Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

Бізнес до душі

Катерина Спориш

Досвід топів

Ресторатор Віталій Кириченко розповів «Будуй своє» про вибір ніші майбутнього закладу. А також — про пошук приміщення, підбір персоналу, «чорні» списки і факапи. 

一 Як вибрати свою нішу для майбутнього закладу?

— Займайся тим, що добре вмієш — готувати кондитерські вироби або змішувати коктейлі тощо. І навпаки — не берися за те, чого не вмієш.

Далі розробіть концепцію: локацію, дизайн, інші параметри. І не забувайте про ризики.

— Як щодо реєстрації підприємства?

— Так само — зверніться до концепції. Акцентуйте увагу на виді діяльності, кількості співробітників, запланованому обороті місяць/рік, наявності підакцизних алкогольних і тютюнових виробів. Далі обирайте ФОП або ТОВ із відповідними КВЕДами.

В одному закладі можуть працювати комбіновані формати: ФОП для роботи з харчовими продуктами, ТОВ — із підакцизними, як-от алкоголь або цигарки.

— Що ще потрібно?

— Окрім реєстрації підприємства, знадобляться дозвільні документи: МНС, ліцензія на продаж підакцизних товарів. А ще — дозволи щодо тераси, вивіски, мангала, збору жирів тощо.

Для розуміння, існують такі дозволи, які вимагають підтвердження — відповіді. А є такі, що працюють за «мовчазною» згодою.

— Де шукати приміщення?

— Через знайомих, ріелторські контори. Із власного досвіду я рекомендую все ж таки перший поверх з можливістю подальшого облаштування літнього майданчика, а не підвальне приміщення. Влітку — це тераса, що принесе нових гостей.

Відзначу важливий до підписання договору момент. Не полінуйтеся і обовязково дізнайтеся, наскільки це приміщення відповідає запиту щодо напруги в електромережі і наявності дозвільних документів, щодо розміщення там закладу громадського харчування: чи переведено приміщення у нежилий фонд та чи є паспорт водного господарства від ПАТ Водоканал. Таку інформацію отримайте у власника приміщення.

— Де знайти дизайнерів?

— Шукайте за рекомендаціями, звернувши увагу на портфоліо. З власного досвіду — краще серед декількох підрядників, влаштувавши тендер.

Щодо вартості, то проект під ключ коштуватиме від $300 до $1200 за 1 кв. м (дизайн, ремонт, меблі, обладнання).

一 Як обрати постачальників товарів?

— Орієнтуйтеся при виборі на співвідношення ціна-якість. Але тримайте «руку на пульсі», вивчайте ціни на ринку регулярно.

— Розкажи, як правильно підібрати обладнання?

— Спочатку знайдіть технолога, який підбере необхідне обладнання для вашого майбутнього закладу та зробить правильну розстановку у вас на кухні та в технічних приміщеннях і розрахує кількість обладнання на кухні, у барі.

Також порахує позиції — страви, напої. Разом з цим — фудкост і маржинальність.

Фудкост — це собівартість продуктів, що використовуються при приготуванні страв, вартість компонентів. А саме — 25-40% від ціни, за якою продаємо. Маржинальність — 75-80%, сюди включені оренда, комунальні платежі, оплата праці команди. Вартість послуг технолога — від $1000, в залежності від обсягів його роботи.

До речі, щодо пристроїв, то найкраще — нове якісне, коштовне обладнання. Адже придбавши таке, на кілька років забудеш про його заміну. А от нове, але дешеве — вже за рік можуть виникнути проблеми, як і з орендованим. Як наслідок доведеться витрачати кошти на оновлення за короткий проміжок часу.

— Де шукати персонал?

— По всіх каналах — за рекомендаціями, на сайтах пошуку роботи, Facebook, Telegram (Restaurant Family). 

Адміністративні позиції (керівник закладу) — найкраще шукати за рекомендаціями. Якщо немає такої можливості, то також у Facebook.

Лінійний персонал (кухарі, офіціанти) — на сайтах пошуку роботи та у соцмережах. До речі, в групах та на каналах соціальних мереж існують так звані «чорні» списки HoReCa («Черный список HoReCa») 一 готелі, ресторани, кафе. Бувають, як закриті, так і відкриті. Це означає, що ресторатор може отримати відгуки від колишніх працедавців. І навпаки — потенційний співробітник перед співбесідою розпитує колег про потенційне місце роботи.

— Як оплачувати роботу команди?

— Моя позиція: оплачувати працю, додавши ставку та бонуси. А так звані «чайові» розподілити між лінійним персоналом. Але це може залежати від багатьох факторів та в залежності від специфіки вашого закладу.

— Чи існують правила просування майбутнього закладу?

— Основа — це концепція, від якої рухаєтеся. А далі визначаєте, про що можна написати та куди. Все залежить від вашої фантазії. Наприклад, ми використовуємо такі канали взаємодії, як Tripadvisor, Facebooк, Instagram. А також видання — бізнесові та спеціалізовані, як CityfrogPostEat та інші.

— Що робити із негативними відгуками?

— Багато хто з ресторанів та сфери HoReCa вимикають функцію «відгуків» на Facebook. Ми цього не робимо. Коли отримуємо негативний відгук, шукаємо причини проблеми, спілкуємося з клієнтом. Адже найстрашніше, якщо гості не повернуться до закладу.

— Розкажи про факапи, які виникали у тебе?

— Бували на будь-яких етапах. Але найчастіше в ресторанній справі — під час пошуку приміщення, ремонту, старту та коли заклад функціонує певний час. Розберемо кілька найтиповіших. З приміщеннями нерідко виникає ситуація, коли параметри електромережі не дозволяють закладу працювати.

Що ще? «Майстри» ремонту спочатку встановили унітаз, а потім залили підлогу. Унаслідок цього унітаз — наче у проваллі.

І звичайно, відвідувачі часто-густо забирають з собою все що завгодно — посуд тощо.

Окрім факапів, трапляються й дивні історії. Так було з Pink Freud на Подолі — коли гість приходив до закладу… прийняти душ. Там у вбиральнях є душові, але вони більше для інтер’єру, аніж задля використання за призначенням. Втім, це не спинило одного парубка, що приходив до закладу митися.

Досвід топів

АТ "Ощадбанк"