Створити бізнес без інвесторів, стороннього фінансування і втручання у ваші справи – таке можливо тільки з бутстрепінгом. Що це і як за допомогою такого методу збудувати успішну компанію, розповіла трендвотчер, експертка стратегічного планування й бізнес-стратегій, співвласниця консалтингової компанії «Якість гарантовано» Ксенія Шишенок.
Звідки з’явилося поняття
Одна з інвестиційних стратегій стартапу/бізнесу передбачає створення його власним коштом і своїми зусиллями, тобто без сторонньої допомоги й залучення зовнішніх інвесторів.
Дослівно бутстрепінг перекладається з англійської як «затягнути ремінці на взутті». Річ у тім, що у Великобританії у XVIII–XIX ст. побутував вислів to pull oneself up by one's bootstraps – «витягувати себе з болота за вушка на черевиках». Сенс цієї фрази зводився до того, що людина намагається зробити щось неможливе (витягнути саму себе з болота). Надалі термін почали застосовувати в значенні «зробити щось самостійно, без будь-якої сторонньої допомоги».
Отже, компанія, яка послуговується бутстрепінгом, запускається або розширюється виключно шляхом особистих ресурсів власників і доходів компанії.
Стратегія фінансування
«Розберімося, чому бутстрепінг є дійсно стратегією фінансування, – починає розмову експертка. – Для читача, на перший погляд, може здатися, що будь-кого, хто здійснює підприємницьку діяльність суто за власні кошти, можна назвати бутстрепером. Проте це не зовсім так. Бутстрепінгом є свідомо обрана стратегія розвитку стартапу/компанії зі своїми принципами, методами, перевагами й недоліками. Вона дає позитивні результати, якщо вдумливо застосовувати її правила».
Головна ідея
Суть стратегії полягає в правильному використанні вже наявних ресурсів і креативному підході до розв’язання бізнес-задач. Ресурсами підприємства можуть бути не тільки гроші власників, а й інші форми вкладів у розвиток і просування компанії.
Методи фінансування:
- власний капітал. Інвестування компанії відбувається власним коштом, особистими доходами й заощадженнями;
- кредити й борги. За такої системи фінансування у підприємця може з’являтися невелика особиста заборгованість за кредитною карткою;
- творчість і зв’язки. Власник робить свій вклад у розвиток компанії завдяки бізнесовим зв’язкам, власним зусиллям і підприємницькому таланту;
- експлуатаційні витрати. Ставлення до них найприскіпливіше: вони є мінімальними, до того ж обов’язково аналізується їхня ефективність. Не передбачаються й витрати, які можуть дати прибуток у майбутньому;
- мінімізація запасів. Компанія орієнтується на швидкій обіг запасів, тому виготовляє невеликі партії тільки ліквідної продукції;
- фінансування шляхом субсидій. Використання різних державних програм, які дають змогу підприємцям відтермінувати сплату податків, знизити відсоток обов’язкових платежів або скористатися спрощеною системою оподаткування;
- доходи від продажів. Гроші для ведення бізнесу надходять від продажів.
Переваги
Незалежність і контрольованість. Без зовнішніх інвесторів капітал засновників і контроль над компанією не розмивається. Засновники самі собі боси й відповідальні за всі важливі рішення в роботі й розвитку компанії. Так бізнес рухатиметься в бажаному напрямі відповідно до бачення засновників та їхніх цінностей, без жодного впливу з боку інвесторів. А в разі успіху справи підприємець отримає собі всі прибутки.
Зосередженість на розбудові бізнесу, а не на пошуку інвесторів/джерел фінансування. Підприємець концентрується на основних аспектах бізнесу, як-от продажі та розроблення продуктів. Через обмежені пропозиції інвестицій альтернативні варіанти, зокрема рефінансування активів і торгове фінансування, стають частиною норми.
Інвестиційна привабливість. Самостійне створення фінансової основи бізнесу є дуже привабливим чинником для майбутніх інвесторів. Інвестори, банки чи венчурні компанії набагато впевненіші у фінансуванні тих підприємців, які самотужки поставили бізнес на рейки, вміло організувавши роботу та створивши оптимальні умови для його розвитку.
Основні принципи
«Через те, що бутстрепінг не передбачає отримання зовнішнього фінансування, підприємцю доведеться зачекати зі швидким масштабуванням та обійтися без залучення дорогих консультантів і витрат на тестування гіпотез. За такої стратегії всі дії мають бути зваженими й прорахованими», – резюмує експертка.
Основні принципи успіху власної справи:
- глибокий аналіз ринку й конкурентів;
- тест-драйв бізнес-ідеї – запускайте ідею на рівні MVP;
- бізнес-модель, яка швидко генерує прибуток. Обирайте ті товари/послуги, що максимально швидко дають зиск;
- не починайте з повного циклу бізнес-процесів. Послуговуйтеся наявними ресурсами: продавайте вже готову продукцію, застосовуйте дропшипінг, продавайте через платформи, що вже існують;
- економія та раціоналізація бюджету. Покращуйте процеси у мірі того, як ви зростаєте;
- запускайте креативну маркетингову стратегію;
- облікуйте фінанси та плануйте дохід і витрати на кілька місяців наперед;
- зведіть до мінімуму особисті витрати: засновник стартапу часто залишається без зарплати;
- беріть на себе стільки різних обов'язків, скільки можете виконати;
- розвивайте навички нетворкінгу й уміння домовлятися;
- не поспішайте масштабуватися. Занадто раннє чи швидке розширення збільшить додаткові витрати й додасть інших проблем, які підприємство може не подужати;
- будьте винахідливими і не здавайтеся. Винахідливість – навичка, яку треба постійно розвивати. Нестача фінансів дуже виснажує, але це не повинно зупиняти, тому оточіть себе людьми, які вірять у вас і підтримують.
«У зв’язку з економічною нестабільністю й кризовими періодами бутстрепінг набуває популярності, бо дає змогу швидко протестувати ідею, застосовувати нові бізнес-моделі й техніки оптимізації бізнес-процесів, запускати креативні маркетингові кампанії, – каже Ксенія Шишенок. – Бутстрепінг – шлях не для кожної компанії, але його винагорода – це володіння 100 % корпоративних прав, швидкість, гнучкість і незалежність».
Світовий досвід
Бутстрепінг, мабуть, залишиться частиною історії багатьох успішних компаній, серед яких Braintree, Envato, AnswerLab, Litmus, iData, BigCommerce, MailChimp. Великі відомі корпорації, як-от Dell, Facebook Inc., Apple Inc, Clorox Co., The Coca-Cola Co., Hewlett-Packard, Microsoft, Oracle Corp., eBay Inc., Cisco Systems Inc. теж починали з такої стратегії фінансування як приватні невеличкі бізнеси.
Побудова сильного бізнесу з міцною основою і вартістю потребує часу, й багато компаній здобули успіх, пропонуючи відмінні продукти чи послуги. Зрештою завдяки надійним стратегіям і послідовному зваженому управлінню вони досягають такого ступеню розвитку, коли масштабуються й обіймають сильні позиції у своїй галузі.