Оксана Базарна, засновниця та власниця консалтингового агентства M&P Consulting, дає читачам «Будуй своє» слушні поради щодо отримання кредиту для бізнесу. Раніше вона розповіла про типові помилки, що стають на заваді отримання кредитних коштів підприємцями.
Інформаційна довідка. M&P Consulting — консалтингове агентство, засноване у Києві в 2014 р. Напрями діяльності — консультування підприємців з фінансових питань.
1. Замислюйтеся про кредит через рік після створення підприємства
За рік роботи стає більш-менш зрозуміло, куди рухається підприємство — до зростання чи до спаду. Індикаторами такого руху стають річна фінансова звітність та інші документи, і саме їх підприємці демонструють банкові під час подачі заяви на кредитування.
Отже, на мікрокредитування до 1 млн грн можна претендувати після 1 року роботи, на суми від 1 млн — опісля 3 років, від 10 млн — 5 років і більше.
2. Обговоріть з бізнес-партнерами намір взяти кредит
Очевидно, правильним буде — поспілкуватися з усіма бізнес-партнерами щодо можливості кредитування для вирішення того або іншого завдання і погодити план дій.
3. Прокачайте бренд підприємства
Перед тим як подаватися на кредит, подивіться на бізнес відсторонено на предмет впізнаваності. Наявність сайту, соціальних мереж, відгуків — портрет компанії-постачальника товарів або послуг, розробника програмного забезпечення, а також і роботодавця.
Наприклад, можна розпитати випадкових людей, чи знайомі вони з товаром та/або послугою та що про неї думають. Найголовніше, щоб про ваш бренд знали і упізнавали. На ринкові товарів та послуг важливо мати і позитивну репутацію як роботодавець.
4. Відкусіть шмат пирога
Іншими словами, при кредитуванні перевагу надають тим компаніям, що мають той чи інший статус, як-от топ-5 у своєму сегменті або на ринку 5-10%. Варто не лише до цього прямувати, а й демонструвати відмінні показники.
5. Вивчіть усі банківські продукти
Інколи банк та його послуги порівнюють із супермаркетом, де представлені товари різних типів і сегментів. І трапляється так, що комусь товар підходить, а іншому — зовсім ні, навпаки, може нашкодити. Тому, аби не піддаватися навіяним чужим прикладом думкам (коли кредит взяли друзі), ретельно вивчайте всі деталі кожного продукту та приміряйте до власного бізнесу.
6. Будьте уважним на консультації у банку
Перед тим як консультуватися щодо кредитування, важливо розпитати про повний пакет документів — як основних для підприємця, так і, інколи, додаткових для фізичної особи, які можуть знадобитися банку. Аби не витрачати свій час і не підвищувати рівень стресу, цей аспект ігнорувати не можна.
7. Розкажіть про себе світові
До зустрічі з працівником банку треба готуватися завчасно і підготувати інформацію про підприємство простою та зрозумілою мовою. Я маю на увазі, що співробітник банку, який вислуховуватиме саме вас, можливо, ніколи навіть не стикався з таким бізнесом і не розуміється на тому, як все це працює.
Щоб знайти з ним спільну мову, існують 2 шляхи.
Можна самостійно підготувати інформацію про напрями діяльності вашого підприємства, а потім спробувати пояснити комусь із близьких або знайомих, які не розуміються на бізнесі, як усе це працює. І допоки це не стане зрозумілим для всіх, прямувати до банку не варто. Адже інформація, яку почує співробітник, фіксується у поданому вигляді. А далі вона передаватиметься по відділах, і якщо була подана неправильно, це може зіграти злий жарт!
Другий шлях — доручити інформування про компанію іншим людям. Найкраще консультантам, які не тільки підготують все правильно, а й представлять інтереси компанії у банку.
8. Краще просити кредитування на рішення для бізнесу
Спираючись на мою практику, банки позитивно ставляться до запитів на отримання кредитування на закупівлю техніки — задля збільшення обсягів виробництва і зменшення собівартості без втрати якості. Або придбання автівок — для роботи з роздрібними мережами чи експортування; або закупівля насіння, посадкового матеріалу тощо.
9. Підготуйтеся до подання документів
Перед візитом до банку варто підготувати не тільки документи про підприємство: свідоцтво про реєстрацію, фінансові показники, звітність, повернення інвестицій. Разом з ними слід мати і розуміння ринкової ситуації, і щодо конкуренції, і займаної долі на ринку. А ще — договори на постачання товарів або послуг тощо, та й інші документи.
Це можуть бути зобов‘язання фізичної особи: кредити на авто, розстрочка на квартиру, документи про сімейний стан та неповнолітніх дітей тощо.
І звичайно, необхідно розумітися в усіх показниках та бути готовим до довгої розмови зі спеціалістом, який збере максимальну кількість інформації для оцінки ситуації та показників підприємства.
10. Будьте чесним!
При подачі документів говоріть усю правду, демонструючи реальну картину справ. Посилюйте довіру до компанії не лише звітами!