Тематичний тиждень
Тетяна Лебедєва, письменниця, автор книги «Кохання, вареники чи пiдбори: що допомагає українкам підкорювати світ?», розповіла «Будуй своє», як зібрати кошти на видання книги за допомогою краудфандингу.
Краудфандинг від А до Я
Завдяки краудфандингу я зібрала 50 тис. грн на публікацію своєї книги «Кохання, вареники чи пiдбори: що допомагає українкам підкорювати світ?». Це багаторівневе дослідження способу життя, менталітету, особливостей зовнішнього вигляду та поведінки української жінки, аналогів якому не існує.
Отже, коли книга була майже завершена, я розпочала перемовини із різними українськими видавництвами. У видавництві «Кліо» погодилися її надрукувати. Проте попередили, що не зможуть профінансувати 100% суми на видання — решту грошей на публікування треба шукати самостійно.
Саме у видавництві мені й розповіли про краудфандинг і порекомендували звернутися до платформи «Спільнокошт», що працює з соціально значущими проектами, спрямованими на розвиток культури, мистецтва, науки. А моя книга відповідала цим вимогам, бо впливала на розвиток культури в Україні. Не зволікаючи, я звернулася до платформи з листом. І доволі швидко отримала відповідь на нього — у листі координаторів «Спільнокошт» містилася детальна інформація про підготовку проекту.
«Домашня робота» перед запуском кампанії
Весь процес складається з кількох основних важливих кроків.
1. Оформлення проекту
Це дуже важлива складова, над якою потрібно добре попрацювати. Від того, наскільки цікаво ви подасте ідею і як розставите акценти, залежить, чи стануть люди надсилати вам гроші.
2. Винагорода
Відповідно до умов збирання коштів, я мала продумати винагороди для тих, хто перекаже кошти. Тож я вирішила: за переказ від 10 грн надсилати закладки із зображеннями героїнь книги; за суми від 100 грн люди отримували світлини героїнь з їхніми автографами; від 200 грн — сертифікат на відвідування майстер-класу з приготування смаколиків однієї з героїнь (відомого шеф-кухаря), чи, на вибір, саму книгу «Кохання, вареники ...».
3. Контент
— Супровідний текст. Я надіслала координаторам платформи перший варіант тексту, і вони відповіли, що та де потрібно змінити або дописати. А в цьому мені дуже допоміг редактор зі «Спільнокошт».
— Відео. Обов'язковою умовою була наявність відеопрезентації. Мені довелося за власний рахунок швидко зняти потрібне відео. Це була не просто відеопрезентація, я вирішила підійти до цього питання креативніше, і ми з режисером зняли ролик, який згодом можна було використовувати як вірусне рекламне відео.
— Візуалізація. На той момент книга була вже практично завершена, тому я могла звернутися до дизайнера видавництва, аби він зробив макет обкладинки та кількох сторінок. Це допомогло створити хорошу візуалізацію ідеї, щоб люди усвідомлювали, як у кінцевому підсумку буде виглядати книга.
Загалом підготовчі роботи тривали місяць — левова частина часу була витрачена на знімання і монтаж відео. Також деякий час забрали правки.
Коли все було готово, я надіслала увесь контент координаторам. На відповідь чекала 10 днів, адже саме стільки платформа залишає за собою на остаточне розглядання проекту.
Як відбувалося збирання коштів
З позитивною відповіддю про розміщення кампанії на видання книги я підготувала план по збиранню коштів. До речі, аби полегшити цей процес та зорієнтувати автора кампанії, тобто мене, координатори платформи надіслали мені алгоритм збирання коштів.
Втім, найголовніше — автору необхідно самостійно залучати людей і компанії до власної сторінки на «Спільнокошті».
У моєму випадку збирання коштів вдалося, тому що:
— я створила спеціалізовану групу в Facebook;
— регулярно писала друзям в особисті повідомлення та розповідала про проект і його значущість;
— запустила платну рекламу на Facebook — вірусний ролик.
У підсумку всі ці дії принесли позитивний результат — я зібрала 50 тис. грн у зазначений термін. Опісля заплатила 10% за послуги платформи. І звичайно ж, опублікувала книгу.
Напевно, так сталося тому, що українці дуже чуйні, вони готові жертвувати. До речі, у моєму випадку ще й спрацювала мотивація для людей: за кожен внесок — який-небудь приємний подарунок. Сподіваюся, мій досвід буде корисний іншим людям. Тож не бійтеся користуватися краудфандингом, навпаки, активно розповідайте про свої проекти!
Тематичний тиждень