Про успіх
Засновник компанії GetmanCar (каршерінг, похвилинна оренда авто) та мерчант платформи Prom.ua Тарас Гетманський розповів «Буду своє», чому каршерінг стає популярним по всьому світу та хто користується послугою в Україні.
一 Розкажи, чому обрав такий бізнес?
一 В автомобільній справі я вже понад 12 років. Та насправді, не було ідеї створити каршерінг. Однак у 2016 р. обставини — зростання компанії Race.ua у Грузії (Race.ua, race.net.ua, race.com.ge належать як повні, так і часткові пакети акцій компаній у Чехії, Грузії, ОАЕ) — змусили замислитися про такий напрям діяльності.
Ми проаналізували ринок каршерінга у світі. Так-от, з’ясувалося, що бізнес динамічно розвивається. Адже за останні 2 роки приріст послуг в ЄС склав 一 30% в рік, і це круто! Тому ми й взялися реалізувати саме цей бізнес, бо ніша була вільною в Україні.
一 Як часто такою послугою користуються за кордоном?
一 На сьогодні в ЄС та США відзначається зростання кількості поїздок. Для прикладу, у 2016 р. 一 одне авто/2-3 поїздки на день, то у 2018 р. 一 одне авто/7-9 поїздок. Це значить, що одна автівка використовується до 7-9 разів на день. Між іншим, частота поїздок, за різними оцінками, в Мілані 6-7 на день, у Франкфурті 一 4-5 разів, а найменше в Лондоні 一 3 поїздки, тому що там є проблеми з місцями для паркування, викликані позицією місцевої влади щодо обмеження руху.
一 Хто та кому здають в оренду авто?
一 Можливі 3 варіанти: B2B 一 бізнес для бізнеса, B2C 一 бізнес для споживачів, C2C 一 споживачі для споживачів, Р2Р — споживачі для споживачів.
一 За кордоном хто користується послугами?
一 За кордоном люди 25-35 років, представники так званої шерінгової економіки. Тобто це такий прошарок населення, що відмовляються від купівлі власного авто. Разом з тим обирають послугу шерінгу. В Україні вік той самий, а користувачі 一 представники малого та середнього бізнесів, IT-сектора економіки.
一 Які задачі виконує каршерінг?
一 Фактично на сьогодні послуга покликана вирішувати п’ять завдань. Перше з них 一 дістатися з точки А до Б як альтернатива громадському транспорту.
Друге 一 заміна власного авто, і все ж, це завдання на перспективу. Чому? Давайте порахуємо. В середньому автомобіль у великих містах України використовується 2 години на день, річний пробіг становить 17 тис км (дані оцінювачів та страховиків). А тепер порахуймо, що навіть при малому пробігу витрачаються кошти на шини, обслуговування та інше, що покладені на власника авто. У випадку з каршерінгом витрати на амортизацію падають не на одного власника, а розподіляються серед усіх тих, хто орендував частинами. Вигода очевидна.
Третє 一 екологія, адже кількість транспортних засобів знижується: однією автівкою можуть скористатися 9 різних людей. Тому з цього випливає четверте завдання 一 розвантаження міста, а з ним і зменшення заторів на дорогах. П'яте завдання 一 альтернатива таксі.
一 Чи всі авто підходять для похвилинної оренди?
一 Можна подивитися на ситуацію з двох сторін 一 зі сторони покупця та зі сторони компанії. З першої це виглядає так: покупець бажає багато чого, але не завжди купує. З другої сторони 一 авто, що підійдуть клієнтові, будуть прості в обслуговуванні, та такими, в які можна інсталювати обладнання. Для розуміння, ми каршеримо дві торгові марки 一 нові Ravon R2 та уживані авто Skoda Fabia (отримали їх від материнської компанії RACE, використовувалися в класичній оренді).
Таким самим шляхом йдуть іноземні компанії, що пропонують у оренду 2-3 бренди, іноді 6-7. Існує цікавий момент 一 багато компаній пропонують «вишеньку на торті» для оренди. Це означає, що в автопарку поруч з економ- та комфорткласами є одне преміальне авто. Наприклад, Ferrari, Porsche та інші. Такі бренди доступні для оренди перевіреним клієнтам з високим рейтингом, який формується на основі кількості поїздок та досвіду.
一 Існують обмеження на кількість автомобілів в автопарку?
一 Для такого міста-мільйонника, як столиця України, немає сенсу формувати автопарк з меншою кількістю авто, ніж 50 одиниць, мінімум 一 100 одиниць, для міста з населенням 250 тис осіб 一 мінімум 25-30 авто для старту послуги.
一 Що ще потрібно для каршерінгу, окрім авто?
一 Потрібне GPS-обладнання на кожне авто з додатковими функціями: відкривати/закривати авто, відслідковувати кілометраж та багато інших опцій. На одну автівку витрати 一 2,6-5,2 тис. грн, що помножуються на 2 за рахунок послуги встановлення. Проте будьте готові до того, що на кожну нову партію авто доведеться робити різні підключення допобладнання, а це додаткові витрати. На сьогодні в Ravon R2 чотири варіанти підключення.
Ще знадобляться додатки на смартфони вартістю від 75 тис. грн кожен一 окремо Android та iOS. В цих додатках можна побачити на карті, де знаходиться авто, прив’язати платіжну картку та інші опції. А ще знадобиться сайт 一 приблизно 15 тис. грн.
一 Розкажи, а коли вже все встановлено, то де паркувати авто?
一 Можуть бути 2 форми паркування 一 вільне, коли авто розташовані по всьому місту і немає обмежень по станціях паркування. Такий вид паркування використовують у величезних мегаполісах з населенням близько 15 млн. Станційне 一 коли авто припарковані біля станцій метро, торгових центрів. Коли невеликий мегаполіс — все навпаки.
一 На чому каршерінг може заробляти окрім похвилинної оренди?
一 Реклама всередині автівки та ззовні.
一 Розкажи про ідеї на майбутнє.
一 На сьогодні розглядаємо поповнення автопарка електрокарами 一 Nissan Leaf. Також мріємо про власну «вишеньку на торті» 一 преміальні авто в автопарку.
Що ще? Відслідковувати маршрути авто та розподіляти на кількість охочих. Наприклад, перший клієнт взяв авто на ст. м. Палац спорту та запланував поїздку на Троєщину. Цю автівку бачать ті, хто планують їхати за подібним маршрутом. За згодою першого орендаря можна буде до нього підсісти, а потім розділити вартість проїзду на учасників відповідно до часу та кілометражу.
Ще мріємо про динамічні тарифи. Наприклад, як в Uber 一 піковий час одна ціна, непіковий 一 інша. Але хочемо зробити так, щоб цей тариф був фіксованим до початку поїздки, бо за кордоном була неприємна ситуація, коли тариф змінювався протягом поїздки 一 взяв по одній ціні, а заплатив іншу 一 набагато вищу!
Але це ще не все! Ще одне рішення доробляється, і про це ми повідомимо згодом!
Про успіх