Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Держпідтримка бізнесу: огляд нових законів, податків і порядку звітності

Наталія Найдюк

Від початку масштабного наступу росії на Україну, 24 лютого 2022 року, лише 40,2 % українських компаній працюють повноцінно, 8,8 % – частково. Такі дані дає опитування кадрового порталу grc.ua. Найбільше від війни постраждав малий і мікробізнес. 

Щоб підтримати економіку, держава запровадила систему податкових пільг і скасувала низку штрафів та перевірок. У нововведеннях допоміг розібратися бухгалтер і блогер Михайло Смокович. 

Відстрочення сплати податків та скасування штрафів

Михайло Смокович наводить основні зміни в законодавстві, ухвалені Верховною Радою України, для підтримання бізнесу в умовах війни:

  • Скасовуються штрафи за несвоєчасне подання звітності та сплату податків (ЄСВ, ПДВ, акциз, податок на доходи тощо). Про це йдеться в законах № 2115-IX та № 2118-IX. Сплатити податки й подати звітність без штрафів можна упродовж шести місяців після закінчення воєнного стану (законопроєкт 7190).
  • Не проводитимуться податкові перевірки. Втім, закон № 2120-IX повертає камеральні й фактичні перевірки. Контролюватимуть бізнес, щоб споживачі могли розраховуватися за товари чи послуги POS-терміналом. Також перевірятимуть ціноутворення на певні групи товарів. 
  • Уводиться спеціальний режим оподаткування ІІІ групи на єдиному податку. Мова про ставку у 2 % від обороту. На цю систему можуть перейти компанії та підприємці, причому ліміту щодо обороту немає. Сплатити податок дозволяється й після завершення воєнного стану –  штрафів і пені не стягуватимуть. Щоб обрати ІІІ групу зі спеціальним режимом, потрібно подати заяву про застосування спрощеної системи. 

«На 30 березня 2022 року бажання перейти на цю спрощену систему оподаткування виявили 148 499 суб’єктів господарювання, з них – 29 585 юридичних осіб та 118 914 ФОПів», – зазначив наш експерт.

Пом’якшення ведення бізнесу ФОПів

Пільги для ФОПів не прив’язані до доходу. Отже, ними можуть скористатися як підприємці, що тимчасово не ведуть діяльності, і так ті, що продовжують отримувати дохід. Зокрема:

  • ФОПи І та ІІ груп з 1 квітня і до закінчення воєнного стану отримують право добровільно сплачувати єдиний податок; 
  • ФОПам усіх груп дозволено не платити за себе ЄСВ із березня і впродовж року після закінчення воєнного стану. Проте слід розуміти: якщо не платите ЄСВ, то страховий пенсійний стаж не зараховується;  
  • усі платники єдиного податку отримають право ввозити товари в Україну без сплати ПДВ. Категорії товарів, затверджених Кабміном, можна буде ввозити без оформлення дозвільних чи інших санітарних документів. Це, зокрема, зазначено в законопроєкті 7190; 
  • скасований податок на житлову й комерційну нерухомість за 2021–2022 роки. Йдеться про області, де ведуться активні бойові дії.

Штрафи за РРО не нараховуватимуть

Підприємці болюче сприйняли обов’язкове введення РРО (реєстратор розрахункових операцій) з 1 січня 2022 року й неодноразово протестували проти цього. Потім повідомляли про технічні складнощі щодо його використання. Тож добра новина: штрафи за порушення роботи з РРО у період воєнного стану не нараховуватимуть. 

«Таке рішення розширює можливість громадян розраховуватися пластиковими картками, адже підприємці мають змогу використовувати POS-термінали навіть без РРО», – пояснив експерт.

Податкові пільги для працівників та звітність без змін

Зміни щодо трудових відносин вніс закон 2136-IX. Він дозволяє відправити працівника в неоплачувану відпустку. Тож роботодавцю не треба буде сплачувати за нього податки. Звільнити ж людину без її згоди можна лише в разі ліквідації підприємства.

Якщо працівника мобілізували, за ним повинне зберігатися робоче місце й заробітна плата, що була упродовж двох останніх місяців. Роботодавець має виплатити її, прозвітувати та сплатити податки. Якщо підприємець на єдиному податку, то він може не платити ЄСВ за такого працівника.

А ось звітність залишилася без змін. Уводять тільки нову форму для осіб, що перейшли на ІІІ групу єдиного податку зі спеціальним режимом оподаткування. 

єПідтримка

З 4 по 31 березня 2022 року ФОПи та наймані працівники, які втратили доходи через бойові дії у регіоні розташування бізнесу, мали право оформити 6 500 грн допомоги. Це стосується підприємців Чернігівської, Сумської, Харківської, Херсонської, Миколаївської, Запорізької, Донецької, Луганської, Київської, Житомирської, Одеської, Волинської, Дніпропетровської областей та міста Києва.

Заявку треба було оформити через мобільний застосунок «Дія». Гроші надходили на карту єПідтримка, як і «ковідна тисяча» до війни. Витрачати цю суму можна на свій розсуд: купувати продукти, оплачувати комуналку, допомагати ЗСУ чи ж зняти готівку, переказавши гроші на іншу картку.
За інформацією прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, на єПідтримку надійшли заявки від 5 млн осіб, більшість із них уже отримали кошти. Загалом на програму спрямували 30 млрд грн. 

«На своєму youtube-каналі я виклав відео для тих, хто не зміг подати заявку на отримання допомоги. Воно набрало 140 тис. переглядів. Щодня я отримував сотні звернень від людей, які просили допомогти з’ясувати, чому не виходить податися на виплату», – поділився Михайло Смокович.  

У 80 % випадків виявилося, що по підприємцю чи працівнику до податкової не було подано або ж не було прийнято звіт за 2021 рік. Ті, хто встигли виправити це до 30 березня, вже наступного дня змогли подати заявку. 19 % звернень були від осіб, що не підпадали під критерії для виплати. В інших випадках мали місце технічні причини, пов’язані з банками, роботою застосунку тощо.

Бонуси за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб 

Якщо підприємець бере на роботу внутрішньо переміщених осіб, йому відшкодують 6 500 грн за кожного працівника. Так чинитимуть протягом двох місяців. Порядок компенсації визначає Постанова КМУ № 331.

Податися на таку компенсацію можна упродовж воєнного стану та ще 30 днів після його завершення. 

Щоб отримати виплату, роботодавець має подати до центру зайнятості через портал «Дія» або особисто:

  • заяву;
  • копію наказу про працевлаштування;
  • документ, що підтверджує працевлаштування на встановлених умовах (заробітна плата не менше мінімального рівня);
  • відомості про працівників;
  • копію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Перемога Збройних Сил України неможлива без сильної економіки. У людей має бути робота, заробітна плата, а в держави – податкові надходження. Завдяки новим правилам вести бізнес стало простіше. Скористайтеся цим шансом, щоб долучитися до нашої перемоги. 

АТ "Ощадбанк"