Досвід топів
Реєструвати власну компанію чи ні? Це питання ставлять собі усі підприємці-початківці. «Будуй своє» розпитав СЕО та головного бухгалтера аутсорсингової компанії «Ассетс» Анну Куровську, у чому ж переваги офіційно зареєстрованого бізнесу.
«Ми живемо у країні, де бізнес ведеться на дві кишені: білу та сіру. І це ні для кого не є секретом», — з таких слів розпочав розмову клієнт на зустрічі із нашим фінансистом. І він правий. Хочу додати, що не всі ведуть бізнес на дві кишені, дехто взагалі не має зареєстрованої компанії. Поясню, у чому ж, на мою думку, перевага реєстрації бізнесу. Під реєстрацією я маю на увазі створення юридичної особи, наприклад, такої, як товариство з обмеженою відповідальністю або фізичної особи-підприємця (до речі, навчальний курс про юридичні аспекти реєстрування бізнесу можна пройти тут — Ред.)», — говорить Анна Куровська.
Для початку спробуємо з’ясувати, чому ж підприємці не хочуть реєструвати компанію. Зрозуміло, найголовніша причина — це небажання платити податки.
Загалом бізнесмени поділяються на три категорії по відношенню до податків:
Перша. Підприємці категорично відмовляються сплачувати податки, і роблять усе можливе, аби цього уникати. Працюють якомога довше таким чином, щоб не виникала необхідність реєструвати ані компанію, ані ФОП. Втім, якщо відверто, вони все одно сплачують податки: коли користуються послугами партнерів, коли приходять до ресторану або у супермаркет. Тобто, замість того, аби робити краще своєму бізнесу та собі, люди думають: тільки б державі дісталося менше. А опісля змагання з «вітровими млинами» сил на власний розвиток може й не залишитись.
Друга. Також не хочуть сплачувати податки, однак бізнес згодом реєструють. Мабуть, це підприємці з першої категорії, які набули досвіду та зрозуміли: якщо вони громадяни цієї країни і хочуть будувати своє, потрібно шукати шляхи розвитку і адаптуватись до системи, у якій живуть. «Тобто, якщо ми пірнули у воду, треба вміти плавати, а не бігати. Якщо ми на велосипеді — слід крутити педалі, а не присідати, коли сіли у човен — працюємо веслами. А якщо вирішили робити бізнес, згодом доведеться реєструвати компанію. Я кажу «згодом», тому що інколи підприємець не впевнений, піде його діло в гору або ні, і взагалі не розуміє, навіщо йому та компанія, коли й так можна працювати», — пояснює пані Куровська.
Третя. Мають амбіційні цілі та розуміють, що для розвитку бізнесу без реєстрації не обійтись. Тому прораховують свої фінанси, знаходять спеціалістів і планують, як вести підприємницьку діяльність. Такі люди витрачають час на те, аби збільшити свої показники, аби реалізувати власну мету. І якщо для цього треба платити податки — вони платять. Але розуміють, що платити необхідно так, щоб зростати, а не збанкрутитись. Саме для цього й існує оптимізація податків, яка є цілком законною.
Отже, а які ж переваги у реєстрації бізнесу?
1. Любов до своєї країни — ділом, а не словом.
Можливо, пафосно. Але сплата податків — це один із показників патріотизму. «Я знаю багатьох людей, котрі прилюдно не б’ють себе у груди і не кричать голосно про любов до країни, а чесно щомісяця платять податки. Це і є любов до країни, а інакше — як її висловлювать?», — підкреслює Анна Куровська.
2. Капіталізація та продаж бізнесу.
Любов — любов’ю, але бізнес є бізнес. І підприємці, як ніхто, це розуміють. Хтось робить бізнес заради прибутку, інші — аби реалізувати власний потенціал, дехто — задля задоволення, а деякі — для тиражування та продажу. Якщо бізнес зареєстрований, його можна продати. «У нас на бухгалтерському обслуговуванні є клієнти, які вже зараз будують майбутнє своєї компанії з метою її продати закордонним інвесторам. І цей шлях істотно відрізняється від того, коли власник не замислюється щодо продажу компанії або не має великих планів років на десять вперед», — ділиться пані бухгалтер.
3. Залучення потенційно цікавих, крупних партнерів і клієнтів.
Це схоже на продаж компанії, але має трохи інший напрямок. Часто партнери — це можливість для відкриття нових напрямків бізнесу та збільшення кількості клієнтів. А коли є зареєстрована компанія — значить, один із кроків вже зроблено. Партнери можуть подивитись на показники поточної і минулої діяльності, обороти, активи. Тобто вже є із чим працювати. Але з партнерами можна і з нуля зареєструвати компанію, що не є проблемою, оскільки зараз реєстрація проходить доволі швидко.
4. Вихід на міжнародний рівень.
Для починаючих підприємців це може здаватися голослівним та нереалістичним. «Де мій бізнес, а де — міжнародний рівень?» — іронізують деякі з них. Але якщо у власників є потенціал та бажання вирощувати бізнес далеко за межами своєї країни — то тут вже не виникатиме питання стосовно того, реєструвати бізнес чи ні.
5. Залучення кредитів.
«На власному досвіді я переконалась, що банки дають кредити тим юридичним особам, які працюють щонайменше рік і вже мають звітність та обороти. Я знаю чимало підприємців, у тому числі й моїх клієнтів, які брали кредити для розширення свого бізнесу, і багатьом це допомагало зростати», — мотивує пані Куровська.
Отже, як при реєстрації компанії, так і під час отримання кредиту потрібно:
— По-перше, робити розрахунки. Для того, аби розуміти, як будете погашати кредит, на які цілі його берете тощо.
— По-друге, бути дисциплінованим та послідовним у власних діях. Якщо цей кредит береться на бізнес — то він туди і має йти. Якщо від вас вимагаються щодня якісь дії — їх треба робити, а інакше жоден кредит або інвестор не допоможуть.
«Не такий страшний бізнес, як це здається новачкам на березі великого підприємницького океану. Це — нелегко, факт. Але ж і в інших сферах потрібні зусилля: для значних досягнень чи то у спорті, мистецтві, навчанні або в кіно. Кожна окрема діяльність потребує від людини тих чи інших навиків і дій. У бізнесі — це продажі, переговори, систематизація. І як один із компонентів — оформлення юридичної особи. Це пазл, без якого не буде повної картинки. Тому я переконана, краще направити енергію на продажі, збільшення клієнтів, на оптимізацію, а не на пошук повного уникнення податків», — резюмує Анна Куровська.
Досвід топів