своїм шляхом. Ось, що розповідає Олександр Грановський, партнер-франчайзі «Нової пошти».
«Я активно займався інтернет-торгівлею. Продавав комп’ютерну техніку, кондитерські вироби, чай, одяг. На той час у мене завжди виникали питання та проблеми щодо постачання товарів у різні регіони країни. Я дуже хотів поліпшити цю ситуацію, адже вона заважала мені розвивати свій бізнес тим темпом, як того хотів я. І ось випадково побачив пропозиції щодо партнерства від «Нової пошти» і дуже загорівся цим. Тоді компанія активно розвивалася та вже мала ім’я та велику впізнаваність бренду.
Я звернувся на «гарячу лінію» і через деякий час мені запропонували пройти співбесіду. Своє перше відділення я відкрив у Переяславі. Сьогодні у мене в підпорядкуванні 29 відділень у Переяславському та Києво-Святошинському районах Київської області, 22 – з них знаходяться у селах».
Стаціонарні пункти на селі перспективні
На відкриття відділення у Олександра йде один місяць. Великим плюсом він називає відсутність паушального внеску – це дало можливість заощадити кошти для подальшого розвитку. Київщину партнер обрав не випадково – адже тут є велика перспектива щодо розвитку поштових послуг. І саме у селах. Адже тепер з цих населених пунктів активно йде «Укрпошта», вона закриває стаціонарні відділення та пропонує населенню послуги за пересувним принципом.
Тому Олександр вважає, що відкриття стаціонарних відділень на селі є дуже перспективною справою.
«Мені дуже імпонує, що я створюю робочі місця і допомагаю розвивати населений пункт. Бачу, як розвивається місцевий бізнес – люди отримують доступ до нових клієнтів по всій країні і навіть за кордоном, а, по-друге, вони починають активно торгувати з іншими населеними пунктами», – розповідає партнер.
Щодо окупності, Олександр зазначає: все залежить від того,
чи є в населеному пункті виробництво або розвинений бізнес, а також наскільки далеко знаходиться від відділення сортувальний центр компанії. Чим більша відстань, тим більше окупність розтягнеться у часі. Також це залежить і від розмірів заробітних плат найманим працівникам – чим ближче населений пункт до Києва, тим більші заробітні плати у працівників. І, зрозуміло, що окупність у таких відділень буде також тривалішою в часі. У нього це від 12 до 18 місяців. Задоволений Олександр також і розподілом доходів між його мережею і компанією.
Підсумовуючи зазначимо, що франчайзинг є дуже привабливою формою ведення бізнесу для обох сторін. Як бачимо, франчайзі можуть стати не лише бізнесмени-початківці, а й підприємці із досвідом, які мають вільні кошти для вкладання у розвиток нових напрямків бізнесу. Проте всі вони відносяться до представників малого підприємництва, яким франчайзери надають чудові умови для подальшого розвитку та отримання ще більших прибутків.
Ідея для бізнесу