Порада від спеціаліста
Навіть у непростий воєнний час підприємці знаходять нові можливості – партнерів, клієнтів та постачальників. Для цього є зручні онлайн-сервіси. Налагодити бізнес-зв'язки, вигідно купувати і продавати можна через відомі майданчики – Prozorro та Pererobka.org.ua. Про свій досвід роботи з цими сервісами розповів директор ТОВ «ЦДЗТ» Володимир Сімонов.
Війна руйнує все, і бізнес не виняток. Навіть якщо підприємцям вдалося перевезти свої виробничі потужності у безпечні зони, виникають труднощі з ланцюгами постачання, реалізацією тощо. Та й підприємства, що від початку працюють у відносно спокійних регіонах, зараз теж втрачають клієнтів і постачальників через зниження ділової активності та складнощі, спричинені війною.
Prozorro. Продажі
Багато хто вважає, що електронний сервіс Prozorro працює суто для державних підприємств – оголошення тендерів і проведення закупівель. Однак це не так. Система дає змогу кожному підприємцю:
- продавати;
- купувати;
- знаходити клієнтів і постачальників;
- використовувати функцію інтернет-маркету і ще багато корисного.
Наприклад, в BI Prozorro розробники на воєнний час передбачили дуже потрібну функцію – знаходити постачальників продукції, які не згорнули виробництво через бойові дії. Якщо натиснути кнопку фільтру «Постачає під час війни», замовник може обрати за визначеною номенклатурою товарів тих постачальників, які наразі працюють і продають продукцію. Для предметного відбору та звуження пошуку система пропонує вибрати допоміжні критерії: регіон замовника і необхідний код товарів.
ДП «Прозоро» також зробило додаткову платформу для забезпечення нагальних потреб держави й відновлення бізнесу. Prozorro+ призначений для спрощення закупівель і допомагає військовим знайти постачальників, ба навіть тих, хто профінансує закупівлю, адже до сервісу можуть залучатися донорські й гуманітарні організації. Причому реєстрація буде безплатною. Алгоритм приєднання і роботи в системі такий самий, що й на інших платформах Prozorro.
Як торгувати
Щоб торгувати в системі Prozorro або шукати постачальників, необхідно зареєструватися на одному з акредитованих майданчиків. Їхній перелік міститься на офіційному сайті системи.
Фактично майданчик – це складова частина платформи Prozorro, там постачальники й закупники працюють і спілкуються між собою. Головний принцип Prozorro: всі бачать все. Ваш особистий кабінет буде саме на тому майданчику, на якому зареєструєтеся. Будь-яка інформація, оприлюднена через особистий кабінет, автоматично публікується на сайті prozorro.gov.ua та на всіх майданчиках.
Тож оберіть зручний майданчик, зареєструйтеся та підпишіть відповідний договір. Реєстрація переважно безплатна або за символічну суму.
«Наше підприємство реалізує офісне приладдя. Через систему Prozorro кілька разів брали участь у торгах за відповідною номенклатурою товарів. Це нескладно, потрібно лише нормально виконати вимоги тендерної документації. А далі вже справа за тим, яку ціну ви можете запропонувати», – каже Володимир Сімонов.
Prozorro Маrket
В системі Prozorro є кілька підсистем, а саме Prozorro.Продажі, де державні установи реалізують, подекуди за дуже привабливими цінами, різноманітні товари й послуги на аукціонах та Prozorro Маrket. Там підприємці можуть розміщувати свої пропозиції за певними категоріями товарів, наприклад: офісне обладнання, комп'ютерна техніка, мережеве обладнання, фармацевтична продукція тощо. Ці товари, як у звичайному маркетплейсі, зможуть купувати всі учасники системи Prozorro.
Як зробити закупівлю
Закупівля або продаж на Prozorro відбувається просто, у кілька кроків. Для закупівлі через особистий кабінет на сторінці офіційного майданчика треба:
- перейти в розділ «Мої закупівлі»;
- натиснути кнопку «Створити закупівлю»;
- вказати найменування товару;
- зазначити орієнтовну вартість;
- завантажити необхідну документацію у будь-якому з передбачених форматів.
Як взяти участь у торгах
Щоб взяти участь у торгах, наприклад оголошених державною установою, постачальнику достатньо:
- відреагувати й обрати оголошення, яке його зацікавило;
- підготувати документацію згідно з вимогами;
- натиснути кнопку «Взяти участь».
Про дату і час проведення торгів учаснику надішлють відповідне повідомлення.
Постачальнику залишається:
- взяти участь в онлайн-аукціоні;
- запропонувати найменшу ціну;
- підтвердити, що він відповідає критеріям, які виставив замовник.
За річним звітом ДП «Прозорро», у 2020 році через систему було проведено 3,74 млн закупівель на загальну суму 685 млрд грн. Відбулося понад 61 % успішних торгів. У середньому на одні торги припадало 2,8 пропозиції.
Pererobka.org.ua
Система, створена для налагодження зв'язку між замовником та постачальником. Партнером Pererobka.org.ua є Міністерство аграрної політики України.
«Продуктові мережі шукають регіональних постачальників товарів. Залишайте інформацію про товари, які готові постачати», – таке оголошення розміщено на головній сторінці порталу.
Сайт у воєнний час взяв на себе важливу місію – продуктової безпеки у різних регіонах. Тут стати постачальником просто, необхідно:
- зареєструватися на сервісі (це безплатно);
- заповнити інформацію про компанію;
- регулярно додавати свої пропозиції або попит на ту чи іншу категорію продовольчих товарів. Важливо підтримувати актуальність своїх пропозицій.
Групи товарів, що постачаються через сервіс, різноманітні. Тут можна купити й реалізувати молочні, хлібобулочні, м'ясні вироби, бакалію, навіть зоотовари. Але купувати й продавати можна не лише продукти, а й різноманітні товари широкого вжитку: господарські, для краси та здоров'я, пакувальні матеріали, побутову хімію тощо. На сервісі зручна навігація по цінах та регіонах.
На Pererobka.org.ua. вже зареєстровано понад 400 компаній та фізичних осіб-підприємців, і їх число зростає. Тож навіть у воєнний час потрібно шукати можливості, а відповідні сервіси будуть для підприємців підмогою.
Порада від спеціаліста