Ідея для бізнесу
Антикафе є доволі новим цікавим форматом бізнесу. А його нескладна організація та відсутність великого бар’єра для входження приваблюють тих, хто вирішив вперше спробувати себе на теренах підприємництва.
Що таке антикафе, з чого все починати, скільки це коштує та на що зважати у першу чергу, розказала провідна фінансова аналітикиня консалтингової компанії MOST Аліна Євтушенко.
Антикафе – це сучасний простір, де відвідувачі платять за кількість часу, а не за спожиту їжу. Передусім такі заклади орієнтовані на сучасну молодь і компанії друзів, які приходять туди, щоб поспілкуватися, культурно провести час та розважити себе іграми, а не куштувати смачні страви й спиртні напої. Проте нерідко приміщення здають для проведення тренінгів, лекцій, конференцій, семінарів чи свят, навіть дитячих днів народження.
Головні відмінності від кафе
Зазвичай антикафе складається:
- з декількох залів, призначених для відпочинку та зустрічі компаній;
- ігрових зон;
- читальних куточків;
- місця з напоями та солодощами.
Трапляються формати, що пропонують і зали для танців, а також мінікінотеатри.
Попри свою назву, заклади не мають кухонного обладнання й зони приготування їжі, тому з фінансового погляду бар’єр входження в цей бізнес є незначним.
Антикафе в Україні почали розвиватися з 2012 року: саме тоді у Києві з’явився перший заклад такого формату. Відкривають їх підприємці-початківці, що не мають достатньої суми для запуску бізнесу в більш інвестиційно затратних сферах, або як додатковий бізнес на хвилі зростання популярності цього напряму.
Скільки коштує
«Для відкриття антикафе площею 150–200 кв. м у відносно центральній частині Києва, у пішій доступності від метро необхідні інвестиції в розмірі 16–25 тисяч доларів, залежно від стану ремонту приміщення та наповнення закладу, – ділиться експертка. – Наприклад, у разі вкладення 16 тисяч заклад може складатися з двох-трьох кімнат площею 35–40 кв.м із зоною спілкування/настільних ігор, невеликої кухонної зони, мінікінотеатру в окремому приміщенні та стійки адміністратора. За збільшення переліку обладнання для розваг, хоч і на тій самій площі, сума інвестицій може значно зрости».
Для порівняння: відкриття повноцінного розважального чи ігрового простору (з більшою кількістю консолей) коштуватиме підприємцю від 30 тисяч доларів, а повноцінного закладу громадського харчування з цікавою концепцією – від 40 тисяч.
Структура інвестицій
«На час відкриття у підприємця повинен бути фінансовий резерв для поповнення обігових коштів аж до моменту виходу в точку беззбитковості, – акцентує Аліна Євтушенко. – Як довго заклад досягатиме цієї точки, залежить від зусиль та дій підприємця: продуманого плану відкриття, стратегії просування на перші півроку та вдало вибраної локації. Інколи в беззбитковість можна вийти у перший місяць після запуску, а інколи необхідно 3–6 місяців».
Орієнтовна структура інвестицій у відкриття антикафе площею 150-200 кв.м
Оренда
Для антикафе згодиться приміщення:
- площею від 150 кв. м;
- у місці з високим трафіком цільової аудиторії або у центральній частині міста;
- з кількома кімнатами (для можливості одночасного проведення лекцій, семінарів, майстер-класів, не припиняючи при цьому роботу закладу).
У приміщенні повинна бути вбиральня, краще дві, з огляду на площу антикафе й кількість імовірних відвідувачів.
У середньому в містах-мільйонниках оренда такого приміщення коштуватиме 1,5–2 тисячі доларів на місяць.
Постійні та змінні витрати
«Безумовним плюсом антикафе є відносно незначні витрати на його роботу», – зазначає експертка.
Постійні витрати:
- зарплата адміністратора (достатньо двох із позмінним графіком роботи);
- оренда приміщення (найвагоміша стаття витрат);
- нарахування на фонд оплати праці;
- на охорону приміщення;
- рахунки за комунальні послуги (у зимовий період може стати вагомою статтею витрат);
- на закупівлю канцелярських і мийних засобів та на прибирання закладу (оптимальним варіантом є найняття прибиральниці, проте можна користуватися послугами прибирання на замовлення);
- на послуги зв’язку та інтернету – в антикафе у вільному доступі всіх відвідувачів повинен бути Wi-Fi;
- ведення бухгалтерського обліку – бухгалтерські послуги достатньо замовити на умовах аутсорсу, в середньому це коштуватиме від 100–150 доларів залежно від форми власності та обсягу доходу підприємства.
Змінні витрати:
- маркетинговий бюджет визначається індивідуально залежно від місця розташування закладу, проте в середньому потрібно закладати не менше ніж тисячу доларів. Зосереджуйте рекламну кампанію в інстаграмі та на взаємодії з основною групою цільової аудиторії: можна навіть роздавати листівки в місцях масового скупчення молоді;
- закупівля води, кави, чаю та харчів для відвідувачів. В основному собівартість спожитого не перевищує 30 % від вартості сплаченого часу;
- витрати на еквайринг. Сучасна молодь звикла розраховуватися безготівковим способом, тому в закладі має бути і касовий апарат, і pos-термінал. Комісія українських банків за еквайринг становить 1,5 % від суми безготівкових розрахунків.
Джерела доходу
Їх можна розподілити на головні й допоміжні:
- основне джерело – оплата часу за перебування в закладі;
- додаткові:
- здавання залів в оренду під різноманітні заходи;
- надання відвідувачам в оренду ігрових консолей та популярних настільних ігор;
- плата за користування мінікінотеатрами чи караоке.
У звичному столичному антикафе перша година відвідування коштує 55 грн, а далі системи тарифікації в закладах відрізняються: є варіанти похвилинної та погодинної (проте вже зі знижкою), та навіть поденної оплати. Зазвичай до вартості перебування входять чай, кава снеки й солодощі. В деяких закладах за додаткову плату можна замовити бейгли, сендвічі чи десерти, інколи дозволяють приносити їжу із собою.
Середня тривалість перебування відвідувача в закладі становить приблизно дві години, а середній чек – 90 грн.
«У перший рік роботи антикафе щомісяця приносить власнику 1–1,5 тисячі доларів чистого прибутку, – підсумовує експертка. – У наступні ж роки, за умови появи постійних відвідувачів, прибуток може зростати. Середня окупність такого закладу становить 12–14 місяців, проте чим більша площа й кількість обладнання, тим довший цей період. Водночас не слід забувати, що відвідувачам має бути цікаво й комфортно проводити час у вас, інакше вони більше не повернуться».
Як і будь-який заклад громадського харчування чи готельної сфери, антикафе має виражену сезонність: найбільше відвідувачів спостерігається взимку, у першій половині весни та восени, починаючи з жовтня (інколи спад може сягати 40–50 %), оскільки в теплий час потенційні відвідувачі віддають перевагу дозвіллю на свіжому повітрі.
«Хочу зазначити, що цей незвичайний напрям бізнесу, хоч і досить привабливий, проте ризикований, – висловлює думку експертка. – Подібна концепція відома тільки мешканцям великих міст і «мільйонників», та й то в основному молодшому поколінню. Через необізнаність населення у разі виведення на ринок відносно нового напряму слід зважати на ймовірні ризики збільшення терміну виходу на беззбитковість та окупність. Звичайно, якщо грамотно підійти до організації бізнесу, продумати кожен етап відкриття й роботи, завчасно запустити креативну рекламну кампанію, використовуючи ефект новизни такого закладу, то згодом можна обрости постійними відвідувачами і, як результат, мати стабільний дохід».
Ідея для бізнесу