Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Час створювати франшизу?

Катерина Спориш

Яніна Бабуцька, керівник відділу консалтингу Franchise Group, розповіла «Будуй своє» про найкращий час для створення франшизи, і у кого — величезні шанси на успіх. А ще підказала, як вирахувати розмір паушального внеску (фіксованої суми) та роялті (щомісячної суми виплат), і як не стати нянькою для франчайзі — покупця франшизи.

Час настав: можна продавати?

Коли саме створювати франшизу — питання, що турбує багатьох представників бізнесу. Одні підприємці, затьмарені досягненнями власної справи, нездатні оцінити реальний стан речей, інші — не знають або ж не розуміють, які параметри бізнесу потрібно оцінювати та на що звернути увагу. Втім, все простіше, тому що головний індикатор — успішність, що прослідковується у процесах, поверненні інвестицій та зацікавленості інших людей у його купівлі.

А ще — чи є у вас час на спілкування з франчайзі (покупцями франшизи). Щодо періоду існування — бізнесу має бути не менше 1 року. Стосовно фінансів — передусім мова про вчасне повернення інвестицій і позитивні фінансові показники. У бізнес-моделі для майбутніх франчайзі має бути відображено розмір паушального внеску та роялті.

У процесах — налагоджене виробництво. Останнє, до речі, має бути готове до збільшення обсягів виробництва в рази у випадку популярності франшизи. Команда — це фахівці, що допомагатимуть розвивати франшизу. Документи, необхідні для розвитку по франчайзингу: презентація франшизи, бізнес-модель, франчайзингові договори, франчайзинговий пакет (прописані бізнес-процеси і стандарти), бренд-бук.

Однак готовність бізнесу та процесів у ньому зовсім не дорівнює успішному відкриттю франшизи. Важливо ще, хто власник, наскільки він відкритий для людей, чи готовий приділяти увагу франчайзі — давати відповіді, розповідати, консультувати тощо.

Іншими словами, у франчайзингу треба бути екстравертом, не інакше. Інтроверти не йдуть на контакт, інколи інформацію про бізнес та бренд доводиться діставати силоміць. Але саме за допомогою включеності власника і його готовності співпрацювати покупці франшизи й мають отримувати максимальну кількість корисної інформації. Тому все це слід врахувати перед тим, як її створювати.

Паушальний внесок та роялті: як правильно порахувати суму?

Кожний бізнес — індивідуальний. Це означає, що у кожного бізнесу — різні паушальні внески. Спираючись на власну багаторічну практику, скажу наступне: перша франшиза продається на лояльних умовах для тестування. Такі лояльні умови зберігаються до 2-5 проданих франшиз, у кожному випадку — індивідуально. А пізніше — переглядаються власником.

Щодо роялті, зазвичай це сума від обороту підприємства за місяць у розмірі від 5 до 15%. Одначе тут можливі варіанти. Перший, коли протягом певного часу — декількох місяців — роялті не виплачується. Потім бізнес відраховує певну фіксовану суму на місяць, якщо оборот не перевищує Х-суми, або виплачується сталий відсоток у тих межах, що зазначені вище.

Іноді підприємців цікавить, а що включено у ці відрахування? До цієї суми входять: користування брендом, підтримка, навчання, програмне забезпечення, у тому числі CRM-система, що допомагає працювати з клієнтами, товаром та його залишками. Також ці кошти витрачаються на маркетинг, яким займається головний офіс, а ще — на call-центр, якщо такий є.

Тож все індивідуально для кожного бізнесу. Тут все важливо продумати та прорахувати. І пояснити людині, яка планує купувати, за що вона платитиме гроші.

Нянька для франчайзі: вигадка чи реальність?

Насправді все відбувається саме на початку. І на старті варто подумати, хто такий франчайзі. Намалювати портрет, окресливши досвід, підприємницький чи керівника/управлінця у цій або подібній сфері, цінності тощо. Інакше кажучи, якщо людина планує відкривати кав’ярню, то повинна мати досвід у цій справі, якщо студію позашкільного навчання — тоді схожий досвід у позашкільних закладах тощо.

Далі — обов’язково з’ясувати деталі, хто та що купує, і що входить у цю вартість, особливу увагу звернувши на умови договорів. Там варто зазначити, що робити у випадку, якщо бізнес не піде і сторонам доведеться розлучатися. Тоді стане зрозумілим, наскільки людина готова до такого бізнесу та його особливостей.

Пізніше, коли це обговорено, на стадії підбору приміщення франчайзі картина стане ще більш зрозумілою. Адже якщо людина справляється з технічним завданням по заданих критеріях для пошуку приміщення — шанси на успіх великі. Набагато менші, коли із пошуком локацій вона не справляється або говорить щось на кшталт: «Я не розуміюся в Exel тощо». Після цих слів — все зрозуміло!

Тому будьте уважними та поставтеся до вибору франчайзі відповідально, адже це — людина, з якою доведеться взаємодіяти мало не щодня!

АТ "Ощадбанк"