Сам-собi-маркетинг
Провідний аналітик компанії Pro-Consulting Андрій Мокряков поділився з «Будуй своє» правилами, яких варто дотримуватись на старті бізнесу, аби він активно та успішно розвивався.
«Книжкові полиці завалені бізнес-літературою, яка пропонує легкі рішення, щоб стати успішним. Прокидатися раніше за інших, працювати більше і думати креативніше. Але, як показує приклад вже реалізованих підприємців — шлях до успіху полягає в тому, аби правильно розвивати не тільки себе, а й бізнес. Від того, як він організований і на чому базується, залежатиме, чи буде ваше підприємство рости та конкурувати, адже майже половина проектів закриваються на першому році своєї роботи. Тому, розуміючи всі підводні камені і базуючись на власному досвіді у сфері консалтингу, ми підготували 5 правил, які допоможуть не потонути на старті», — говорить Андрій Мокряков.
Правило 1.
«Дізнайтеся все про ваш ринок»
Хибна думка, що можна почати робити бізнес, а вже потім розбиратися з проблемами — опісля їхньої появи. На ці граблі наступає чи не кожен амбітний підприємець. Перше й найголовніше правило — вивчити поле бою та дізнатись про свою сферу якомога більше.
Наприклад, ви вирішили запустити салон краси.
Отже, варто:
— знати, які салони найпопулярніші у вашому місті;
— дізнатися, де саме вони розташовані, аби вибрати найкраще для себе місце;
— поцікавитись, скільки зазвичай клієнт витрачає грошей на послуги у салонах, і на які саме;
— зрозуміти, як держава регулюватиме роботу таких закладів;
— і головне — спрогнозувати, як змінюватиметься ринок, і чи буде актуальним цей бізнес у найближчому майбутньому.
Розібратися у цих питаннях можна самостійно — в інтернеті багато інформації, яка, можливо, буде корисною. Однак нестача досвіду, а також відмінність думок щодо того чи іншого питання можуть стати вам на заваді, та й майбутні конкуренти навряд чи поділяться із вами цінною інформацією. Тож радимо звернутися до спеціалістів, які проведуть аналіз ринку або маркетингове дослідження якісно і достовірно.
Існує думка, що такі послуги коштують дорого і розраховані лише на великий бізнес. Це не так. Така позиція сформувалась, у першу чергу, через імідж великих західних компаній, які працюють з компаніями-гігантами. Але й для малого та середнього бізнесу є свої консалтингові компанії, які пропонують вельми доступні рішення.
Важливо розуміти, що оцінка ринку, на якому ви плануєте розпочати або знайти нові напрями розвитку вже існуючого бізнесу, коштуватиме вам значно дешевше за шкоду, яку можуть завдати необдумані рішення. А у гіршому випадку може статися так, що бізнес взагалі доведеться просто закрити. Тому радимо дослухатися до слів Натана Ротшильда, який свого часу казав: «Хто володіє інформацією, той володіє світом».
Правило 2.
«Плануйте, бо це економить гроші»
«Час — це гроші», – сказав колись Бенджамін Франклін. Планування — можливість їх не втратити. Для старту власної справи вам потрібен бізнес-план. Більше — він навіть життєво необхідний. Він дозволить підрахувати, скільки коштів необхідно для запуску, підібрати структуру підприємства, оцінити ризики, показати потенційному інвестору або партнеру привабливість бізнесу. І зрозуміти — скільки і коли саме ви почнете заробляти.
Бізнес не пробачає необдуманих рішень. Якщо у приватному житті ви можете піддатися імпульсу і потішити себе новим телефоном або годинником поза бюджетом, то у підприємництві це — нецільове використання коштів. Будь-яка ідея, що не вписується в головний план, скоріш за все, влетить вам у копієчку і не матиме успіху. Тож планування — шлях до результату.
Правило 3.
«Знайте клієнта «в обличчя»
Неважливо, у якій сфері ви працюєте, ви повинні розуміти, хто ваш клієнт. Ви маєте знати його «в обличчя». І хоча цю мантру люди чують постійно, багато бізнесменів про це забувають. Потрібно орієнтуватися не на власні припущення або поради родичів чи друзів, а насамперед — на уподобання ваших клієнтів. Тож важливо дізнатися, хто вони. Розмістивши вагончик з пиріжками у фешенебельному районі, ви навряд чи знайдете свого покупця. Вам більше підійдуть ті, хто їздить на метро, працює на виробництві, навчається у виші, або, можливо, живе у гуртожитку. Відповідно до цього і слід обирати локацію для бізнесу.
Чим уважніші ви до свого покупця та його проблем, тим краще можете йому вгодити. Якщо у вас магазин жіночого взуття, скоріш за все ваші клієнти — мами з дітьми. А отже, ігровий куточок у вашому торговому залі привабить більше покупців і допоможе вам більше заробити.
Правило 4.
«Бережіть репутацію»
У будь-якому випадку виконуйте те, що обіцяли. Від цього залежить доля вашого бізнесу. Репутація — це інвестиція у ваше ім'я. Так, вона довгострокова. І перш ніж почне працювати на вас, може минути кілька місяців або навіть років. Однак вона вартує більше, ніж гроші. Свого часу відомий американський інвестор-мільярдер Ворен Бафіт попередив своїх менеджерів: «Якщо ви втратите гроші компанії, я поставлюся до цього із розумінням. Але не буде вам прощення, якщо ви втратите її репутацію». Бізнес — це виконання умов перед інвесторами, партнерами. І головне, перед клієнтами. Важливо дотримуватись строків і виконувати зобов’язання вчасно, навіть якщо це призведе до фінансових збитків. У такій ситуації набагато краще втратити гроші, аніж довіру.
Правило 5.
«Не тримайтесь тільки за ідею»
Надто багато підприємців-початківців надмірно концентруються на ідеї. І недостатньо — на її реалізації. З ідеї, яка є лише у вашій голові, ви точно не зможете отримати прибуток. Вона має бути відпрацьована, порахована і виведена на папір. І краще, коли хтось вже реалізував цю ідею у реальний бізнес. Facebook — не перша соціальна мережа, і не Apple вигадала персональний комп’ютер. Але ці бізнеси — найуспішніші в світі. Тому нема ніякої потреби вигадувати велосипед, а можна скористатися напрацюваннями інших. Щоб отримати вже готові бізнес-плани чи дослідження ринку, варто звернутися у консалтингову компанію.
«Розуміючи ринок та маючи план реалізації бізнесу, ви можете розпочати свою справу або визначити, куди рухатися далі компанії, яка вже існує, збільшити прибуток і посісти лідерські позиції серед конкурентів. Якщо складно визначитися, чим саме ви хотіли б займатися, спеціалісти компанії Pro-Consulting допоможуть вам це зрозуміти. Адже ми маємо 1400 готових аналізів ринку і понад 70 готових бізнес-проектів, в яких є вся необхідна інформація та розрахунки для відкриття свого бізнесу. Замовлення проектів може бути й індивідуальним. Ціни більш ніж доступні. Для учасників програми підтримки підприємництва «Будуй своє» Pro-Consulting надає знижку до 40% на аналітику ринку і готові бізнес-плани», — резюмує пан Мокряков.
Сам-собi-маркетинг