Ми живемо в епоху стартапів. Кожен день створюються ідеї, частина з яких знаходить визнання і успіх на ринку. У вас є ідея, згідно з якою написаний детальний бізнес-план на 6 місяців, а може й на рік. Все є, а грошей на реалізацію цієї ідеї немає. Куди йти? На допомогу до молодих бізнесменів приходять янгольські інвестори або бізнес-янголи.
Хто такі бізнес-янголи, і як вони з'явилися?
Світла і ангельська назва для такого типу інвесторів виникла не просто так. Янголами називають інвесторів, які надають молодим підприємцям власну фінансову та експертну підтримку на ранніх етапах розвитку компанії. Така підтримка дає стартапам ресурси, необхідні для початкового втілення ідеї в реальність.
Звичайно, така фінансова підтримка не надається задарма – бізнес-янголи вкладають власні кошти в обмін на значну частку в бізнесі і вирішальний голос в управлінських питаннях. Згодом, після успішного злету компанії, бізнес-янгол зазвичай продає свою частку за суму, набагато більшу за розмір початкових інвестицій .
Вперше про «ангелів» заговорили на початку ХХ століття в театральних колах Нью-Йорка, коли серед капіталістів, близьких до тодішньої театрального богеми, стало популярно фінансувати нові постановки. Не всі їх театральні проекти приносили прибуток, однак від цього кількість бажаючих інвестувати не зменшилася. Згодом бізнес-янголи усвідомили економічну цінність таких вкладень і розширили напрямки інвестицій на інші області.
Томас Сандерс і Гардінер Грін Хаббард, які інвестували в 1874 році в телефонну компанію Олександра Белла, були ангельськими інвесторами, хоч так вони тоді не називалися. Через декілька років, коли компанія досягла комерційного успіху, інвестори вдало продали свою частку. Мова йде про транснаціональну комунікаційну компанію AT&T Inc, яка є найбільшим постачальником як місцевого, так і дальнього зв'язку в США. Успішні вкладення бізнес-янголів на початкових етапах створення компаній знає і більш сучасна історія: першим інвестором майбутнього технологічного трендсеттера Apple став Річард Крамліч, який вклав 22 500 доларів.
Як знайти свого бізнес-янгола?
Перед тим, як зайнятися пошуком бізнес-ангела для втілення свого проекту, потрібно усвідомити, що кожен бізнес-янгол – інвестор, але не будь-який інвестор – бізнес-янгол. Найчастіше бізнес-янголами стають люди з підприємницьким або управлінським досвідом, топ-менеджери великих компаній, економісти. Кожен п'ятий успішний і досвідчений бізнес-янгол є мільйонером.
Основні характеристики таких інвесторів:
1. Вкладають в проекти тільки власні кошти;
2. Мають більше управлінських повноважень за рахунок більш низької дохідної ставки;
3. Вкладають гроші на початкових етапах запуску проекту;
4. Консультують в процесі розвитку проекту, забезпечують допомогою у вигляді зв'язків, досвіду і знань;
5. Вони особисто зацікавлені в проекті;
Відкритість до ведення нової справи і готовність стати ментором для молодих підприємців ще не свідчить про те, що бізнес-янгол готовий інвестувати в кожного. Важливо пам'ятати, що це досвідчені інвестори і бізнесмени. І перед зустріччю з ними важливо провести детальну підготовку проекту та презентації.
Ваша пропозиція такому інвестору має містити:
1. Ідею, яка буде вигідно відрізняти ваш продукт від вже існуючих на ринку. Ваша ідея повинна виділяти ваш бізнес серед конкурентів;
2. Точний опис цільової аудиторії. Чим ширше цільова аудиторія, тим більш привабливою є пропозиція для бізнес-янгола;
3. Детально пропрацьований бізнес-план, що буде містити всю необхідну інформацію про продукт;
4. Професійну команду, яка зможе втілювати умови бізнес-плану;
За статистикою, з 10-15 проектів тільки 1-2 потрапляють під крило бізнес-янгола. У разі відмови бізнес-янгол може не просто сказати «ні», а пояснити, чому він відмовив, і дати пораду, яка зможе допомогти в удосконаленні вашої ідеї. Цілком можливо, що така відмова послужить не менш цінним внеском в ваш стартап.
В останні 5 років успішні кейси стартапів надихають все більше людей на створення власних компаній з унікальним поглядом. Гідно оцінивши плідний грунт стартапів, бізнес-янголи сьогодні об'єднуються в закриті співтовариства по всьому світу. Бізнес-янголи, як і стартапи, можуть бути націлені на конкретну цільову аудиторію. Чим ширше аудиторія, тим далі за межі країни виходить така організація. У свою чергу, і самі бізнес-янголи не можуть просто за власним бажанням увійти в таке об'єднання: членський внесок і обов'язкова рекомендація як мінімум двох діючих членів об'єднання є базовими вимогами для вступу. Однією з цілей цих спільнот є підтримка національних проектів для колективних інвестицій в розвиток економіки країни.
Бажання вступити в таке об'єднання обґрунтовано – воно гарантує більш безпечні можливості інвестування. Об'єднання в профільні спільноти допомагає бізнес-янголам колективно приймати рішення щодо сумнівних стартапів. Це допомагає вберегти свої капітали від ризикованих вкладів, що також збільшує шанс співпраці з потенційно успішними молодими підприємцями.
Знайти свого бізнес-янгола не просто, але можливо. Для цього активно беріть участь в житті популярних платформ для спілкування стартаперів. Це, наприклад, Na-Starte, Kickstarter, RocketHub, IndieGoGo, PeerBackers, Booomerang, «Спільнокошт». Намагайтеся відтворити повне резюме проекту, акцентуйте увагу на інноваційній складовій проекту і потенційному споживчому попиті. Крім цього, беріть активну участь в конференціях, присвяченим стартапам. Спікер часто виділяє час після виступу для спілкування з потенційними партнерами, ви зможете презентувати проект та переконати янгола розглянути пропозицію.
На даний момент в Україні є кілька спеціалізованих асоціацій: Українська асоціація венчурного бізнесу (UVCA)і Європейська асоціація бізнес-ангелів. Вони регулярно проводять зустрічі і діляться контактами. Наприклад, у 2017 році UVCA опублікувало список венчурних фондів, які активно підтримують стартапи в Україні.