Я затятий мандрівник. Власне, TripMyDream і виник, щоб полегшити життя таким самим любителям мандрувати світом. Колись я змарнував багато часу на планування маршруту, пошук квитків та готелів через брак достовірного джерела інформації для туристів. Так виникла ідея створити сервіс, який оптимізує цей процес і спланує подорож замість мене. Тепер TripMyDream визнаний найкращим тревел-стартапом у світі.
Під час реалізації цього проекту я почувався так само, коли планував подорожі: багато неструктурованої інформації, все треба перевірити на практиці, і ніхто не гарантує успішного результату. Часом не вистачало теоретичної бази, іноді хотілося порівняти чужий досвід – чи все ми правильно робимо, чи були прецеденти?
Викладач бізнес-школи МIT Білл Олет, який має 25-річний досвід ведення бізнесу, написав саме ту книгу, якої так не вистачало. Шкода, що вона не трапилася мені раніше. Мовою оригіналу вона має назву Disciplined Entrepreneurship, у перекладі російською – «Путеводитель предпринимателя». Обидві назви передають суть видання – це структурований гайд усіма етапами розвитку власної справи.
Автор сформував набір коротких і чітких порад для кожного етапу у вигляді 24 кроків, які поділив на шість тем. Вони знайомі тим, хто відкриває власну справу: аудиторія, клієнтське щастя, розробка продукту, джерела реалізації та маркетинг, грошова складова та масштабування. Кожне питання Білл розкриває теоретично та ілюструє прикладами із своєї практики та бізнес-кейсами своїх учнів.
Мене зацікавило це видання тим, що воно про інноваційне підприємництво, яке в розумінні Олета неможливе без ідеї та її комерціалізації. Найкраща ідея – та, що пропонує вирішення проблеми, яка реально існує. Тоді вона спрацює.
А от вивести продукт на ринок, наголошує Олет, можна, тільки якщо чітко уявляєш механізм його комерціалізації. Я згоден з автором, хоча додав би ще третю складову – execution – виконання. Часто ключові проблеми стартапів саме у цьому. Правильний алгоритм дій може розкрутити посередню ідею, а от відсутність дисципліни в діях може убити стартап.
На жаль, у світі так багато класних ідей, які через брак знань та досвіду так і не перетворюються на успішні сервіси чи компанії. Хоча і ті підприємці, які точно знають, що робити, часто, прагнучи реалізувати свою ідею якнайшвидше, не приділяють належної уваги підготовчому етапу. Олет підкреслює, що важливо без поспіху обдумувати структуру майбутнього проекту, вивчати цільову аудиторію, проводити сегментацію ринку.
Я б сказав – без поспіху і з внутрішнім поглядом. Тобто теоретична підкованість безперечно важлива, але час від часу треба звертатися і до власної інтуїції. Іноді у підсвідомості приховані найкращі бізнес-інсайти.
Підприємці, які перебувають на етапі планування, знайдуть у «Путівнику» схеми, що допоможуть скласти ядро бізнесу, графіки залучення платоспроможних покупців, визначити для себе портрети перших потенційних клієнтів. Як засвідчує практика, такі підказки допомагають помітити слабкі місця, які потребують доопрацювання.
Олет бере на себе сміливість розвінчати деякі міфи. Наприклад, не існує ніякого «гена бізнесу». Уміння розвивати свою справу не вроджений талант, цього можна навчитися, маючи бажання. І вчитися автор радить у команді. Історії про геніїв-одинаків, що самотужки створили бізнес з нуля, – це міф. Зрештою, 2013 року TripMyDream запускала команда, і я впевнений, що без спільних зусиль ми би не досягли того, що маємо тепер. Успішний проект створюють люди, які не «ходять на роботу», а віддані справі настільки, що живуть нею.
У Білла Олета цікавий погляд на способи створення бізнес-моделі, тому я би порадив його книгу і підприємцям-початківцям, і тим, хто вже має досвід у бізнесі та хоче систематизувати свої знання. Особливо раджу «Путівник» тим, хто цікавиться ринком інноваційних товарів та послуг.