Досвід топів
Правильний прорахунок витрат і можливих прибутків – чи не найголовніша запорука успішної реалізації бізнес-ідеї. У межах програми «Будуй своє» Оксана Базарна, засновниця і директор компанії M&P Consulting, допомагає підприємцю-початківцю Івану скласти фінансовий план для його майбутнього бізнесу.
Іван планує відкрити виробництво з виготовлення саше (пакетиків) з какао та маршмелоу (м’яким зефіром), схожих на разові пакетики Nescafe чи Jacobs. Нещодавно його вже консультував щодо маркетингу Владислав Гурковський, співзасновник та директор із розвитку бізнесу Upturn. Окрім порад щодо рекламної кампанії, візуального вигляду продукції та можливих каналів збуту, Владислав порекомендував детальніше прорахувати фінансові витрати. Тому Іван звернувся по допомогу до фахівця з фінансових питань Оксани Базарної. Які ж поради дала йому ментор?
Підготовка до запуску виробництва
Перед запуском бізнесу необхідно:
1. Проконсультуватися з технологом щодо гармонійної пропорції цукру, какао і маршмелоу та їх ідеальної ваги. Якщо ви плануєте частину упаковки робити прозорою, то це також потрібно обговорити, бо продукт може реагувати на світло. І ще варто з’ясувати, якою має бути упаковка, щоб у пакетик не потрапляла волога і продукт добре зберігався.
2. Взяти до уваги вартість упаковки: вона коштуватиме не дуже дешево (особливо якщо купувати її невеликою партією).
3. Вирахувати термін зберігання вашого продукту: дуже важливо, щоб клієнт отримував однакову якість увесь час.
4. Реклама починає працювати десь через шість місяців після запуску. Отже, коли для вас почнуть робити обладнання, вам варто починати рекламну кампанію.
5. Вам треба зрозуміти, в який ціновий сегмент ви зайдете – дешевий чи середній. І варто розробити прайс для ринків, для кінцевого отримувача (офіси, ресторани, школи) та для супермаркетів.
Фасувальне обладнання
Якщо ви хочете робити обладнання на замовлення, то майте на увазі, що часто виробники називають лише ціну виготовлення. Якщо, наприклад, ваше обладнання коштуватиме 400 тис. грн, то до цієї суми потрібно буде додати витрати на монтаж і налаштування. Найкращий варіант – поспілкуватися з виробниками особисто, отримати креслення виробничої лінії та її повну вартість. Вам також детальніше прорахують розміри обладнання. Так вам буде простіше переконувати інвесторів у перспективності вашого проекту.
Логістика – одна з основних статей витрат
Зараз логістика чи не найдорожча стаття витрат у бізнесі. Щоб зрозуміти її вартість, потрібно хоча б приблизно визначити кілометраж, пов’язаний з виробництвом: порахуйте, скільки кілометрів до пунктів, де ви куплятимете маршмелоу, цукор, какао та упаковку, а також додайте до цієї вартості простій машини та роботу вантажників. Коли ж ви зрозумієте, де розташується ваше виробництво, ви зможете точніше прорахувати вартість логістики.
Треба також знати, де ви продаватимете товар. Якщо плануєте продавати у супермаркетах, необхідно буде завозити його власними силами. Також візьміть до уваги, що ви доставляєте продукт не одразу в супермаркет, а в розподільний центр (РЦ), який може бути будь-де, навіть за містом. А потім супермаркети самі розвозять товар по магазинах, але платите за це також ви.
Крім того, у супермаркету може бути декілька РЦ, і ви будете змушені завозити продукцію у кожний з них самостійно. А готовий продукт – це майже 8 тонн без упаковки. Ще вам потрібно буде розфасувати товар у коробки, а коробки скласти в ящики... А це до 10% додаткової ваги.
Виробничі витрати
Окрім логістики варто порахувати ще й і виробничі витрати: вартість електроенергії, води, газу, транспорту тощо. Важливо пам’ятати, що ціна електроенергії для підприємця буде не така, як для фізичних осіб. А ще вам треба буде знати потужність лінії, тоді ви краще розумітимете, скільки це коштуватиме. Це важливо знати і для пошуку приміщення для виробництва: не в усіх приміщеннях є мережа на 380, а не на 220 В.
Також вам треба буде освітлювати декілька приміщень: склад, кімнату з обладнанням, приміщення для співробітників (роздягальню тощо), туалети, коридори... Цифри дуже різнитимуться залежно від місця розташування виробництва та стану приміщень, але якщо дуже приблизно порахувати, це можуть бути витрати на лампочки десь до 1 тис. грн, на опалення – 10 тис. грн, на воду для технологічного процесу –5 тис. грн. І не забувайте, що вам потрібно буде отримати дозволи на виробничу діяльність від різних служб, а це також витрати.
Собівартість та обсяг
Чи зможете ви продавати ті обсяги, які запланували? Зараз частина виробників працює на 30-40% потужності. Адже якщо ви виготовили продукцію, її треба десь зберігати. Також необхідно підтримувати певні умови у приміщенні для зберігання, стежити, щоб продукція не втратила товарний вигляд. А сировину зберігати набагато легше.
Майте на увазі, що собівартість залежатиме від того, на скільки відсотків ви завантажуєте виробничу лінію: якщо на 50 % чи менше, собівартість збільшиться. Важливо розуміти, що певну суму ви платитимете щомісяця, незалежно від того, працювали ви чи ні.
Планування доходів та входження у супермаркети
Доходи варто рахувати, проаналізувавши, скільки товару виробник може продати. А не вираховувати, скільки треба виробляти, щоб був прибуток. Також треба розуміти, що перший рік може й не бути прибутку.
Якщо ви плануєте виготовити 300 тис. пакетиків у перший місяць, швидше за все ви їх не продасте. Коли новий продукт з’являється на ринку, перші півроку оптимально завантажувати обладнання на 10-20%. На повну виробничу потужність варто виходити тоді, коли у вас є ринок збуту.
У перший місяць можна розраховувати, наприклад, на 90 тис. штук. Якщо до кінця року ви вийдете на повну виробничу потужність, це буде круто. На такі результати не виходять за рік навіть гіганти. Ви можете виробляти продукції скільки завгодно, але так швидко не почнете продавати великі обсяги.
Маркетингові витрати на входження до супермаркетів, рекламу, просування товару – дуже значні, і на це потрібно зважати. І ще важливий нюанс: вам треба буде брати участь в акціях, рекламних кампаніях, оплачувати полицю – усе це додаткові витрати. Також представники супермаркету проводять власні маркетингові дослідження, тому ваш продукт має їх зацікавити, і ще у супермаркеті має бути вільне місце на полиці для вашого продукту.
Висновки
1. Якщо ви забезпечите гарний старт, це покращить ваші шанси. Продумайте усі виробничі, технологічні та маркетингові нюанси. Ви маєте розуміти, скільки грошей вам треба до запуску, на запуск і, хоча б приблизно, на виробничу діяльність.
2. Беріть до уваги неочевидні витрати, що значно збільшать необхідну вам суму. Це ціна на монтаж та налаштування обладнання, транспортні витрати тощо.
3. Прорахуйте виробничі витрати. Крім того, вам потрібно буде оплачувати оренду приміщень, штат працівників (варто визначити, які працівники вам необхідні одразу – механік, електрик, прибиральниця – і кого ви зможете наймати за потреби), податки на заробітну плату (22 %), податок на прибуток (він залежатиме від форми власності, яку ви оберете).
4. Що менше ви завантажуватимете виробничу лінію, то більшою буде собівартість товару.
5. Прорахуйте, скільки ви реально зможете продати. Використовуйте ці цифри для розрахунку можливого доходу. Якщо ви плануєте продавати товар у супермаркетах, будьте готові до додаткових витрат. Їх також варто прорахувати у бізнес-плані.
Досвід топів