Ідея для бізнесу
Анна Куценко та Олександр Пєхотний, засновники бренду креативних стікерів Papayya Stickers Lab, розповіли «Будуй своє» про те, як з творчості зробити успішний бізнес-кейс.
Анна та Олександр поділилися секретами балансу між бізнесом і творчістю та розказали про основні підводні камені просування креативного продукту.
ТВОРЧІСТЬ VS КОМЕРЦІЯ
Papayya Stickers Lab — бренд креативних стікерів. Ключовим фактором вибору саме такого продукту для бізнесу стало бажання засновників бренду створювати творчий продукт і наявність обладнання для друку у друзів, з якими вдалося домовиться про вигідні умови роботи. Papayya Stickers Lab спочатку визначили для себе, що будуть працювати не для «чистої творчості», краси або веселощів, а з чіткою комерційною метою. Однак при цьому творчість залишається основою і головним «продуктом» бренду.
При розробці дизайну стікерів засновники бренду орієнтуються більшою мірою не на запити цільової аудиторії, а на власні смакові вподобання. У такий спосіб вдається зберегти унікальний стиль і атмосферу Papayya Stickers Lab, які приваблюють та утримують клієнтів.
СТАРТОВИЙ КАПІТАЛ
Початкові інвестиції були пов'язані більше з розвитком професійних навичок Анни та Олександра: навчанням роботі з ілюстратором і тонкощам роботи з друком. Також невеликий стартовий капітал для запуску виробництва стікерів був потрібен для придбання декількох ілюстрацій в стоках і оплати першого друку. На думку Анни, для подібного бізнесу не обов'язково мати своє обладнання — деякі друкарні пропонують вигідні ціни на друк (проте зі своїм працювати буде все ж вигідніше).
КОМАНДНА РОБОТА
У невеликому бізнесі Papayya Stickers Lab маленька команда змушена контролювати всі процеси разом. За словами засновників, багатозадачність допомагає уникати рутини і конфліктів, адже кожен член команди в курсі всього, що відбувається в компанії. Робота колективу різноманітна, але не хаотична: одна людина відповідає за креативну та маркетингову складову справи (малює ілюстрації, готує макети до друку, проводить зйомки, веде сайт і соцмережі, займається просуванням), інша веде фінансову частину справи, облік товару, спілкується з клієнтами, обробляє замовлення та відповідає за роботу з партнерами. Також є той, хто займається безпосередньо друком стікерів. Іноді бренд співпрацює з художниками та фотографами.
ЦІЛЬОВА АУДИТОРІЯ КРЕАТИВНОГО БІЗНЕСУ
«Потенційні клієнти Papayya Stickers Lab — сучасні і стильні молоді люди», — ділиться Анна. При споживчому аналізі засновники бренду виявили, що багато активних клієнтів ؙ— серед зрілих ділових людей або, наприклад, мам. Такий результат був досить несподіваним, оскільки спочатку творці стікерів орієнтувалися саме на креативну аудиторію.
«Виявилося, що стікери — не такий вузько сегментований продукт, як може здатися на перший погляд. Ми дбаємо про те, щоб вони були різноманітними і подобалися різним людям, а не тільки творчим особистостям», — коментує Анна та Олександр. Для цього розробляються різні лінійки: стікери з мопсами і лабрадорами для собачників, з фрагментами знаменитих полотен для поціновувачів мистецтва і так далі. Крім того, у функціоналі бренду є розробка індивідуального дизайну стікерів. Наліпки зі своїми ж малюнками активно замовляють художники й ілюстратори, що займаються самопросуванням. Також Papayya Stickers Lab розвиває b2b сегмент і часто працює над дизайном і друком наліпок для різних компаній. На думку засновників, стікери —хороший маркетинговий інструмент для бізнесу, який може стати хорошим елементом для просування брендів і полем для маркетингового креативу.
Також, за словами Анни та Олександра, аудиторія добре реагує на лінійку «провокативних» стікерів з зображеннями, наприклад, оголених частин жіночого тіла. Запускаючи серію, Papayya Stickers Lab хотіли найперше винести на публіку теми, які раніше були табуйованими, звернувши увагу жінок на те, що будь-яке тіло є прекрасним. Виявилося, акцент на наболілих соціальних проблемах добре впливає на бізнес: лінійка стала однією з найбільш популярних, а чоловіча аудиторія часто звертається до бренду з проханням зробити подібний стікерпак про красу чоловічого тіла.
ЯК ВИДІЛИТИСЯ СЕРЕД КОНКУРЕНТІВ?
Цільова аудиторія Papayya Stickers Lab знаходиться в Instagram. Згодом був розроблений сайт, проте соціальна мережа, як і раніше, залишається основним каналом просування та спілкування з аудиторією, оскільки візуальна комунікація найбільш відповідає творчому продукту. Однак наразі можна спостерігати ситуацію, колиInstagram переповнює величезна кількість нішевого креативного бізнесу. На думку засновників, виділятися серед інших брендів з сегмента Papayya Stickers Lab допомагають два компоненти:
1. Стиль. «Чомусь більшість стікерів на ринку — це або дуже ніжні «ванільні» акварельні малюнки, або шаблонні наліпки з персонажами на кшталт сімейства Сімпсон. Ми намагаємося робити красиві, стильні та креативні ілюстрації, які будуть унікальними та повз яких не можна пройти».
2. Формат. Парадоксально, але, крім Papayya Stickers Lab, існує небагато брендів, що пропонують стікери в зручному форматі та онлайн.
Крім активної комунікації з клієнтами в Instagram, Papayya Stickers Lab часто бере участь в ярмарках і фестивалях. Це дає цінний досвід спілкування з аудиторією, можливість наживо спостерігати за реакцією людей на роботи бренду і за процесом вибору стікерів.
КРЕАТИВНІ ТРУДНОЩІ
Складність у просуванні продукту, як-от стікери, полягає в тому, що багато споживачів не сприймають продукт як щось, що коштує грошей. Мила дрібничка, елемент маркетингу, роздатковий матеріал — будь-яка асоціація, крім продукту, за який потрібно платити. Творці бренду бачать свою роль у боротьбі з цим міфом, демонструючи функціонал стікерів і можливість самовираження за їх допомогою.
До успіху Papayya Stickers Lab призвело кілька факторів, серед яких Анна особливо виділяє стратегічне мислення — не чекати швидких результатів, але знати, чого бізнес хоче домогтися і як цього досягти; перемогу над «синдромом самозванця», усвідомлення того, що творчість — це дорогий товар, ціну на який занижувати не варто; і грамотне поєднання творчості з бізнес-навичками.
«Щоб заробляти творчістю, треба стати не просто художником, а художником-підприємцем, художником-маркетологом, художником-бухгалтером, художником-блогером тощо», — коментує Анна.
Ідея для бізнесу