Мій банк
МОЯ СВОБОДА
МОЯ СПРАВА
МОЄ МАЙБУТНЄ
МОЯ СИЛА
МОЄ ЗАВТРА
МІЙ СПОКІЙ
МОЇ ЛЮДИ

БАН НА БАНЕРИ: ЯК ВЕСТИ СОЦІАЛЬНЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО?

Що ти за лідер?

Катерина Уварова розповіла «Будуй своє» про те, як одночасно керувати комерційним бізнесом і соціальним підприємством. Про особливості та переваги кожного напрямку – у сьогоднішньому матеріалі.

НЕ ВИТРАЧАТИ ЧАС ДАРЕМНО

Катерина Уварова — 20-річна студентка четвертого курсу соціологічного факультету ХНУ імені Каразіна, яка створила молодіжний бренд одягу NADENU і проєкт з переробки банерів 3,14ban.

Наприкінці третього курсу дівчина зрозуміла, що необхідно починати займатися своєю справою, яка приноситиме прибуток. У Катерини вже були знання, отримані на додаткових курсах з реклами і графічного дизайну. Тоді вона вирішила, що їх потрібно монетизувати і вкласти у створення власного проєкту. Так з’явився бренд NADENU, який до кінця третього курсу Катерини вже приносив постійний прибуток. Під час карантину у більшості з’явилась можливість приділяти більше часу саморозвитку, різноманітним курсам та вебінарам. Однак зараз окрім навчання важливо зрозуміти, як можна практично застосувати нові навички.

Через деякий час після заснування NADENU дівчина взяла участь у програмі Making Good Creative Spark від Британської ради. На семінарах тренери розповіли про соціальне підприємництво та принципи його роботи в Британії. Це надихнуло Катерину на створення власного некомерційного підприємства. Після декількох місяців роздумів дівчина згадала про банери, які лежали у неї вдома. Банерна тканина довго розкладається і несе шкоду для навколишнього середовища, її використання - серйозна соціальна проблема. Отже, Катерина пошила кілька шоперів з банерної тканини та створила бренд 3,14ban.

КАРАНТИННИЙ БІЗНЕС

За словами Катерини, в умовах, що склалися через коронавірус, бренду доведеться перенаправити свої зусилля на більш актуальні позиції та трохи скорегувати політику роботи з клієнтами. На цей час NADENU та 3,14ban зробили безкоштовну доставку та розширили мережу партнерських магазинів. Також власниця бренду розпочала пошук можливостей для залучення нових інвестицій — карантин мине, а бізнесу необхідно продовжувати свою діяльність.

Катерина вважає, що власникам соціальних підприємств потрібно проаналізувати комерційну складову свого бізнесу і, якщо в перспективі видно збитки, призупинити напрямок, в якому рухається компанія. Однак екологічним брендам не варто сильно переживати — еко орієнтовані люди будуть націлені на свідоме споживання навіть під час карантину: обмінюватися одягом, робити сортування, перешивати старі речі.

На думку Катерини, у часи, коли через карантин у багатьох тривожність сягає найвищого рівня, меседж бренду обов'язково має бути позитивним. Адже соціальні підприємства несуть не лише матеріальну користь, але й повинні підтримувати правильну тональність та спрямування бізнесів. Тож, необхідно доносити клієнтам, що гортають стрічку новин, повну дописів про коронавірус, про те, що зараз не час впадати у відчай, та перемикати їх на щось хороше.

КОМЕРЦІЯ НА СЛУЖБІ СОЦІАЛЬНОГО

За словами Катерини, поєднувати кілька бізнес-проєктів одночасно — цілком реальне завдання. До того, це несе певні вигоди, оскільки один проєкт дозволив підприємиці на початкових етапах фінансувати інший. Однак не варто зловживати таким перенесенням інвестицій між видами бізнесу, радить Катерина. Такий підхід веде до того, що підприємцю стає складно відстежувати прибуток і збитки. Важливо розділяти бюджети, дозволяючи проєктам самооплачуватися.

Такому поділу також сприяють різні спрямованості проєктів: NADENU — бренд молодіжного одягу, орієнтований на смаки споживача. Це на 100% комерційний проєкт, що приносить стабільний дохід, на відміну від 3,14ban — соціального підприємства, покликаного вирішувати суспільні проблеми. Вимірюється успішність діяльності такого типу бізнесу не стільки кількістю прибутку, скільки розміром внеску в потреби суспільства, який прописується в статуті соціального підприємства і на який відраховується відсоток з прибутку.

Обидва бренди Катерини соціально спрямовані: наприклад, показ однієї з перших колекцій NADENU проходив за участі моделей з обмеженими фізичними можливостями. Бренд зачепив актуальну тему інклюзії, однак важливо відрізняти соціальне підприємництво від бізнесу з соціальним порядком денним. У разі останнього, процес йде на максимізацію прибутку. У соціальному підприємництві ж акцент робиться на місії бренду, дохід обов'язково повинен бути спрямований на подальше функціонування підприємства з метою розв’язання суспільних проблем — наприклад, екологічних, як це робить 3,14ban; в такому випадку прибуток – не особистий дохід підприємця, а інвестиція у подальший розвиток проєкту.

ЕКО ТА УНІКАЛЬНІСТЬ

Екологічно дружній продукт має гарний попит, ділиться Катерина. Для виробництва сумок 3,14ban клієнти самі віддають банери і просять шити на замовлення брендовані сумки та шопери із залишків власної рекламної продукції — так, наприклад, вчинила ООН, яка недавно зробила замовлення у 3,14ban. Крім цього, зі збільшенням популярності бренду, багато організацій почали віддавати банери зі своїх заходів. Таким чином, у виробництва з’являється певний набір наявних матеріалів, що надаються безкоштовно, з яких клієнти можуть вибрати собі принт.

Комунікація бренду відбувається через Facebook — основний канал інформування та спілкування. У 3,14ban є два типи цільової аудиторії:

  1. Найперше — це екозахисники, які розуміють шкоду банерної тканини та знають про її довгострокове розкладання.
  2. Люди, які шукають щось креативне, не схоже на те, що є у інших. Їх головна мета — бути помітними в натовпі.

Час карантину бренд використовує на розробку нових дизайнів і пошиття товарів. На думку Катерини, зараз брендам важливо не зупинятися. У соцмережах Катерина дотримується політики не розпалювати коронавірусний «хайп» і вести комунікації у звичайному режимі, не перевантажуючи стрічки новин клієнтів карантинним контентом. У дописах 3,14ban продовжує розповідати про життя бренду, товари та ділиться кориснимими публікаціями та інтерв'ю на еко тематику.

УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ

Як зазначає Катерина, в Україні соціальне підприємництво ще в зародку. Серед причин такої ситуації — відсутність в українському законодавстві визначення соціального підприємництва, а також недостатня проінформованість про суть такого типу бізнесу і його відмінності від інших форм.

Серед головних стереотипів про соціальне підприємництво в Україні — переконання в тому, що рішення етичних і проблемних питань в суспільстві має бути безкоштовним. Але це в першу чергу бізнес, який діє за ринковими законами. Практично весь фінансовий прибуток з нього, за словами Катерини, йде на заробітну плату працівникам, оренду приміщення, оплату електрики тощо. Однак перевагою є те, що початкові інвестиції в 3,14ban були не дуже великими — 250 доларів пішли на пошиття шоперів, фурнітуру та зарплату кравцям. У разі більших проєктів Катерина рекомендує шукати фінансування на основі краудфандингу.

На думку Катерини, соціальне підприємництво в Україні зараз — це новаторська діяльність, в якій підприємці змушені вирішувати одвічні соціальні проблеми новими бізнес-підходами. Інновації потрібні і в комерційному бізнесі, і соціальному, тому ведення декількох проєктів різного спрямування допомагає свіжому баченню проблем і дає ідеї для їх розв’язання.

ДЕ ВЧИТИСЯ СОЦІАЛЬНОМУ ПІДПРИЄМНИЦТВУ?

Зараз цей тип бізнесу отримує досить багато інформаційної підтримки, як міжнародними, так і українськими організаціями і фондами. Крім Making Good Creative Spark Британської ради, на якому проходила навчання Катерина, існують також кілька інших масштабних проєктів, серед яких «Соціальне підприємництво в Україні» — проєкт Фонду «Східна Європа», Price Waterhouse Coopers в Україні, Британської ради та Міжнародного Фонду «Відродження». Також існують кілька навчальних центрів, наприклад в Ужгороді (відкрита ГО «Моє Закарпаття» за фінансового сприяння ЄС), Житомирі (заснована ГО «Житомирська обласна Асоціація науковців та бізнес-консультантів») і у Львові на базі УКУ.

Для самостійного навчання Катерина рекомендує посібник «Що потрібно знати про соціальне підприємництво», виданий у 2017 році проєктом міжнародної технічної допомоги «Партнерство для розвитку міст».

Що ти за лідер?

АТ "Ощадбанк"